Ілюстративне фото АрміяInform
Спрямування повісток поштою є законним
Повістки через "Укрпошту" ― яка у нас є юридична база для цього механізму?
Треба сказати, що уряд вніс зміни до деяких постанов Кабміну, серед яких постанови про порядок організації та ведення військового обліку, а також про порядок проведення призову громадян на військову службу. Ці зміни було внесено у червні 2024 року, відповідно, було передбачено надсилання повісток шляхом поштових відправлень рекомендованими листами з описом вкладень та повідомленнями про вручення. Тому спрямування повісток саме таким шляхом є законним.
"Обов’язок перевіряти свою поштову скриньку має сам військовозобов’язаний"
У чому особливість рекомендованого поштового відправлення? Якщо людина, свідомо чи несвідомо, не отримує такого листа, що тоді?
Спершу ця повістка формується через електронний кабінет військовозобов’язаної особи, підписується начальником ТЦК та протягом 48 годин спрямовується саме рекомендованим листом засобами поштового зв’язку з обов’язковим описом вкладення та повідомленням про вручення. Якщо особа ігнорує цю повістку ― не отримує або відмовляється, або ж це поштове відправлення повертається до відправника, тобто до центру комплектування, з позначкою про відсутність адресата за відповідною адресою ― у цьому випадку вважається, що відбулося належне повідомлення військовозобов'язаної особи про виклик її до центру комплектування.
Якщо людина була на роботі, ніхто не відчинив двері, то в цьому разі поштар залишає повідомлення про те, що на певному відділенні пошти є лист для цієї особи. Фактично обов’язок перевіряти свою поштову скриньку має сам військовозобов’язаний. І особа має прибути до відповідного поштового відділення та отримати лист. Рекомендований лист зберігається на "Укрпошті" протягом 10 днів, тому час отримати повідомлення у військовозобов’язаного є.
Чому саме 6 тисяч повісток? Чи стосується це людей, які оновили свої дані до 16 липня?
Не можу відповісти, чому саме 6 тисяч. Але можу сказати, що повістки були надіслані й людям, які оновили свої облікові дані, і тим, хто не оновив. Тим, хто оновив свої військово-облікові дані, повістки спрямовані за відомим місцем проживання, яке вони зазначали під час оновлення даних. Людям, які не оновили даних, повістки спрямовані за задекларованим місцем проживання або зареєстрованим місцем, яке відоме центру комплектування. Тобто цих людей фактично викликають для уточнення військово-облікових даних.
Притягнення до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу від 17 до 34 тисяч гривень
Якщо людина отримує цей рекомендований лист, але до ТЦК не з’являється?
Наслідок ― це притягнення людини до адміністративної відповідальності. У цьому випадку стосовно даного громадянина буде виноситися начальником ТЦК постанова про притягнення громадянина до адміністративної відповідальності з адміністративним стягненням у вигляді штрафу від 17 до 34 тисяч гривень.
Чи можливо перевірити чинність повісток, сформованих за допомогою єдиного державного Реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів?
Усі повістки сформовані через електронний кабінет військовозобов’язаних та резервістів. Повістка повинна містити електронний підпис та QR-код, який підлягає зчитуванню. Тобто будь-яка військовозобов’язана особа, яка отримала повістку, сформовану саме таким чином, може перевірити, чи дійсно стосовно неї була сформована дана повістка.
Чи передбачаєте ви, що люди будуть оскаржувати отримані повістки?
Люди будуть оскаржувати не самі повістки, тому що повістка не підлягає оскарженню. Будуть оскаржувати постанову про притягнення їх до адміністративної відповідальності, тобто наслідок за неприбуття за повісткою. Адже багато повісток отримують люди, які оновили свої військово-облікові дані, тому викликати цих громадян ще раз для уточнення даних немає сенсу. І якщо цих людей буде притягнуто до адміністративної відповідальності, я впевнена, вони будуть оскаржувати ці постанови. Тому що людина не порушила законодавство у сфері військового обліку, і у ТЦК немає підстав викликати людину саме для оновлення чи уточнення її облікових даних.
Хто має право вручати повістки військовозобов’язаним
Хто і в який спосіб на сьогодні має право вручати повістки військовозобов’язаним?
На сьогодні мають право вручати повістки представники ТЦК та СП, представники районних, міських та державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних та міських рад, представники установ, підприємств та організацій, де особа працює. А також у навчальних центрах є уповноважені особи на вручення повісток. Саме на вручення, а не виписування повісток військовозобов’язаних особам.
На вимогу представника ТЦК можна пред’явити військово-обліковий документ або в паперовому, або в електронному вигляді
Трапляються випадки, коли представники ТЦК зупиняють особу просто на вулиці та вимагають показати саме паперові документи, а не дані з додатку "Резерв+". Що робити військовозобов’язаному?
На сьогодні "Резерв+" у нас вважається електронним військово-обліковим документом. Тому дії представників центру комплектування, які вимагають документи винятково у паперовому вигляді, не є правильними. Постановою Кабміну визначено, що на вимогу представника ТЦК особа зобов’язана пред’явити військово-обліковий документ або в паперовому, або в електронному вигляді. Міністерством оборони давно анонсовано та законодавчо врегульовано, що "Резерв+" є електронним військово-обліковим документом. Важливий момент ― скрін із додатка "Резерв+" не підходить. Якщо людина при представникові ТЦК оновлює дані через "Резерв+", і показує, що вона перебуває на обліку; у неї наявна військово-облікова спеціальність; можливо, наявна відстрочка; є відомості про ВЛК ― це свідчить про те, що у цієї військовозобов’язаної особи військово-облікові дані актуальні. Тому представники ТЦК зобов’язані врахувати ці відомості про особу. Якщо вони не приймають до уваги цих даних і намагаються доставити людину до ТЦК, це в такому разі ― протиправні дії представників центру комплектування. У такому випадку є змога інформувати органи Нацполіції щодо можливого порушення прав військовозобов'язаної особи.
Я вважаю, що центри комплектування повинні діяти відповідно до постанови Кабміну, де чітко прописаний порядок мобілізації громадянина, порядок отримання відстрочки, порядок проходження Військово-лікарських комісій, тобто має бути належний медичний огляд військовозобов’язаного. Процес не повинен відбуватися протягом кількох годин ― і ось людина вже мобілізована та перебуває у навчальному центрі. Усі мають діяти відповідно до закону, тоді не відбуватимуться такі випадки, як мобілізація людей, котрі приїхали давати концерт, а їх мобілізували, як це відбулося нещодавно в Ужгороді. Утримаюсь від коментування цього випадку, адже ми не знаємо реально всіх деталей цієї справи. У зв’язку з чим їх мобілізували? На підставі чого діяли представники ТЦК стосовно зазначених осіб? Чи перебували вони на військовому обліку?
Загалом, на мою думку, зустріч із представниками центру комплектування не повинна закінчуватися обов’язковою мобілізацією особи. Першочергово відбувається оновлення військово-облікових даних, далі проходження ВЛК, а вже після цього приймається рішення, чи підлягає даний громадянин мобілізації на військову службу.