Про процедуру звільнення Баканова і Венедіктової
Було спірне питання стосовно порядку усунення чи відсторонення генпрокурорки і керівника Служби безпеки України, про що ми дізналися на вихідних. Бо саме той спосіб, у який це було зроблено, — це абсолютно неправильно, оскільки президент не має відповідних повноважень. Але, зважаючи на критику в соціальних мережах, Президент все-таки вирішив покращити ситуацію і повернути її в більш конституційне русно, а тому вніс відповідні подання про звільнення керівників СБУ та Генпрокуратури. Тобто відбулася процедурна корекція, але все одно виникло питання, що було б, якби Верховна Рада не проголосувала за звільнення цих посадових осіб, чи залишилися б чинними рішення Президента про усунення і відсторонення голів СБУ та ГПУ від посад.
Наскільки рішення президента є конституційним
Якщо Україна бачить себе сильною демократичною країною, необхідно дотримуватися букви закону, прописаної в Конституції. Там немає жодних процедур стосовно відсторонення чи усунення керівників СБУ та ГПУ від посад. Тим паче навіть на час проведення рослідувань та у випадках, якщо є підозри в тому, що вони неналежно виконували свої повноваження.
Президент, усуваючи голову Служби безпеки, посилався на Дисциплінарний статут Збройних сил України. Проте керівник Служби безпеки все ж таки не є військовослужбовцем в його базовому розумінні, а є політичною посадою. Це стосується і керівника Генпрокуратури, яку звільнили, посилаючись на закон "Про воєнний стан". Такого в правовій демократичній державі бути не може. Відтак, рішення, оголошені на вихідних, абсолютно неправильні, незаконні і неконституційні з точки зору законодавства України.
Так само є питання до того, яким чином наразі функціонує Служба безпеки України, оскільки Конституція визначає лише, що Верховна Рада за погодженням з Президентом призначає керівника СБУ. І там не написано жодного слова, що Президент як глава держави та Верховний головнокомандувач може призначати інших працівників Служби безпеки України. А сьогодні ми так само бачили новини про те, що Президент "перетасував" керівників Служби безпеки в областях, що також насправді є неконституційно.
Чи спробують Венедіктова та Баканов поновитися через суд
Ані в Ірини Венедиктової, ані в Івана Баканова немає шансів у судах, оскільки сьогоднішнім рішенням Верховної Ради поставили крапку абсолютно конституційно та законно стосовно їх перебування на своїх посадах.
Про призначення нових очільників СБУ та ГПУ
Думаю, далі варто очікувати на остаточні кандидатури нових очільників цих відомств. Навіть після конституційного звернення Ірини Венедіктової та Івана Баканова залишаються чинними укази президента про тимчасово виконуючих обов'язки керівників цих відомств, які так само є досить сумнівними з точки зору Конституції.
Наразі є два шляхи, щоб зробити це відповідно до Конституції. Перший — призначити постійних очільників, тобто президент вносить кандидатуру і Верховна Рада голосує. Другий — Президент скасовує свої укази і відповідно до розподілу повноважень заступники вже екс-прокурора та екс-голови СБУ виконують повноваження очільників цих відомств. Наразі немає вимог законодавства щодо того, протягом якого терміну в нас можуть бути виконуючі обов'язки. Вони можуть працювати місяцями, якщо не роками.
Про призначення керівника САП
Насправді я б пов’язав призначення керівника САП і звільнення очільників СБУ та ГПУ, оскільки вони відбулися з різницею в один день: спочатку звільнення, а потім призначенням на посаду переможця конкурсу на керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Відбулося це після відеозвернення Володимира Зеленського, де він звернувся до комісії з відбору керівника САП, щоб вони таки визначити переможця. Але ми не можемо зараз говорити про те, що насправді Спеціалізована антикорупційна прокуратура отримала керівника, тому що це неправда.
Комісія визначила переможця, але ухвалила рішення, що вона зможе подати на розгляд генерального прокурора нового кандидата лише після того, як отримає інформацію стосовно відповідності переможця цілому переліку законів, зокрема "Про очищення влади", "Про запобігання корупції", "Про державну таємницю" тощо. Але скільки триватиме це отримання документів насправді ніхто не знає, адже закон не визначає строків. А це може тривати роками.
Друга проблема полягає в тому, що керівника САП призначає генеральний прокурор, якого у нас немає. Виконуючий обов'язки — не є генпрокурором. Тому навіть якщо керівника САП призначать у такий спосіб, і це зробить виконуючий обов’язки, тоді будуть дуже великі питання стосовно того, який статус цього керівника САП, чи може його звільнити суд і чи зможе він бути незалежним на своїй посаді.
Фото: Суспільне