700 тисяч побутових споживачів газу в Україні не мають лічильників ― експерт

700 тисяч побутових споживачів газу в Україні не мають лічильників ― експерт

Понад 700 тисяч побутових споживачів природного газу в багатоквартирних будинках населених пунктів України досі не мають лічильників і платять за нормами споживання Це  констатує генеральний менеджер аналітичного центру "Діксі Груп" Андрій Урста. В ефірі Українського Радіо він зауважив, що в тарифі на розподіл операторів газорозподільних мереж (ГРМ) передбачено покриття витрат на встановлення індивідуальних приладів обліку. Однак ці роботи проводять "недостатньо оперативно". А це не стимулює населення споживати економно. Також експерт нагадав, що порядок технічного обслуговування внутрішньобудинкових мереж наприкінці минулого року зрештою врегулювали. Проте, аби не мати проблем із газом, споживачам теж важливо пильнувати, щоб техобслуговування плит і котлів, перевірка вентиляційних каналів і димарів відбувалися за регламентом. 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото з сайту Pixabay 

В Україні приблизно 12 млн побутових споживачів газу

Передусім давайте з'ясуємо, скільки житлового фонду в Україні загалом газифіковано? 

Загалом у нас приблизно 12 млн побутових споживачів природного газу. Це довоєнна статистика. І треба враховувати, що розмір домогосподарства – це трохи більше 2 осіб на одне домогосподарство. Власне оновленої статистики по газифікації в публічному просторі досить давно не оприлюднювали.

А зараз загалом ще газифікуються будинки, житлові фонди, наскільки цей процес активний? 

При здачі в експлуатацію якихось нових багатоквартирних будинків, ясна річ їхня газифікація здійснюється. Щодо проведення газу вже в існуючі будинки, ці роботи також проводяться. Але  якусь статистичну вибірку щодо того, наскільки вони масові надати не можу, тому що оператори ГРМ (газорозподільних мереж - ред.), які ці роботи здійснюють, цю інформацію не розкривають, в тому числі з міркувань безпеки.

Яким чином ці газорозподільні мережі загалом готують до зими і чи ведуться якісь роботи зараз? 

В операторів газорозподільних мереж є інвестиційні програми, які вони щороку розробляють і які схвалює наш енергетичний регулятор – НКРЕКП (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), де передбачаються значні роботи з оновлення газових мереж. Тобто капітальні ремонти, повна заміна газового обладнання і газових мереж. Разом з цим є щорічні планові ремонти, які спрямовані саме на підготовку до зими і вони проводяться в міжопалювальний період. Це перевірка на герметичність обладнання, усунення витоків газу, якщо такі виявляються. Тобто це більш точкові операційні роботи, які також щороку проводяться. 

Технічне обслуговування внутрішньобудинкових мереж

Чи проводяться такі регламентні роботи в самих будинках і з якою періодичністю ? 

Якщо говорити про внутрішньобудинкові мережі, тобто на вході в багатоквартирний будинок і до запірного обладнання на вході до кожної квартири, то законом передбачено, що оператор ГРМ (облгаз або інше уповноважене підприємство) має здійснювати технічне обслуговування таких внутрішньобудинкових мереж як мінімум 1 раз на 3 роки, якщо термін експлуатації таких мереж більше 25 років. І раз на 5 років, якщо термін експлуатації менше 25 років. Такі роботи також передбачають перевірку на герметичність з'єднання газових мереж, перевірку на щільність відповідного обладнання. І вони мають проводитися оператором мереж без попереднього повідомлення або виклику з боку мешканців для того, щоб превентивно виявити витоки чи якісь неполадки і їх оперативно усунути. 

Найчастіші неполадки – витоки газу

Які побутові проблеми з газом найчастіше виникають, що найпоширеніше?

Найчастіші неполадки – це витоки газу. Але якщо говорити про технічне обслуговування газоспоживчого обладнання (плит, котлів) і перелік робіт, які допомагають краще і безпечніше його використовувати, то це очистка опалювального обладнання. Тобто з одного боку там, де здійснюється безпосередньо горіння газу, а з іншого – це перевірка вентиляційних каналів та димоходів. Це найбільш поширені роботи і пов'язані з ними ризики.

Андрій Урста. Фото: facebook/dixiUA

Понад 700 тисяч побутових споживачів газу взагалі не мають лічильників

Яка ситуація в нас із обліком газу? 

