Ілюстративне фото НБУ
Сподіваємося вибрати всі 15,5 млрд доларів, передбачені програмою МВФ на 4 роки
– Ми отримали транш МВФ на 880 млн доларів. Як ці гроші будуть розподілені і взагалі, як ви оцінюєте нашу співпрацю з Фондом?
Співпраця з МВФ зараз одна з найуспішніших за всі роки Незалежності. Ми пройшли 3 перегляди програми, тобто виконали всі умови, які брали на себе в кожному перегляді. І отримали вже 4 транші на суму 5,4 млрд доларів з 2023 року, коли почалася ця програма. Зараз між урядом України та Міжнародним валютним фондом є довіра та розуміння, що ми будемо продовжувати проводити реформи і залишатися в програмі співпраці з МВФ. А вони будуть продовжувати виділяти кошти. Ми сподіваємося і маємо намір вибрати всі кошти по програмі. Нагадаю, що програма розрахована на 15,5 млрд доларів на 4 роки. Ці 880 мільйонів доларів, які ми отримали в березні, як і всі кошти міжнародних партнерів, надходять до загального фонду держбюджету і використовуються на різні не військові видатки – це в першу чергу соціальні виплати, зарплати у бюджетній сфері (лікарям, учителям), компенсації українцям за зруйноване або пошкоджене житло і так далі. У МВФ немає спеціальних вимог, куди ми можемо спрямовувати ці кошти.
– Чи може статися так, що ми не отримуємо всю суму від МВФ, на яку розраховуємо? Що це можуть бути за обставини?
Так може бути, якщо ми не зможемо виконати умови, які взяли на себе і які підписує уряд, президент і голова НБУ. Зазвичай це умови, які пов'язані з реформуванням країни. Один із найяскравіших прикладів – це вимога щодо відновлення електронного декларування чиновників та політиків. Це була одна з вимог МВФ, яку ми виконали, і в тому числі за неї отримали кошти в минулому році. Так само для кожного траншу висувається низка вимог, які уряд чи парламент має ухвалити для того, щоб вони поставили нам "зараховано" і надали транш. Тому, звісно, якщо будуть якісь затримки або ми взагалі не зможемо щось виконати, то коштів не будуть. Але зараз такий варіант не розглядається. Парламент і уряд розуміють, що ці кошти нам вкрай необхідні, тому ми не плануємо якимось чином саботувати виконання цих вимог.
У березні 2024 року ми отримали 9 млрд доларів зовнішнього фінансування
– Хто з наших міжнародних партнерів нині найактивніше нас підтримує і в чиїй подальшій допомозі ми можемо бути впевнені?
У 1 кварталі 2024 року ситуація була дуже складна. Міжнародна допомога майже не надходила. Було достатньо складно забезпечити видатки державного бюджету. Однак у цей час на допомогу прийшли партнери, з якими ми раніше співпрацювали, але вони не були серед найбільших або найактивніших. Це були уряд Японії та уряд Норвегії, які у першому кварталі нам надали майже 1 млрд доларів. Це було дуже своєчасно. І ми, звісно, будемо продовжувати співпрацю з цими країнами. Ви знаєте, що уряд Японії заявив про те, що вони збільшують пряму бюджетну допомогу Україні в цьому році до 4,5 млрд доларів. Це був результат перемовин, які провів наш уряд. І в подальшому ця допомога буде зберігатися. Взагалі, у березні 2024 року, після ось цього періоду відсутності прямої бюджетної допомоги, ми отримали рекордну суму – майже одночасно багато донорів переказали 9 млрд доларів зовнішнього фінансування. Найбільше від Євросоюзу – 4,9 млрд доларів. Уряд Канади – 1,5 млрд доларів надав. Японія – 1,1 млрд доларів. МВФ – 880 млн доларів. Та Велика Британія – 515 млн доларів. Зазвичай найбільшу суму протягом року, звісно, надає Європейський Союз. Торік це було 18 млрд євро. Нинішнього року – це буде 16 млрд євро. І тут можна говорити про те, що допомога триватиме у наступні роки. Оскільки для того, щоб вибори не вплинули на рішення і підтримку ЄС, вони ухвалили програму Ukraine Facility. Це інструмент, включений в багаторічний бюджет ЄС. Він триватиме до 2027 року, ми в ньому є і видатки для допомоги Україні там також є. Тобто, це більш-менш стабільно. МВФ залишається стабільним, якщо ми виконуємо всі вимоги. А з Канадою, Японією, США та Великою Британією потрібно буде передомовлятися кожен бюджетний рік.
