Мода 90-х: як змінювався стиль і самоусвідомлення пострадянської людини?

Мода 90-х: як змінювався стиль і самоусвідомлення пострадянської людини?

В ефірі радіо Культура про особливості моди в 90-ті роки, стилі і напрямки, а також появу та розвиток fashion індустрії розповідають українська журналістка, критикиня та історикиня мод Зоя Звиняцьківська, митець і фотограф Ілля Чичкан, засновниця та голова оргкомітету Ukrainian Fashion Week Ірина Данилевська.

"Хочеться нагади про ключові речі: по-перше, це був момент, коли всі кордони зникли, не тільки фізичні кордони і залізна завіса, яка впала, маю на увазі ментальні, етичні, політичні кордони, які не дозволяли дівчатам носити в школу короткі спідниці або фарбувати нігті. Є таке дослідження, що маленька дівчинка від 2 до 5 років має пройти всі стадії наряджання і відчути себе "принцесою", тобто у неї має бути оксамитова сукня з паєтками. На урочистостях у дитячих садочках всі дівчата мають вигляд ляльок Барбі. Та якщо цього не сталося в дитинстві, то дівчина буде це реалізовувати все життя. Так само і досі це відбувається з багатьма людьми, можна сказати, що і з нашою країною теж. Це приховані бажання, які реалізуються і потрохи зникають. Це була доба свободи, але це був пострадянський період, тобто ми не відчували себе українцями. Ми відчували себе мешканцями колишнього СРСР і центр нашого життя був у Москві. Це я кажу для того, щоб було зрозуміло, що вибух авангардної моди, який відбувся в Україні в 90-ті, досі до кінця не вивчений. Я дуже тішуся тим, що ви запросили Іллю Чичкана, бо він був одним з героїв авангардного вибуху того часу, бо він створював колекції, вони були частиною його мистецьких інсталяцій. Сподіваюсь, він більше про це розкаже. Той вибух був дуже суголосний тому, що відбувалося у Москві і в країнах радянської Прибалтики. Ми говоримо не про українське патріотично налаштоване суспільство, ке на хвилі незалежності знову витягло з шухляди вишиванки. Ми говоримо про моду і те, що було модно. У 90-ті українське не було модним. Якщо ми говоримо про моду 90-тих там виразно відрізняється два тренди. Перший — мода "нових русських", так тоді казали, це все славнозвісні сорочки Versace, шовкові краватки за 100 доларів і малинові піджаки, шкіряні куртки і те, що звалося тоді "барсєтка". Це трохи бандитський такий набір, але тоді це звалося стилем "нової еліти". Українські дизайнери намагалися до цього долучитися, вдягати цю "нову еліту" в те, що вони могли тоді шити. Але ці спроби були приречені одразу тому, що тоді був культ іноземних речей, вони мали бути "фірмовими". Другий —  був відлунням тієї свободи, про яку ми говорили, яка є головною характеристикою 90-х, — авангардний. Ця мода не мала широкого розповсюдження, бо це були креативні речі, які створювалися в одному екземплярі, але вони відображали бажання до експериментів", — поділилася спогадами Зоя Звиняцьківська.

"По-перше, тоді активно працювали фарцовщики, речей не було, були одні джинси на всіх і був дефіцит. Тому самому доводилося виробляти модні продукти. Це було цікаво, бо ми знаходили якісь журнали, тоді мода на заході змінювалася і переходила від панку до нью-вейву. Я робив інсталяцію для бієнале, не пам’ятаю точно рік, але це були пізні 90-ті і проект називався "Молоко за шкідливість". Пам’ятаєте, коли у Радянському Союзі за шкоду давали молоко? Я використав тоді прапори і нашивки зі Сталіним, Кім Ір Сеном, Мао Цзедуном" — згадує Ілля Чичкан.

"Коли ми починали Український Тиждень Моди, це було у 1997 році, це був перший тиждень моди на пострадянському просторі, в східній і центральній Європі. Ми не починали на рівному місці, це взагалі можна створити тільки у країні, де є дизайнери. У нас було багато талановитих, прекрасних дизайнерів. Єдину відповідальність, яку я на себе взяла, в цю хвилю креативу і арту, яку вони створили, пустити в русло системності і стабільності. Я почала видавати журнал для жінок "Єва" в 1991 році, через два роки він вже виходив українською мовою. І хочу сказати, що часто герояни журналу часто були дизайнери або люди, які працювали в фешн-бізнесі. Мені подобалося писати про них, потім я закохалася і захопилася цими людьми, а згодом, коли більше з ними почала спілкуватися, запропонувала їм формат "тиждень prêt-à-porter". Формат цей давно існував в світі, я дізналася про нього не з телевізора, а мене до цього запрошували на тижні моди у Францію та Італію. Я знала як це робиться і приблизно розуміла, що треба зробити аби й в Україні з авангардних фестивалів і конкурсів виросло ще одне розгалуження, яке змогло б сформувати індустрію моди в країні. І моїм завданням було створити подію, потім — інституцію, яка абсолютно чітко відповідала б форматам, що були створені у світі, і запропонувати дизайнерам з цим працювати. Багато дизайнерів були недостатньо готовими до цього, але вони повірили в ідею", — розповіла Ірина Данилевська.

Спецпроєкт "Зміна декорацій в 90-ті: перехід від радянського мистецтва до українського" — спільний проєкт радіо Культура і Національного культурно-мистецького та музейного комплексу "Мистецький арсенал", з нагоди виставки "Андрій Сагайдаковський. Декорації. Ласкаво Просимо!"

Фото: pinterest.com

Останні новини
Сьогодні всі страхові компанії в Україні надійні — Черняховський
Сьогодні всі страхові компанії в Україні надійні — Черняховський
Анатолій Табаченко: "Якби Українське Радіо мало аромат, то це був би аромат чорнобривців"
Анатолій Табаченко: "Якби Українське Радіо мало аромат, то це був би аромат чорнобривців"
"Ми повинні зробити все, щоб наступного року війна закінчилась". Ексклюзивне інтерв'ю президента Зеленського
"Ми повинні зробити все, щоб наступного року війна закінчилась". Ексклюзивне інтерв'ю президента Зеленського
Промінь рекомендує: Аліна Савчук з треком "Коли я без тебе"
Промінь рекомендує: Аліна Савчук з треком "Коли я без тебе"
Євгенія Вірлич: "Для мене 24-25 лютого 2022 року закінчились всі "хороші" росіяни на світі"
Євгенія Вірлич: "Для мене 24-25 лютого 2022 року закінчились всі "хороші" росіяни на світі"
Новини по темі
"Це були свобода, можливості і глибока економічна криза" — Андрій Бондар про 1990-ті у спецпроєкті Радіо Культура
Війна додала світовій моді колір нашого прапора
Як одяг працює на нашу перемогу ― розповіла історикиня моди Зоя Звиняцьківська
Бути модним чи свідомим: fashion індустрія - нова загроза для світу?
Вага культури має бути не меншою, ніж вага МВС – Олександр Ткаченко про значення креативних індустрій для України