Чому з’явилася необхідність компенсації різниці
Прем’єр-міністр Денис Шмигаль прокоментував це рішення під час засідання уряду: "Наразі у нас готовність більше 80%, все йде відповідно до графіків. Місцева влада, як і в попередні роки, буде приймати рішення, коли саме стартує опалювальний сезон. Так само органи місцевого самоврядування тепер відповідальні за встановлення тарифів на тепло і гарячу воду. Уряд, як ми і обіцяли, продовжить допомагати місцевим керівникам і вирішить питання з компенсацією для Теплокомуненерго. Нафтогаз пропонує Теплокомуненерго "блакитне паливо" по 7 грн. 42 коп. за метр кубічний. Така ціна дозволяє місцевим керівникам не підвищувати ціни на тепло для населення в цьому опалювальному сезоні. Ми за цим будемо уважно стежити по кожному місту, по кожному регіону. На попередньому засіданні ми затвердили постанову про створення попередніх комісій, які будуть верифікувати борги. Різниця між ринковими тарифами на тепло і гарячу воду за тими, за якими платили громадяни - це десятки мільярдів гривень. Цю різницю ми компенсуємо Теплокомуненерго, що дасть їм можливість безперешкодно пройти опалювальний сезон", — заявив глава уряду.
Експерт з питань житлово-комунального господарства Олег Голубенко пояснив цю багатомільярдну різницю між ринковими тарифами і фактичними тарифами. "По-перше, ми бачимо, що навіть прем’єр-міністр каже не про конкретні цифри, а про якісь десятки мільярдів, не знаючи скільки це, тому, що, власне, була тільки розроблена методика для того, щоб оцінити. І знову ж таки варто звернути увагу, що це стосується саме попередніх періодів, саме тих боргів, що виникли раніше, тобто в 2020 рік, коли в тарифи була закладена одна ціна на газ, по факту, ціна на газ виросла досить суттєво". Відповідно, каже Голубенко, всі Теплокомуненерго постачали тепло собі у збиток, колосальний збиток. В результаті виникла заборгованість перед Нафтогазом. І Нафтогаз в результаті міг просто не постачати газ на цей опалювальний сезон.
"У зв’язку з цим, — продовжує Голубенко, — був прийнятий Закон України, який передбачав певну реструктуризацію цих боргів і проведення аудиту цих боргів. І саме цим Законом був зобов’язаний Кабінет міністрів розробити таку методику, тому сподіватися, що це буде стосуватися наступного опалювального сезону точно не варто. Це стосується саме тієї заборгованості, яка виникла раніше, в тому числі через недолугі дії самого уряду, який фактично призвів до такої ситуації. І ми повинні розуміти, що це не просто компенсація з бюджету, це ми з вами всі сплатимо з своєї кишені за ці борги. Отже це стосуватиметься кожного українця".
Складові, які впливають на формування різниці в тарифах
Також експерт назвав фактори, що впливають на різницю: це тип палива, яке використовується, кількість споживачів, обсяг тепла, який безпосередньо постачається, стан мереж, протяжність цих мереж і вартість газу. "Це суттєва така складова кожного тарифу, і зараз, коли з теплокомуненерго досягли згоди, що газ будуть простачати за ціною дещо нижче від ринкової, а ми розуміємо, що ринкова ціна газу на сьогоднішній день сягає майже 20 гривень за куб, теплокомуненерго буде її отримувати по ціні 7 грн. 42 копійки".
Якщо уявити, каже він, що Теплокомуненерго мали купувати цей газ по 20 грн, то вартість опалення мала бути втричі вищою. "І варто зазначити, що навіть ці ціни, які зараз мають бути на опалення, вони подекуди не враховують цих 7 грн. 42 коп, а враховують трошечки нижче тому, що, по-перше це відповідальність органів місцевого самоврядування, вони мають затвердити тариф, але для них вже принаймні є вихідні дані, тобто є вартість газу, по якій Нафтогаз буде його продавати, щоб точно сформувати ціну. Звичайно, ціна буде відрізнятися по регіонам, але не так суттєво як це було раніше, я сподіваюсь".
