Про діяльність Костіна
Я поки що не можу вважати пана Костіна навіть претендентом на якусь незалежність в прокурорській діяльності. Костін був головою комітету ВР з правової політики, і вже 15 місяців у цьому комітеті знаходиться законопроєкт, який президент подав туди як невідкладний — про ліквідацію Окружного адміністративного суду. Ніхто не говорить про регламент Верховної Ради, про невідкладність, про те, що він протягом 15 днів мав проголосуватися тощо. А ця людина просто виконувала вказівки: або поставити на голосування, або не поставити.
Крім того, він був відповідальний за судову реформу. І було величезне зволікання з судовою реформою. Ми маємо майже три роки роботи цього парламенту, і про судову реформу потрібно було подати два проєкти законів, які б встановлювали порядок обрання ВРП і ВККС. Це зробили лише через 2,5 роки під шаленим тиском наших закордонних партнерів. При тому, що нічого більше пан Костін не зробив.
Чого очікувати від цього призначення
Тут пан Костін може себе проявити як самостійна фігура прокурора і направити в комісію з обрання Спеціалізованого антикорупційного прокурора документи щодо Олександра Клименка, які підтверджують, що прокуратура подавала, а вона точно подавала ще рік тому, дані щодо перевірки його на люстрацію, і дані щодо допуску до державної таємниці. Щоб завтра пропозицію з його призначення пані Коваль направила Костіну, і він моментально призначив Олександра Клименка Спеціалізованим антикорупційним прокурором. Якщо таке станеться, то я скажу, що щось змінюється і пану Татарову треба готувати валізи на вихід.
Тож якщо Костін призначить керівника САП, буде зрозуміло, що тиск досить серйозний. І, скоріше за все, на Банковій вирішили віддати в жертву Татарова, адже Клименко від цього кейсу не відступиться, і це піде далі. Хоча Костін і Генпрокурор, але у нього практично немає легітимних засобів зупинити спеціалізованого антикорупційного прокурора, коли він дійсно діє разом з Національним антикорупційним бюро. І якщо Татарову доведеться готувати валізи, то Костін вийде незалежним.
Хто з посадовців наступний на звільнення — Єрмак?
Сьогодні відбувається реальний тиск з боку західних партнерів. Вони мають право тиснути на нас, бо дають нам шалені гроші та допомогу. І вони хочуть бути впевненими, що ми будуватимемо країну, яка буде достатньо вільна від впливів людей, до яких у них немає довіри. А в них, на жаль, немає довіри, і вони про це говорили президенту і в 2019, і в 2020, і в 2021 році. До Андрія Єрмака, Олега Татарова і Руслана Демченка було багато питань. Але після підозр у державній зраді колишньому міністру закордонних справ Костянтину Грищенку і колишньому міністру юстиції Олександру Лавриновичу, вручення підозри вже колишньому першому заступнику секретаря Ради національної безпеки і оборони України Руслану Демченку — це питання днів.
Я думаю, що на цьому партнери зупиняться. Сьогодні знову з’явився новий лист Вікторії Спартц до президента США Джо Байдена, в якому дуже серйозний наїзд на Єрмака. І це зупинятися точно не буде. І Зеленському доведеться робити дуже серйозний вибір: або Україна, або Єрмак. Це людина, яка за великим рахунком просто голова канцелярії президента. Не політичний діяч і навіть не чиновник, тому що такого статусу в Офісі президента немає. І не існує його законодавчо затверджених повноважень. Ні в міжнародній політиці, ні в внутрішній, ні в кадровій.
На фото: Генеральний прокурор України Андрій Костін, УНІАН