Українські готелі знову отримуватимуть зірки: чи відповідають підприємства вимогам сучасності

Українські готелі знову отримуватимуть зірки: чи відповідають підприємства вимогам сучасності

Чотири столичних готелів та п'ять регіональних готелів претендують на статус п’ятизіркових. Їх визначатиме комісія із встановлення категорій готелям. Про це розповів міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко. З цього приводу голова Державного агентства розвитку туризму України Мар'яна Олеськів під час засідання цієї комісії додала, що одним з найважливіших критеріїв буде відповідність будівлі готелю принципам безбар'єрності. Голова правління Асоціації готельних об’єднань та готелів міст України, заслужений працівник сфери послуг України, кандидат економічних наук, доцент Юрій Опанащук в ефірі Українського радіо розповів, що потрібно для того аби отримати зірку чи підвищити категорію та які вимоги сьогодні є особливо актуальними для того, щоб готель отримав зірку.

0:00 0:00
10
1x

Чи наявність категорії є обов’язковою для того, щоб розміщувати у себе людей 

В Україні є близько з п'яти тисяч підприємств, які надають послуги з тимчасового проживання. Асоціація готельних об'єднань та готелів міст України налічує більше 250 готелів, і вона була створена в 1990 році. На сьогоднішній день відповідно до нашої статистики готельних підприємств всього 784. Відповідно до статті 19 закону України про туризм кожне підприємство з тимчасового розміщення проживання повинне обов'язково пройти категорізацію. Категоризація в Україні здійснюється за постановою Кабінету Міністрів №803 щодо порядку встановлення сертифікації готельних послуг. І саме в цій постанові пунктом дев’ятим передбачено, що класифікація готелів на сьогоднішній день є морально і фізично застарілим нормативним документом, який не дозволяє здійснювати якісну оцінку відповідності об'єктам туристичної інфраструктури на сьогоднішній день, оскільки його вимоги не відповідають сучасному розвитку готельного сервісу. У ті часи основними критеріями були матеріально-технічна база, перелік послуг, які надає готельне підприємство і кваліфікація персоналу.

Сьогодні турист, який відвідує готельне підприємство, стає більш вимогливий. І сьогодні на розгляді нового законопроєкту і змін до стандартизації та класифікації готельних підприємств потрібно внести ті зміни, які цікавлять насамперед споживача. І якщо ми будемо розглядати всі питання з боку якості надання послуг і щоб вони відповідали міжнародним стандартам, тоді у нас буде і прозоре, і якісне проведення категоризації готельних підприємств. Адже 75% наших готелів — це готелі, які були побудовані ще за радянських часів. За цей час одиниці зробили реновації або капітальний ремонт, покращували номерний інвентар щодо облаштування номерного фонду і відповідають сьогоднішнім вимогам щодо якості послуг в європейських країнах.

Які зараз вимоги, продиктовані часом, готель повинен задовольнити, якщо він хоче мати категорію 

Потрібно модернізувати ту готельну інфраструктуру, яка є на сьогоднішній час у готельних підприємствах. Основні засоби та будівлі, які мають готельні підприємства, не відповідають вимогам сучасності, до яких ми сьогодні починаємо звикати, або споживач вимагає, щоб вони були. Модернізація готельної інфраструктури потребує певних коштів, і коли Україна виграла Євро-2012, у 2010 році на державному рівні були прийняті певні законодавчі акти і закони України щодо інвестиційної складової, щодо поліпшення готельних підприємств. У той час ті підприємства, які пройшли категоризацію на 1 вересня 2012 року і отримали три та чотири зірки, а також п’ять мали певні преференції від держави. По-перше, будівельні матеріали, обладнання, які завозилися із за кордону і не вироблялися в Україні, були без оподаткування щодо розмитнення таких товарів. Крім того, інвестор на 10 років звільнявся від податку на прибуток. Але, починаючи з 2015 року, це все відмінено. Тому для модернізації і покращення інфраструктури потрібні преференції від держави, бо не може самостійно розиватися підприємство, не маючи обігових коштів, особливо у час світової пандемії.

Асоціація протягом 8 років пропонує змінити підхід до оцінки якості готельних послуг. Вони мають бути більш гнучкими. У 2016 році постановою Кабінету Міністрів були прийняті певні заходи щодо зменшення дозвільних документів щодо надання послуг у туристичній галузі. Заявницький метод полягає у тому, що власник сам вибирає, яку кількість зірок заслуговує його готель, і несе відповідальність за достовірність інформації, а державний орган тільки розробляє методологію, що підприємство повинне включати, які послуги, які кваліфікаційні вимоги до персоналу має надавати готельне підприємство.

Частина готелів подаються на категорію вперше і потребують її для того, аби відкрити гральні заклади 

З 1 січня 2021 року набув чинності закон про гральний бізнес, і саме це спонукало підприємства готельного господарства щодо облаштування, проходження сертифікації і отримання категоризації того чи іншого підприємства. У законі чітко сказано, що саме гральні автомати можуть встановлюватися у готелях, які мають три та чотири зірки, а для казино потрібно п’ять зірок. Це і створення робочих місць, і додаткові надходження до бюджету, і це спонукає до розвитку галузі. Водночас та кількість документів, яка надходить, та ті органи сертифікації, які готують документи, не відносяться з належною відповідальністю до підготування цих документів. Вчора ми пересвідчилися, що орган сертифікації надає документи на присвоєння категорії, а в той же час є певні вимоги, яким не відповідає готельне підприємство. 

Наскільки українські п’ятизіркові готелі відповідають вимогам 

Відповідно до ДСТУ 4269 від 2003 року є зазначений державний стандарт, якому готель повинен відповідати. Але він застарів. Більшість готелів, які сьогодні мають п’ять зірок, це готелі світових мереж, і вони відповідають не тільки нашим національним вимогам, а й європейським стандартам. І вони мають відповідні послуги, як в Європі або в Сполучених Штатах Америки. 

Фото: REUTERS