Ілюстративне фото: president.gov.ua
"Краще зараз, ніж ніколи"
Як ви загалом оцінюєте цей законопроєкт?
По-перше, я оцінюю його як цілком слушний, необхідний. Можливо, його трошки пізніше подали, ніж це було необхідно зробити. Але краще зараз, ніж ніколи. Спершу хочу зауважити щодо зниження призовного віку. Це не так актуально, тому що в нас саме поняття строкової служби буде відсутнє. Його замінить зовсім інший вид служби – базова військова підготовка, яка буде проводитись на термін від 2 до 5 місяців. Конкретний перелік і порядок вже визначить уряд після ухвалення цього законопроєкту, якщо він буде ухвалений. З приводу повісток через електронну пошту – цей закон тільки дає таку можливість. А детальний порядок, як це все відбуватиметься, також вже встановить уряд у відповідних нормативно-правових актах. Також цей проєкт не стосується питання ротації військовослужбовців взагалі. Так, надається можливість піти у відпустку на 90 днів особам, які звільнені з полону. Але, якщо брати більш широко цей проєкт, то там навпаки, навіть трошки гірше стає для військовослужбовців в плані відпусток. І важливо зазначити, що скоротиться перелік підстав для звільнення з військової служби. Зміни точкові. Але враховуючи ту кількість осіб, яка саме за цими підставами звільняється чи намагається звільнитися з військової служби, то ці зміни будуть суттєвими.
Наскільки Україна спроможна організаційно мобілізувати 500 тисяч людей протягом наступного року і забезпечити їх всім необхідним?
У нас не стоїть питання чи зможемо ми це зробити, чи потягнемо? У нас стоїть питання виживання. Якщо ми цього не зможемо зробити, то війна так і може скінчитися в 24-му році. Як військовослужбовець, я бачу, наскільки інколи критичною є ситуація з наявністю особового складу, матеріально-технічних засобів для ведення війни. Але я впевнений, що ми зможемо це все зробити. Головнокомандувач, по-перше, не назвав ніякої конкретної кількості, і він не може цього сказати, бо це є державною таємницею. До того ж, люди не повинні бути призвані відразу. Це буде кілька хвиль. У нас є багато навчальних центрів, які можуть впродовж місяця чи двох здійснювати підготовку тієї чи іншої кількості людей. Я думаю, що реально виконати мобілізаційне завдання від Генерального штабу, як в плані кадрового потенціалу, так і в плані матеріально-технічних засобів для ведення війни. До речі, цей законопроект буде дозволяти мобілізовувати транспортні засоби. І не тільки автомобільні, а й, наприклад, човни. Раніше це було дозволено виключно у юридичних осіб, а зараз такі транспортні засоби можуть навіть мобілізовувати у фізичних осіб-підприємців, відповідно до затвердженого порядку та оплатно. Тобто, хвилюватись не потрібно, що у вас щось заберуть і потім не повернуть.
"36 місяців – це виключно для контрактників"
Тривалість військової служби. В законопроекті даних про це немає, але Валерій Залужний сказав, що погоджується з Міноборони про 36 місяців, якщо дозволяють умови. Якої ви думки?
Я вважаю, це питання найголовнішою вадою цього законопроекту, бо є великий суспільний запит, зокрема тих осіб, які думають мобілізуватись добровільно. Цей запит саме на те, а скільки я буду служити? На жаль, цей законопроект не дає відповіді на це питання. З приводу 36 місяців – це виключно для контрактників, які під час дії воєнного стану, відслуживши 36 місяців, можуть піти з військової служби. Але через деякий період вони можуть бути мобілізовані. Тобто, це одне з двох кричущих питань, які цей законопроект не зачепив.
Друге питання стосується взагалі державної політики, комунікації влади з громадянами. Перед поданням цього проєкту не була проведена широка комунікативна робота для того, щоб пояснити людям, навіщо це все робиться. Вчора проєкт був зареєстрований і виник деякий інформаційний вакуум. Його певною мірою заполонили різні проросійські блогери та спікери, наганяючи ще більше "зради", бо офіційно влада не комунікувала.