Про можливість контролювати процес та корупційні ризики
Також Олег Голубенко прокоментував як можна буде ефективно проконтролювати, чи всі будуть дотримуватися правил, як це обіцяє Кабінет міністрів: "Це дуже важко зробити. Насправді ми розуміємо, що тут є певні корупційні ризики, ми розуміємо, що Теплокомуненерго постачають тепло не тільки населенню, а постачають тепло й комерційним підприємствам, тобто питання буде йти, яким чином правильно буде оцінено кількість тої енергії, яка була витрачена на населення і кількість тої енергії, яка була витрачена на комерційні підприємства. Мають місце зловживання, коли фактично приховують комерційні підприємства, тобто фактично з них беруть плату в повному об’ємі, тобто за реальною вартістю, за ринковою вартістю, або приховують це від решти громадян. Досить часто є такі скарги, коли в будинку завеликі платіжки, виявляється, що є певні приміщення, які є комерційними, умовно кажучи: банки, магазини і т.д. Виявляється, що в них взагалі немає опалення, хоча воно в них є, воно просто не обліковується".
Так само важко проконтролювати кому саме продають, наприклад, газопостачальні компанії той самий газ, який відправляють за дешевшою ціною.
Він прогнозує, що важко буде проконтролювати, чи дійсно отримали компенсацію за ту різницю яка була за минулих опалювальних сезонів, ті хто реально цього потребує, чи немає там зловживань, чи немає надмірного витрачання коштів державного бюджету, тобто.
Про підвищення тарифів та готовність до опалювального сезону
Наостанок експерт Олег Голубенко пояснив, чи варто очікувати, що 1 жовтня тарифи на опалення в Україні можуть зрости до 40%. "Я думаю, що все ще попереду, і дійсно відбудеться здорожчання. Питання, чи до 40%, можливо десь і більше, десь можливо менше. Можливо в певних регіонах такого здорожчання не відбудеться, це стосується тих регіонів, які змогли своєчасно затвердити тарифи і подати їх з урахуванням ціни на газ, яка була. Частина теплокомуненерго постачали опалення з розрахунку газу по 4 гривні, а газ коштував 8 або 10 гривень. Відповідно, ті теплокомуненерго, які закладали в тариф газ умовно кажучи по 8 гривень, то в них, якщо буде здорожчання, то воно буде мінімальним, але все-одно здорожчання буде, тому, що цих коштів, яких через цілий ряд проблем, в тому числі, через корупціогенність, їх не вистачає для економічно обґрунтованого і стабільного постачання тепла і не накопичення боргів місцевими комунальними теплопостачальними підприємствами".
Також експерт прокоментував готовність до опалювального сезону, про яку звітує уряд: "Усе в останній момент. І як завжди кожного року уряд звітує про готовність". В результаті, каже Голубенко, опалювальний сезон в нас починається подекуди з проблемами. "Але в цілому нам поки що вдавалося проходити опалювальний сезон і вдавалося ліквідовувати ті аварійні ситуації, які раптом виникали через початок опалювального сезону".
Що ж до ситуації з вугіллям на ТЕС, то проблема пов’язана в тому числі і з електричною енергією, оскільки ціна на сировину впливає на вартість і стабільність подачі електричної енергії безпосередньо на ТЕС. "Звичайно, що побочним продуктом в даному випадку є і теплопостачання для міст і можливості переходу, наприклад, не було би такої критичної межі з кількістю вугілля, якби не була така завелика ринкова ціна на газ порядку 20 грн., тому що ТЕС могла би в певний етап переходити на газ для того, щоб постачати електроенергію. Але в тому числі тут проблема і в уряді, тому, що загравання із зменшенням ціни електроенергії для населення вони також призводять до тої ситуації, яку ми маємо на ринку", — зазначає Олег Голубенко.
Фото: УНІАН