– Транші від МВФ це кредит чи якась інша форма взаємодії?
Це завжди були кредити. Ви знаєте, що достатньо часто у нас беруться транші і відкриваються програми з МВФ. Це роблять всі українські уряди. І ми постійно їх виплачуємо. Наразі у нас вже виплачені кошти за програмами 2008, 2010, 2014 і навіть 2018 року. Не закриті в нас кредити за 2015, 2020 і 2022 роки. Але тут варто поставити питання, чи можна ці реструктурувати кредити і відтермінувати виплати. Уряд веде постійні перемовини про реструктуризацію як нашого боргу перед МВФ, так і перед приватними кредиторами для того, щоб зменшити навантаження на держбюджет. Але треба розуміти, що якщо кредитори відмовляються від реструктуризації, то ми повинні обслуговувати цей борг. Інакше нам просто перестати давати ці гроші.
Роксолана Підласа. Фото: facebook/roksolana.pidlasa
Росія намагається розхитувати коаліцію підтримки України
– Наскільки Росії вдається впливати на підтримку нашого бюджету нашими партнерами?
Росія намагається, в принципі, розхитувати консенсус підтримки України і коаліцію підтримки України. Багато чого відбувається в Сполучених Штатах, багато різних політичних коментаторів. Я не хочу говорити, що це роблять сенатори чи конгресмени. Але багато людей залучені до політичної дискусії в США і вони говорять про те, що не потрібно давати гроші Україні в бюджет, або не потрібно віддавати кошти на закупівлю зброї в американських виробників і передачі її Україні. Мовляв, це розпалює війну, і що єдиний спосіб зупинити цю війну – перестати давати гроші Україні Це, зокрема, полюбляє писати Ілон Маск у своєму Твіттері. Я не думаю, що це робиться без впливу і без підтримки Росії. Вона в першу чергу зацікавлена в тому, щоб підтримка Заходу зупинилася.
Закон про мобілізацію напряму не пов'язаний зі змінами до держбюджету
– Якщо справа дійде до ухвалення закону про мобілізацію, то як швидко потрібно буде вносити зміни до бюджету? Скільки грошей на це буде потрібно і де їх можна взяти?
По-перше, справа однозначно дійде до ухвалення закону про мобілізацію в якійсь його версії. По-друге, закон про мобілізацію не пов'язаний напряму зі змінами до держбюджету. Для державного бюджету важлива кількість мобілізованих, яку ставить собі як план Генштаб ЗСУ. Я не можу говорити про те, що ми знаємо із закритих нарад, але публічно не так давно головнокомандувач ЗСУ Олександр Сирський заявив, що наразі не йдеться про потребу в мобілізації 500 тисяч осіб. За його словами, вони переглядають чисельність певних частин, які не беруть участь у бойових діях, і вивільняють військовослужбовців, яких можна спрямувати у бойові частини. Це означає, що немає потреби одночасно мобілізувати велику кількість людей і навантаження на держбюджет буде меншим. Але, з іншого боку, є запит Міністерства оборони на додаткові кошти для закупівлі військової техніки. Близько 275 млрд гривень – це мінімальна додаткова потреба на 2024 рік. І тут уряд має вийти з пропозицією, як найбільш справедливо забезпечити надходження цих грошей, а ми, як парламент, її розглянути. Наразі з такою пропозицією уряд до нас не вийшов.
На різні соцвиплати передбачено близько 470 млрд гривень
– Знаємо, що евакуація триває і переселенців стає дедалі більше. Витрати на допомогу їм передбачені в головному кошторисі чи доведеться переглядати?
Поки що Міністерство соціальної політики послуговується тим бюджетом, який в них передбачений. Це достатньо великий бюджет, другий за розміром після військових витрат. Передбачено близько 470 млрд гривень на різні соціальні виплати, в тому числі на програму допомоги особам, які потрапили у складні життєві обставини. На неї передбачено майже 137 млрд гривень. Це багато і цього достатньо, принаймні, на перше півріччя для того, щоб забезпечити всіх внутрішньо переміщених осіб допомогою. Після першого півріччя ми, очевидно, будемо переглядати державний бюджет. Це не секрет. Ми будемо збільшувати видатки на потреби оборони. І, за потреби, додамо також кошти на Мінсоцполітики.