Чому лише зараз служби відреагували на те, що "Мотор Січ" поставляла запчастини до Росії
Богуслаєв є президентом та власником АТ "Мотор Січ" з 1994 року. До початку повномасштабного вторгнення він був дуже впливовим та одним з найбагатших людей в Україні. І це дозволяло йому постійно "проходити між крапельками".
Про те, що "Мотор Січ" постачає свої двигуни різноманітними схемами через треті країни до Росії не було ні для кого секретом. За Богуслаєва "Мотор Січ" заточили повністю під російський ринок і навіть не намагалися знайти альтернативні ринки збуту. Богуслаєву вдавалося знайти домовленості з різними представниками влади і скористатися ситуацією, коли влада змінилася. У 2019 році був перехідний період, коли одна політична влада добігала кінця, а до влади прийшли інші політичні сили, яким треба був час, щоб увійти в курс справ. Відповідно правоохоронні органи на той час фактично застигли і не діставали цю історію.
Трошки розворушили Богуслаєва та його оточення санкції, які накладали Сполучені Штати Америки на китайського інвестора, який хотів купити "Мотор Січ". Україна також накладала на нього санкції. І СБУ вже у 2020-21 роках витягнула цю справу проти "Мотор Січі" і проти топменеджменту підприємства через те, що вони активно через офшорні компанії постачали до Росії двигуни. Я думаю, що саме тоді, коли вже російські гелікоптери попадали на українські поля і на них правоохоронні органи побачили двигуни, які виробляли в Запоріжжі, тоді органам вже не було куди діватися, як оголосити Богуслаєву підозру. Адже це вже очевидні речі, що він всі ці роки використовував свій політичний і фінансовий вплив для того, щоб торгувати з Росією.
Читайте також ― Як масові бомбардування можуть вплинути на хід бойових дій ― Мусієнко
Про двигуни до гелікоптерів
Залежність російського оборонпрому від України настільки висока, що навіть сучасні бойові гелікоптери, які зараз дуже сильно завдають шкоди Збройним силам України, зокрема "Алігатор" та "Нічний мисливець", літають на українських двигунах. Виходить такий парадокс, що нас обстрілюють гелікоптери, які ми підняли в небо.
Про китайського інвестора
Історія завершилася позитивно. Китайський інвестор, який фактично представляв інтереси уряду Китаю, а відтак і певним чином російського оборонпрому, бо між Росією і Китаєм є різноманітні стратегічні угоди щодо військово-політичного співробітництва, був повністю викинутий з українського ринку у зв’язку з санкціями. На сьогодні цей інвестор намагається оскаржити такі заходи українського уряду в міжнародних судах, але нічого в нього не виходить і не вийде після того, як підтвердилися гіпотези української влади, що "Мотор Січ" потрібна китайцям лише для того, щоб витягнути звідти технології, матеріально-технічну базу, конструкторів, які там працюють, і налагодити виробництво двигунів на своїй території, зокрема для того, щоб продавати Росії. Тепер у так званого "китайського інвестора" більше немає шансів щось оскаржувати проти держави України.
Однак історія з "китайськими інвесторами", зрадником Богуслаєвим і про те, як наші двигуни після анексії та агресії у 2014 році і надалі продавалися Росії, свідчить про те, що в Україні немає цілісного стратегічного бачення, як захистити свої технології та військові розробки. Я маю сподівання, що в цій історії буде представлена жирна крапка і нарешті держава розробить план, як нам свої технології зберегти, примножити і використовувати на захист суверенітету України та щоб вони не опинялися в Росії, Китаї, Ірані чи деінде.
Про роботу підприємства "Мотор Січ"
На роботу підприємства історія з Богуслаєвим вже негативно не вплине тільки тому, що це підприємство арештоване протягом останніх двох років і держава фактичного контролювала, що відбувається на підприємстві, зокрема фінансові та виробничі операції. І ці арешти дали поштовх для того, щоб зібрати доказову базу проти Богуслаєва, що він співпрацює з ворогом. Тому я не хвилююсь за підприємство. Зараз триває велика війна, і потужності "Мотор Січі" та її кадровий потенціал використовуються і будуть використовуватися державою для того, щоб чинити відсіч Російській Федерації.
Цінність підприємства у тому, що "Мотор Січ" виготовляє унікальні двигуни для гелікоптерів, літаків та дронів. Відповідно може забезпечити повністю українські авіапотреби. Тобто "Мотор Січ" може ремонтувати двигуни на наших винищувачах та бойових літаках, може створювати двигуни для наших транспортних літаків та майбутніх безпілотників, які Україна зараз розробляє і для розвідників, і для бойових безпілотників. Більш того, саме перед війною держава Україна вела комунікацію з турецькою стороною про те, що на території України буде розгорнута виробнича база Bayraktar і що для великих безпілотних апаратів Bayraktar буде використовувати двигуни "Мотор Січі".
Тобто компанія перспективна. Я вважаю, що вона буде націоналізована після історії з держзрадою Богуслаєва, тому що таке стратегічне підприємство, якщо держава не може ефективно контролювати приватного власника, має бути державним, щоб ніхто не міг вкрасти технології. Зважаючи на те, наскільки важливими виявилися дрони у великій війні у 2022 році, Україна точно буде розвивати напрямок будівництва безпілотників з використанням двигунів "Мотор Січі". Я думаю, що військово-оборонний комплекс в Україні за правильного урядового менеджменту може стати флагманом і провідною галуззю. Ми можемо виробляти зброю, і це може принести нам значні дивіденди.
Про націоналізацію підприємства
Є два шляхи. Перший шлях доволі швидкий. Має бути закон Верховної Ради, присвячений націоналізації "Мотор Січі". Другий шлях стосується санкцій. Тобто на Богуслаєва можуть бути накладені санкції, і тоді вже процедурою після рішення суду також можна конфіскувати всі активи Богуслаєва, не лише "Мотор Січ". Я думаю, що це питання точно можна і буде вирішене найближчим часом швидко.
Хто може очолити "Мотор Січ"
Це точно не має бути людина з оточення Богуслаєва. На "Мотор Січі" весь топменеджмент — це люди обрані особисто Богуслаєвим, які виросли як фахівці за його часів, і буде дуже важко зараз перевірити, хто був залучений до контактів з російською стороною. Тож це має бути фахівець зі сторони, який розуміє, що таке оборонно-промисловий комплекс, що таке авіаційна галузь і її перспективи для того, щоб не знищити "Мотор Січ" під час невдалих управлінських експериментів, а зробити це підприємство прибутковою державною компанією, яка робить двигуни для безпілотників та гелікоптерів Збройних сил України.
Про збитки від діяльності Богуслаєва
На сьогодні ця інформація таємна щодо того, що Богуслаєв встиг з 2015 року передати китайській стороні, а що він встиг продати російській стороні. Заважаючи на російські схеми, можна точно сказати, що кошти виведені в офшори, тому що використовувались треті країни, щоб постачати двигуни в Росії. Тож залишається питання, як ідентифікувати ці кошти й на яких вони знаходяться рахунках. І, мабуть, найскладніше завдання — спробувати повернути їх в Україну. Проте в українських правоохоронних органів є вкрай мало позитивного досвіду повернення вкрадених коштів назад в Україну.
Фото: defence-ua.com