"Експорт українських товарів може працювати не лише на економіку, але й на інформаційний простір щодо України" — Кривонос

"Експорт українських товарів може працювати не лише на економіку, але й на інформаційний простір щодо України" — Кривонос

Дмитро Кулеба днями повідомив, що завдяки зусиллям українських дипломатів до Дня Незалежності стартувало чотири акції у трьох країнах: акція "Найкращі українські бренди до Дня Незалежності України" в Італії, у Польщі "Дні української кухні", а в Естонії дві акції "Купуй українські товари, підтримай Україну". В Данії відбулася презентація українського вина, а Грузія долучилася до просування українських товарів, оформивши їх спеціальними наліпками, які привертають увагу споживачів. Кожна українська компанія-експортер може отримати нові виходи на іноземні ринки разом із Міністерством закордонних справ. МЗС чекає звернень від українського бізнесу через цифрову платформу "NAZOVNI" та готові максимально в цьому допомагати. Яка ситуація з попитом на наш експорт? Як вона змінилася з початку війни? Про все це слухачам Українського радіо розповів президент Гуманітарного центру, голова Асоціації франчайзингу України Андрій Кривонос.

0:00 0:00
10
1x

Наскільки допомагають Україні такі акції

"Ідентифікація в наш час є дуже потрібною. Навіть дрібні товари з елементами україністики будуть викликати більший попит, зацікавленість, будуть купуватися на ейфорії та підтримці України. Часто такі акції проходять вже не на державному рівні, а на локальному: це можуть бути товари, вироблені за сприяння діаспори. 

Наша продукція є на канадських ринках, в США, в японських супермаркетах. Це не означає прямої підтримки нашого економічного розвитку, це підтримує інформаційний простір щодо України. 

Майже щомісяця спостерігається певний приріст товарів з України на світових полицях магазинів. На розвиток експорту буде впливати програма "єВідрядження", яка запрацює зовсім скоро. Ми повинні говорити також і про заміщення нашими товарами товарів з Росії або країн, пов'язаних з Росією. Грузія потроху буде викорінювати свій експорт до РФ, зокрема планує на 40% скоротити експорт свого вина з 2022 по 2024 рік. Надлишок вони готові спрямовувати до тих країн, які підтримують Україну. Замість російських товарів у Грузії з'явиться більше українських товарів. Ми повинні робити політичні кроки, щоб російських товарів ставало дедалі менше".

Як працює зараз логістика 

"Періодично через Україну перевозилися товари з Європи до Китаю і назад. Зараз немає можливості відновити весь ланцюжок постачання товарів морем. На даний момент цей вид бізнесу загублено повністю. Виробники європейських товарів шукають інші шляхи, як доставляти товари до країн Африки та Азії. Транспорт не впорається з постачанням товарів в тій кількості, як було до 24 лютого".

Чи постачає український виробник товари в тому ж обсязі, як до повномасштабного вторгнення

"Наш виробник не може виготовляти товари в такій кількості, як було до війни. Частина виробників трансформувала свою діяльність на підтримку захисту України. Це стосується пошиття одягу, спеціальної амуніції. Виробництво меблів так само переорієнтовано зараз на внутрішній ринок. Не всі ті експортери, які працювали на вивіз своїх товарів за кордон до війни, готові зараз це робити. 

Всі виробники повинні розуміти, що у будь-якій галузі українські товари будуть заміщуватися іншими країнами. Вже минуло пів року. Це дуже великий термін. Багато хто навіть офіційно не буде повідомляти про скасування договорів. А тихо перервуть свої угоди.

У нас немає таких галузей, де ми посідаємо перше місце в постачанні товарів. До кожного товару є якісь питання. Навіть крафтове виробництво зараз ускладнилося".

Що це за програма "NAZOVNI"

"Це державна програма. Такі програми державної підтримки дуже важливі. Вони повинні нести індивідуальний характер. 

Приклади Туреччини і Китаю показали, що якщо держава не допомагає, то підприємець навіть не зможе усвідомити і зрозуміти, куди можна рухатися далі. Допомога держави підштовхує підприємців зрозуміти, де почати шукати інші ринки. 

Дуже велика частина українського бізнесу не має розуміння, куди він може експортувати свій товар. 90% підприємців вважають свій товар настільки "крутим", що його мають купити в будь-якій країні. І, як результат, підприємець нікуди його не постачає, бо не знає, як кудись достукатися. А інший бізнесмен каже, що у "мене за кордоном немає друзів, а от у Гвінеї маю кума, то туди і буду постачати свій товар". Вони орієнтуються на унікальність свого товару з одного боку, а з іншого на приватність стосунків конкретної людини. 

Експорт будується іншим способом: на аналізі ринку, де цей товар найбільше споживається, де є товари-замінники, де є конкуренти. Треба підходити системно до цього. Тоді приходять дуже цікаві і несподівані країни, неочікувані для самого підприємця. 

Держава може профінансувати участь у виставках, зможе підготувати персонал, прискорити процедуру оформлення документів. Ми повинні звертати увагу і на закордонні програми. США фінансують часто свої виставки: якщо хтось від України туди поїде, то йому США платять за участь у виставці". 

Які країни йдуть нам на зустріч

"Туреччина, Канада, Австралія, Велика Британія скасовують мита на українські товари. Перемовини тривають з Ізраїлем, Японією, Бразилією. Частина експортерів сумнівається, чи зможе довезти свої товари так далеко. Але робота з такими далекими країнами призводить до стабілізації контактів. Австралія буде працювати з нашими КрАЗами і не буде шукати нового виробника, якщо ми при цьому потрапимо у правильну цінову, конкурентну і організаційну нішу. Тоді такі контракти з ними будуть надовго. Підприємці мають звертати увагу на ті шляхи експорту, які вже були зроблені раніше нашою державою. Також нові ринки можуть бути з Філіпінами, Малайзією, Чилі, Індонезією". 

Чи готові інші країни обирати саме український товар

"Ми маємо їх привчати до того, що україністика повинна проявлятися не лише на каналах новин, але і на полицях магазинів. Купуючи нашу шоколадку, комбайн або стілець вони підтримують зараз Україну у війні, а потім у відбудові нашої економіки".  

Фото: agropolit.com