Все пов’язано з економічними чинниками – відкриттям кордонів, і з тим, що люди психологічно почали собі дозволяти більше, вважає Олена Красноперова: "Масмаркет дав умови багатого вибору, люди побачили, що можна купувати різноманітні речі, і – звичайно гардероби збільшились".
Що ж так забруднює навколишнє середовище? "По-перше, це – саме виробництво. Тому що фарбування тканин, шкіри дуже забруднює навколишнє середовище, воду, землю. Потім – ми всі знаємо, що виробництво – не екологічне, і там затребувані люди, як діти, наприклад, в не дуже розвинених країнах. Ці фактори також не сприяють покращенню екології", - каже експертка.
Олена Красноперова радить споживачам вимагати і очікувати від кожної речі більшого - щоб вона була більш якісною. "Не тільки личила, але й мала б матеріал більш натуральний або біорозкладний. Потім – купувати більш якісні речі, які можна довго носити – щоб це була не одноразова річ, яку, наприклад, вже після першого прання ми не маємо змоги використовувати".
Що ж до трендів, в гардеробі середньостатистичного, здорового громадянина має бути "трендових" речей не більше 10-15%, каже Олена Красноперова. Тому, можна собі дозволити одну-дві, три речі в рік. Це – нормально і нічого поганого в цьому немає. В Україні є екологічні, етично спрямовані бренди. "За останні два-три роки цих брендів збільшилось. Якщо раніше їх було знайти дуже важко, то зараз вони продаються вже навіть в ЦУМі. Це досить доступно, цікаво і їх можна носити, а не просто роздивлятись.
Також є речі, у виробництві яких використовується ресайклінг чи апсайклінг. "Ресайклінг, це – коли повторно використовується матеріал. Наприклад, є такий бренд, який використовує для своїх купальників матеріал, що виготовлений з переробленого пластику, з перероблених волокон. А Апсайклінг – це річ перероблена в іншу, або – модифікована. Наприклад, Апсайклінг-шафи – Ви можете її перефарбувати, розмалювати, полагодити ручки і т.д. Або Апсайклінг брюк – Ви можете зробити з них шорти або сумку".
У світі все більше з’являється речей з перероблених матеріалів: "І зараз можна здати в великих торгових центрах якісь речі на переробку. Як це насправді – ми не знаємо, тому що є декілька скандальних репортажів, де великі бренди були схоплені, коли вони спалювали здані речі. Але – факт, що частину вони переробляють".
Як правило, каже експертка, непродані колекції магазини спалюють, або це – просто сміттєзвалища. "Кожного року сміттєзвалища збільшуються на 3 мільярди тон. Переробка одягу складає десь 40%". Такі дані, зауважує вона, були до локдауну.
На думку Олени Красноперової, шопінг має бути усвідомленим: "Треба задуматись: "Що мені потрібно насправді?" і "Чи використовую я те, що купую на 100%?".
Фото: instagram.com/modernvintagemovement