Якщо говорити про облік, то ця тема досить велика. Насправді в нас досі існує проблема відсутності обліку природного газу в усіх споживачів, тому що понад 700 тисяч побутових споживачів газу в багатоквартирних будинках взагалі не мають жодного лічильника. Тобто ні індивідуального, ні загальнобудинкового. Найбільше таких споживачів якраз у великих містах – це Київ і Харків. І їм споживання газу нараховується за нормами споживання, які встановлює Кабінет Міністрів окремою постанови. Тобто незалежно від того, скільки той чи інший споживач використав газу по факту, вони платять виключно за нормами, які можуть бути вищими або нижчими за фактичне споживання. Це дійсно стан речей, який не стимулює споживати економно, бо робить цю економію позбавленою особливого сенсу. Для вирішення цієї проблеми операторам ГРМ в тарифі на розподіл, тобто в тарифі на доставку, який сплачує кожен споживач щомісяця, передбачено покриття витрат на встановлення індивідуальних лічильників кожному споживачеві. Такі роботи проводяться, але, як бачимо, недостатньо оперативно, тому що досі досить велика частка споживачів немає такого приладу обліку. Відповідно, немає можливості сплачувати за те, що споживає по факту.

Побутові газові і твердопаливні котли, які були встановлені ще десятки років тому. Наскільки вони безпечні, як їх перевіряють, чи реально замінити і якщо так, то чому цього не роблять? 

Їхня перевірка здійснюється в межах технічного обслуговування газового обладнання операторами ГРМ або уповноваженими підприємствами. Якщо йдеться про котли в спільних приміщеннях багатоквартирного будинку, то їхнє технічне обслуговування здійснюється разом з техобслуговуванням внутрішньобудинкових мереж. Також раз на 3 роки, якщо відповідне обладнання експлуатується більше 25 років, і раз на 5 років, якщо таке обладнання використовують менше 25 років. А ризики тут такі ж, як і з будь-яким газовим обладнанням, яке використовується досить тривалий час. 

Держенергонагляд

А якщо за 3 роки ніхто не прийшов і не перевірив газову систему, то варто все-таки самому викликати, поки чогось не станеться, і де тут межа відповідальності за те, якщо раптом щось стається? 

Якщо йдеться про мережі оператора ГРМ, то тут відповідальність на ньому. Але його межа експлуатаційної відповідальності закінчується на вході в багатоквартирний будинок. Все обладнання, яке йде після нього – це відповідальність мешканців квартир і управителів багатоквартирного будинку, які мають укласти договір про технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання і призначити відповідального виконавця робіт з технічного обслуговування. Тобто оператора або відповідну компанію. Це є їхнім обов'язком. І вже після укладення договору про технічне обслуговування відповідальністю виконавця цих робіт є проведення таких робіт раз на 3 чи на 5 років. А за тим, щоб ці роботи дійсно проводилися в передбачені терміни у нас є Держенергонагляд – відповідна служба при Міністерстві енергетики, яка має перевіряти таких виконавців робіт. Тобто тут є певна наглядова інституція, яка має забезпечити, що дійсно роботи проводяться у відповідний термін та у відповідності до всіх вимог законодавства і стандартів безпеки.

Порядок технічного обслуговування внутрішньобудинкових мереж

Вибухи побутового газу, що трапляються в квартирах, це частіше неуважність самих споживачів чи все-таки незалежні від них причини? 

Може статися і з незалежних від них причин, і через певні несправності у внутрішньобудинкових системах газопостачання. Тому що певний час, з 2020 до 2023 року, в правовому полі була певна невизначеність щодо того, яким чином має здійснюватися технічне обслуговування цих внутрішньобудинкових систем. До 2020 року відповідні роботи покривалися за рахунок тарифу на постачання газу, за рахунок єдиної платіжки за газ. Коли ж платіжки розділилися на дві, тобто споживачі почали платити за розподіл природного газу і окремо за постачання газу як товару, то витрати на технічне обслуговування мереж не покривалися. Відповідно було незрозуміло, яким чином і за чий рахунок ці роботи мали здійснюватися. І лише в кінці 23-го року з'явився Порядок технічного обслуговування внутрішньобудинкових мереж і типовий договір, на підставі якого ці послуги могли надаватися. Відповідно з'явилася більша визначеність у тому, хто за що є відповідальним і в які терміни, що повинен робити. Таким чином з'явилися підстави для проведення цього технічного обслуговування і перевірки мереж, в тому числі на предмет витоків, які серед іншого могли бути причиною аварійних ситуацій і вибухів.

Газоаналізатори

Щоб уникнути наслідків, можна використовувати газові аналізатори. Наскільки вони є ефективними і кому варто мати такі прилади?

Так, вони дозволяють оперативно виявити витоки в спільних приміщеннях багатоквартирного будинку або в самому приміщенні, де є газоспоживаюче обладнання. Проте це обладнання також потребує технічного обслуговування і перевірка такого обладнання входить в перелік робіт з техобслуговування. Тому, навіть маючи таке обладнання, треба знати і розуміти, що воно також потребує належного обслуговування і догляду.

Самовільне втручання в систему газопостачання. Часто люди лазять, щоб змінити, наприклад, показники?

Такі випадки є. Оператори ГРМ їх час від часу фіксують. В інтернеті можна знайти багато повідомлень про те, як це зробити. Але краще такого не робити.