Чи змінить ситуацію на дорогах посилення відповідальності за порушення ПДР. Коментує адвокат

Чи змінить ситуацію на дорогах посилення відповідальності за порушення ПДР. Коментує адвокат

​​​​​​​Відзавтра в Україні набуває чинності новий Закон, який збільшує покарання  за порушення правил дорожнього руху. Документ не лише посилює відповідальність, а й усуває у Законодавстві певні прогалини, які дозволяли раніше правопорушникам уникати покарання. Про нововведення, в ефірі Українського радіо розповів адвокат Тарас Гук

0:00 0:00
10
1x

Перше, чого стосуватиметься посилення відповідальності,  це керування у стані сп’яніння. Як розповів перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції України Олексій Білошицький, якщо раніше відповідальність за вчинення такого правопорушення вперше була на рівні штрафу 10 тисяч 200 гривень і позбавлення права керування на один рік, то зараз за вчинення такого правопорушення вперше передбачено підвищений штраф 17 тисяч гривень. "Якщо особа протягом року вчинила друге правопорушення, то новий штраф 34 тисячі й позбавлення права керування на три роки і нові санкції –  оплатне вилучення автомобіля чи без такого або адміністративний арешт на 10 діб. Суд при прийнятті рішення враховуючи особу правопорушника, враховуючи його майновий стан може визначити покарання у вигляді адміністративного арешту. Оплатне вилучення транспортного засобу – це процедура, за якою за рішенням суду транспортний засіб вилучається у власника, реалізовується на аукціоні, а отримані кошти повертаються власнику", - зазначив він.      

Законодавство щодо порушень на дорогах не змінювалося фактично більше 20-ти років, у розрізі штрафів, зокрема підвищення штрафів за керування у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, каже адвокат Тарас Гук. "З однієї сторони, це – правильний крок – підвищувати штрафи треба.   А з іншої сторони – підвищення рівня планки штрафу не завжди впливає на те, що зменшується аварійність або тяжкі наслідки. І в цьому ми впевнилися  більше ніж як за три роки – підвищили штрафи, а кількість нетверезих водіїв щороку збільшується. Цього разу, крім автоматичного збільшення суми штрафу, додали багато інших процедурних речей – наприклад, в Кримінальний Кодекс ввели нову статтю – за ДТП з тяжкими чи середньої тяжкості наслідками, які настали при стані сп’яніння водія, коли водії вже не зможуть уникнути відповідальності через каяття чи примирення, передачу на поруки. Тепер буде передбачено лише один варіант – позбавлення волі особи". 

За словами правника, найбільший фактор, який може вплинути на кількість п’яних за кермом, це – безповоротність відповідальності водія. "В нашому Законодавстві поки що немає всіх механізмів, які застосовуються в розвинених країнах – це так звані "пункти тверезості", автомобілі "під прикриттям", коли особа не знає, що це авто поліцейських і т.д. У нас були такі недоліки в адміністративному Законодавстві, коли водія міг узяти на поруки трудовий колектив чи суддя міг вважати порушення малозначним і не позбавляти права керування та не накладати штраф. Але, найчастіше, затягувався термін розгляду матеріалів в суді, строк був лише три місяці". Зараз, каже Гук,  цей термін збільшено до року. Тому цей Закон не лише підвищив штраф, а і додав велику частину процедур, які відтягували безповоротність відповідальності. 

Але нетверезі водії, це – не найбільший чинник ДТП, констатує він. Найбільшим чинником лишається перевищення швидкості. "Закон також піднімає відповідальність за перевищення швидкісного режиму. І в цьому питанні мені бракує рішучості Законодавства. В європейських країнах, наприклад, сукупність протягом року перевищення швидкості, має тягнути тяжкий наслідок – позбавлення права керування або і позбавлення волі такого водія".  

Також зміни передбачають посилення  покарання  за невикористання ременів безпеки або мотошоломів, брудні, неосвітлені чи встановлені з порушенням номерні знаки. Для пішоходів та велосипедистів, які порушують правила дорожнього руху, також зросли покарання.

За статистикою громадських організацій, в Україні менше 50 відсотків водіїв, які використовують паски безпеки для себе та пасажирів, говорить адвокат Тарас Гук. "Це – підвищує рівень травматизму і смертності при ДТП. Тепер думаю, що штраф у 510 гривень має стимулювати водіїв до більш безпечного керування".

У частині ж підвищення штрафів для пішоходів та велосипедистів правник не бачить покращень. "Щоб притягти такого пішохода до відповідальності, поліцейський має пересвідчитися за документом, і якщо особа, користується правом не надавати своє ім’я – таку особу затримають на дві три години, а потім відпустять. Фактично, порушник не понесе відповідальності. Це лишається проблемою в тому комплексі, що ми говоримо – про невідворотність відповідальності". 

Фото: УНІАН