На закупівлю ліків через договори керованого доступу виділено 1,3 млрд. грн: про що йдеться?
За результатами аналізу бюджетів попередніх років ми бачимо, що катастрофічно мало коштів виділяється державою для покриття дороговартісних лікарських засобів для забезпечення безоплатного самолікування важких для бюджетів наших громадян, таких хвороб як онкологічні, як орфанні захворювання. В багатьох країнах Європи і світу є такий механізм. Він застосовується понад 15 років – договори керованого доступу, де держава укладає прямий контракт з володільцем патенту, з володільцем запатентованого лікарського засобу. Оскільки, в таких договорах є умови конфіденційності, також ціна на ці засоби є конфіденційною й істотною при їх укладанні, то досить часто фармвиробники йдуть на значні фінансові знижки, на додаткові преференції, на додаткове збільшення кількості хворих, які отримують таке лікування. В попередні роки ми побачили, що в нас є передумови вважати, що ми можемо розширити доступ громадян до лікування, ми бачимо суми коштів, які зекономлені за бюджеті попередніх років, і таким чином ми плануємо застосувати в Україні вперше такий інструмент, для того, щоб наші громадяни отримали патентовані, дороговартностні ліки за рахунок бюджету.
Про конфлікт із державним підприємством "Медичні Закупівлі України": позиція Міністерства
Міністерство та керівництво віддано такій ідеї як Національна Закупівельна Агенція. Тому що з 2015-го року ми користуємося спеціалізованими міжнародними закупівельними організаціями, їхніми послугами, для того, щоб вони для нас здійснювали закупівлі на великих фармацевтичних ринках. Ми всіляко підтримуємо і як інституцію, ДП "Медичні закупівлі", яке було створено в 2018 році, ми розпочали процедуру створення Наглядової Ради для такого підприємства. Наглядова Рада стане арбітром від центрального органу влади, яким є Міністерство охорони здоров'я, яке формує цю державну політику і державною інституцією, яке має цю політику реалізовувати. Що стосується моєї особистої позиції: якщо ДП "Медичні закупівлі" було доведено здійснити закупівлю та організувати торги за номенклатурою з 483-ма назвами ліків, які потрібні всій Україні. Лікарські ради ці списки погоджували, і подавалися на організацію і проведення торгів. З цих 483 позицій, понад 25% не було закуплено взагалі і на близько 300 мільйонів гривень не оплачено кошти по укладеним контрактам. З моєї точки зору, коли мова мова йде про результати, ефективність та роботу, коли будуть організовані торги, закуплені ліки, переведено кошти, ми перші скажемо: "Молодці!" Коли усвідомлюється така річ, що є помилки, і над ними треба працювати, а коли помилки не усвідомлюють, а шукають виправдань, коли по 6 місяців не могли укладати контракти, коли є питання до цих процедур, ніхто не проінформував міністерство, що є проблеми і ми повинні їх вирішувати. Наразі, з боку ДП "Медзакупівлі" ми маємо політичні амбіції, маніпуляції та викривлення.
Про вакцинацію від COVID-19 в України: якість вакцин, довіра, темпи
Питання довіри до вакцини є не тільки в Україні, а в багатьох інших країнах. Ми отримали вакцину emergency use, не перевірену роками чи десятиліттями, про яку ми можемо говорити, засвідчену ВООЗ. Всі країни світу отримали emergency use вакцину. Я можу тільки сказати, що три офіційно зареєстровані в Україні вакцини є застосовні, вони використовуються і прекваліфіковані ВООЗ, крім CoronaVac, який зараз верифікує останні дані. Вони всі допомагають уникнути тяжких та дуже тяжких ступенів перебігу хвороби. Ми бачимо, що є скептично налаштовані громадяни, які повинні бути свідомими. Це все говорить про те, що 30 років ми йшли до тієї реальності, в якій знаходимося зараз, і не можливо за місяць, півроку, рік змінити ставлення, забезпечивши підняття санітарно-епідеміологічної системи, забезпечивши тестування, розгорнувши інфекційні шпиталі, лікарні, надавши додаткову кисневу підтримку і перелаштувавши стаціонари для таких потреб, уклавши стандарти надання допомоги про коронавірусі і залучивши туди лікарів-клініцистів, затвердивши національні протоколи, зробивши додаткові реформи в закупівлях. Те, що зроблено нашою командою за цей рік. Наша команда працює 24 години на день, 7 днів на тиждень, забезпечуючи надходження вакцин і проведення вакцинації.
Президент прогнозує, що до кінця року 70% населення буде вакциновано: чи вдасться?
Є затверджена "дорожня карта", є національний план вакцинації, там помісячно все розписано, графіки надходження вакцин, графіки вакцинації, графіки розгортання пунктів щеплень. На сьогоднішній день ця система показує свою спроможність. В травні місяці ми очікуємо наступні партії вакцин і будемо рухатися по національному плану вакцинації. Наші партнери кажуть, що ми маємо найкращу дорожню карту, але, ми бачимо багато критики "диванних" експертів, яким все не так. У нас все відбувається відповідно до затверджених протоколів та планів вакцинації. Ми ще маємо додаткові можливості для того, щоб забезпечити необхідну кількість щеплень. Ми готові і просимо всіх долучатися до вакцинальної компанії. Понад 500 тисяч українців вже отримали щеплення.
Щодо забезпечення киснем
Питання стоїть досить гостро. Минулого року, ми за ініціативою МОЗ, з центрального бюджету передали понад 1,5 мільярди гривень для лікарень, для додаткового забезпечення їх киснем та концентраторами. Тут питання більше в владі на місцях, які до кінця березня повинні були провести необхідні ремонтні роботи і облаштувати свої ліжка киснем – не менш ніж 80% ліжкового фонду. Наразі ми бачимо, що досить стрімко розвивалася динаміка в середній і тяжкий ступені кисневозлажних пацієнтів в квітні, зараз в деяких регіонах вона стабілізується, у східних регіонах є додаткові тривожні сигнали, і ми спрямовуємо зусилля, щоб активізувати роботу там. Але на сьогоднішній день ми бачимо, в порівнянні з березнем минулого року збільшилась кількість ліжок з киснем з 11 тисяч до 78 тисяч на сьогоднішній день. За рівнем смертності Україна займає найнижчі щаблі, наші лікарі роблять неможливе в тих умовах, в яких вони опинилися, коли пандемія, і в світі немає усталених тактик лікування.
Ми купили минулого року 161 комп’ютерний томограф для наших лікарень, це були 4 світові виробники, представництва яких забезпечували поставку, монтаж, інсталяцію, навчання – повний комплект заходів, щоб все це обладнання почало працювати на благо пацієнтів. Що стосується кисневих концентраторів чи апаратів штучної вентиляції легень, то в кожній лікарні є головний лікар, який відповідає за організацію процесу. Зрозуміло, що певне обладнання відрізняється в різних лікарнях. Таким чином, ми не можемо з центрального рівня проконтролювати кожен апарат, який встановлений в окремій лікарні.
Фото: REUTERS