Про відновлення авіатрафіку
Якщо говорити про авіатрафік, що це лише один із показників, що характеризує галузь. Зростання авіатрафіку не говорить про те, що українці почали більше літати. Цей показник свідчить, що в українському небі стало більше повітряних суден, що літають в Україні та через Україну. Не останню роль в цьому зіграли обмеження, запроваджені у більшості країн Європі щодо Білорусі, оскільки трафік, який раніше проходив через Білорусь, тепер обслуговується українськими провайдерами авіаційного обслуговування і в такий спосіб статистика щодо кількості трафіку і літаків у повітрі збільшилася.
До того ж торік Україна здійснила низку заходів, пов’язаних зі збільшенням привабливості українського неба для компаній, що літають в Україну та через Україну. Були знижені ставки зборів для використання частини трафіку над Чорним морем і це зіграло не останню роль з погляду привабливості для європейських країн, які транзитом летять над територією України. Третій важливий компонент — активний розвиток внутрішніх авіаперевезень в Україні. Це також є додатковим стимулом для швидкості відновлення авіатрафіку.
Про динаміку перельотів серед українців
Є проміжні щоквартальні дані, як літають українці. За цими показниками поки рівня 2019 року Україна не досягла. Водночас динаміка відновлення пасажирський авіаперевезень із погляду кількості перевезених пасажирів українськими авіакомпаніями та з погляду обслуговуваних пасажирів в українських авіапортах, висока. Ймовірно, Україна увійде до десятки кращих країн Європи щодо центрів відновлення пасажирських перевезень. Якщо говорити про падіння авіатрафіку, яке відбулося у 2020 році, то в Україні воно було не таке високе, як у більшості країн Європи. Тенденції з погляду відновлення перевезень є кращими, але Україна наростила це відновлення авіатрафіку за рахунок туристистичних чартерних рейсів. Більшість українських авіакомпаній, які займалися класичними регулярними авіаперевезеннями, на сьогодні більшу частину своїх суден використовують для виконання чартерних рейсів і для них це основний вид діяльності.
Куди літають українці?
Якщо говорити про регулярні перевезення, то топ-країни, куди літають українці, періодично змінюються. Це залежить від тих обмежень, які запроваджують країни на авіаперевезення. Зокрема йдеться про наявність чи відсутність Сovid-сертифікатів чи ПЛР-тестів. Найчастіше українці літають регулярними рейсами до Німеччини (Франкфурт, Берлін), Туреччини (Стамбул), Австрії (Відень), Великої Британії (Лондон). Можливо, це пов’язано з наявністю в цих країнах великих авіахабів і пасажири далі продовжують подорож, але відстежити їх потім немає можливості. Якщо говорити про чартерні рейси, то українці літають найчастіше до Туреччини (Анталія) та Єгипту (Шарм-еш-Шейх).
Про вплив угоди про відкрите небо
Повноцінно угода про відкрите небо діяти ще не почала. Щоб запрацювали перші етапи угоди, зокрема спрощення отримання маршрутів для авіаперевізників або зняття обмежень на польоти, потрібно щоб Україна і Євросоюз обмінялися нотами про те, що вони заявляють про готовність початку дії цієї угоди. Друга складова — поетапна імплементація угоди.
Читайте також: "Відкрите небо" та перегляд угоди про асоціацію: чи завершився успіхом саміт Україна – ЄС?
Коли почнуть діяти перші положення цього документа, ми побачимо, що відкриються нові авіанапрямки, зокрема йдеться про деякі міста Франції, Данії і Німеччини. Ця угода — багатоступенева і з подальшою інтеграцією України в авіаційний простір та з реалізацією пунктів угоди, ми побачимо позитивні зміни і для пасажирів, і для авіакомпаній. Угода передбачає прийняття декілька сотень різних документів, що регламентують авіаційну галузь Євросоюзу, зокрема і щодо захисту прав пасажирів і щодо безпеки польотів та сертифікації авіаперевізників. На український ринок зможуть зайти більше операторів, що працюють в авіапортах — оператори наземного обслуговування та оператори, що надають послуги для авіаперевізників. Усе це має призвести до підвищення якості послуг та здешевлення їхніх послуг завдяки конкуренції.
Як авіалінії приваблюють нових клієнтів?
Більшість клієнтів під час вибору авіаперевізника дивляться або на ціну квитка або на кількість пересадок під час польоту. Третя складова — напрямок і зручний час для вильоту. Важливим також є попередній досвід польоту з тією чи іншою авіакомпанією.
Про створення національного авіаперевізника
На сьогодні вартість входу в авіабізнес є найнижчою за останні декілька десятків років. Доступна велика кількість літаків за прийнятними цінами, можна без значних витрат знайти і наповнити компанію кваліфікованим персоналом без необхідності витрат на довготривалу підготовку пілотів, бортпровідників і менеджерів. Це значно здешевлює і пришвидшує запуск нової авіакомпанії. Історично перші компанії, які починали літати, були державними. У світі продовжують існувати державні авіаперевізники. В історії авіації 30-40% авіакомпаній — приватні, решта продовжують контролюватися державою. Водночас державні авіаперевізники не завжди більш ефективні, ніж бізнесові. Це пов’язано зі швидкістю ухвалення рішень та спеціальною процедурою закупівель.
Фото: facebook.com/airportboryspil