Норма щодо надсилання повісток про виклик до ТЦК через електронний кабінет призовника або на електронну пошту. Що таке електронний кабінет і як держава буде контролювати його створення громадянами?
Перехідні положення до цього законопроекту передбачають, що він набуває законної сили через місяць після того, як буде підписаний і опублікований. Після цього ще буде місяць для того, щоб кожному громадянину відновити свої облікові дані. Але це можна зробити кількома шляхами. Перший шлях – це звернення до районного ТЦК. Другий шлях – це створення свого облікового запису в електронному кабінеті призовника. Також це можна зробити, наприклад, з-за кордону, по телефону або через емейл, зв'язавшись з відповідним районним ТЦК.
Це потрібно буде робити абсолютно всім громадянам? Чи тим, хто оновив свої дані не потрібно?
Закон більш загально каже. Там йдеться, що всі чоловіки призовного віку, з 18 до 60 років. А уже деталі, як це зробити, як буде функціонувати цей електронний кабінет – це все буде прописано у відповідних підзаконних актах, які розроблятиме уряд. Але якщо буквально тлумачити, то не оновлення свої даних фактично є порушенням законодавства про військовий облік. І відповідно буде накладатися штраф. Вчора, до речі, був зареєстрований ще один проєкт нормативно-правового акту, який вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу, який в три-п'ять разів збільшує штрафи за порушення саме законодавства про мобілізацію та мобілізаційну підготовку.
ФОТО: Facebook "Sergii Nazarenko"
Термін "обмежено придатний" зникне
Ваша думка щодо виключення такого формулювання як "обмежено придатний" до військової служби та норми щодо обмеження певних прав осіб, які порушують?
Щодо обмежено придатних. Так, дійсно цей термін зникне. І тим особам, які були визнані ВЛК обмежено придатними, встановлюється обов'язок впродовж 6 місяців пройти знову ВЛК для визначення придатності чи непридатності до військової служби. З приводу наслідків, які можуть бути застосовані до осіб, які ухиляються від призову чи проходження ВЛК. Пропонується внести оновлення, що осіб, які ухиляються за пропозицією районного ТЦК будуть вносити до Єдиного реєстру боржників і, відповідно, до них будуть застосовуватися деякі обмеження. По суті, це ті самі обмеження, які застосовуються до боржників за виконавчими провадженнями.
Які перспективи цього законопроєкту в Верховній Раді ви бачите?
Я бачу перспективи його розгляду досить швидкого. Тому що я сподіваюся, що народні обранці не втратили інстинкт самозбереження і все ж таки дослухаються до слів Головнокомандуючого. Я думаю, і президент його підтримає. Уряд підтримує цей проєкт, він вже вичитаний, перепровірений. Я думаю, місяць-два і проєкт буде ухвалений.
КОНТЕКСТ
25 грудня Кабінет міністр вніс до Верховної Ради Проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби (№10378) та Проект закону про внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу щодо посилення відповідальності за військові правопорушення (№10379).
Ними, серед іншого, пропонується:
- знизити призовний вік з 27 до 25 років;
- удосконалити процедуру військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
- запровадити можливість надсилання повісток через електронний кабінет призовника або на електронну пошту;
- надавати військовослужбовцям, звільненим з полону, додаткову відпустку зі збереженням грошового забезпечення тривалістю 90 днів;
- виключити строкову службу як вид військової служби і всіх строковиків звільнити в запас;
- виключити з переліку висновків військово-лікарських комісій висновку про обмежену придатність до військової служби;
- запровадити базову загальновійськову підготовку до 3 місяців для всіх громадян віком від 18 до 25 років при всіх навчальних закладах;
- запровадити базову військову службу за бажанням до 25 років для тих, хто не пройшов базову загальновійськову підготовку;
- залучити до заходів рекрутингу на військову службу Центри надання адміністративних послуг, Центри зайнятості та рекрутингу.
- у разі невиконання обов'язків військовозобов’язаними та резервістами вносити їх до Єдиного реєстру боржників та застосовувати певні обмеження. Зокрема, заборонити виїзд за кордон і проведення операцій з майном, обмежити право керування власним транспортом та отримання посвідчення водія, відмовляти в укладенні кредитного договору, призупинити пільги та послуги від держави