"Україна втратила 40% експорту через те, що наші зовнішні ринки зерна займають конкуренти" — аграрій

"Україна втратила 40% експорту через те, що наші зовнішні ринки зерна займають конкуренти" — аграрій

Угорщина пропонує побудувати переробні заводи для українського зерна. Ідеться про спеціальну буферну зону, суходольні порти, в яких наше збіжжя перероблятиметься, переправлятиметься до Європи і далі. Як буде працювати ця схема? Коли очікувати на відкриття таких терміналів? Відомо, що експорт зернових відстає від минулорічного графіка на 40%. Це відбувається через крадіжки зерна, втрату полів зі збіжжям на окупованих територіях, масові підпали стиглої пшениці росіянами? Про все це розказав слухачам Українського радіо генеральний директор "Української аграрної конфедерації" Павло Коваль.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Сухі порти 

"Міністр аграрної політики нещодавно мав зустрічі з угорською стороною. З Угорщиною мають бути цікаві проекти. Всі можливості, які б дозволяли розширити експорт нашої аграрної продукції ми вітаємо: якщо це будуть буферні зони, або це буде купівля нашої продукції. Сухі порти теж для нас прийнятні. В одній із західних областей планується побудувати і розгорнути такий сухий порт. Тоді українські інвестори б інвестували в цей проект. І на території Польщі так само планувалося будівництво порту. Це збільшило б наші експортні можливості. 

Найбільший порт в Румунії, який ми використовуємо для експорту зернових, за весь час війни транспортував 1 мільйон тонн зерна. А нам в місяць потрібно 6 мільйонів".

Експорт вантажними зерновими вагонами 

"Середньодобова передача вагонів із зерном через 13 залізничних переходів в ЄС склав 407 вагонів за добу. І це  ми експортуємо лише 1.5 мільйона тонн зерна. Навіть з тими трьома портами на Дунаї. Після звільнення острова Зміїний додався ще один канал. Але з прохідністю маленьких суден. А ми говоримо про великі обсяги навантаження одного судна по 60 000 тонн зерна. Для порівняння: один ешелон із 56 вагонів містить 60 тонн. Для всіх європейських країн наш трафік — фантастичний. Вони не можуть впоратися із нашим вантажопотоком. На сьогодні на 13 переправах в ЄС стоїть 38 тисяч вагонів. 10 000 з яких зерновози. А в Європі всього 9 000 зерновозів на весь ЄС. Наш трафік неспівмірний з їхнім. Але уся пропускна система не порівнювана із можливістю експорту через морські порти". 

Втрати 40% експорту відбувається через блокування портів, втрату полів чи крадіжки зерна?

"У нас дійсно є крадіжки. Ми бачимо 600-650 тисяч тонн зернових, викрадених з врожаю минулого року. На тимчасово окупованих територіях іде збиральна кампанія. Фермерів примушують віддавати перекупщикам врожай за безцінь, який потім вивозять до Криму. Ми втратили 40% експорту через те, що наші зовнішні ринки займають конкуренти. А там ціни зростають через відсутність Чорноморської української пшениці. Ціни на внутрішньому ринку відрізняється від зовнішнього втричі. Сьогодні ячмінь пропонують купити трейдери по 1500 грн з поля. Пшениця від 2500 до 3000 грн в полі. В порту коштує 380 доларів".

 Фото: Агро-Україна