"Крим стає островом" – Жирохов про удари по авіабазі в Джанкої

"Крим стає островом" – Жирохов про удари по авіабазі в Джанкої

Ми є свідками операції з локалізації Криму як півострова, він стає островом. Так прокоментував результати удару 17 квітня по аеродрому в Джанкої військовий експерт Михайло Жирохов. В ефірі Українського Радіо він зауважив, що перед тим, як знищити той же Керченський міст, потрібно вибити певну інфраструктуру ворога і розчистити шлях. "Знищити всю систему ППО Криму практично неможливо, не з нашими зараз можливостями. Але нанести такі удари по ключових пунктах і масштабувати це на весь півострів – реально", – вважає Жирохов. Крім того, експерт зауважує, що залізниця, яку росіяни зараз активно будують уздовж Азовського моря, має доволі вузькі місця. Наприклад, мости в районі Джанкоя, що ведуть до Криму. "Очевидно, що ці 2 переходи у зоні ураження. Тому одночасне знищення цих мостів і Керченського мосту призведе, якщо не до катастрофи, то величезних логістичних проблем у росіян", – припускає Жирохов. 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне зображення результатів удару по аеродрому в Джанкої: defence-ua.com

Було випущено 6 ракет ATACMS 

17 квітня в результаті успішної операції ЗСУ на військовому аеродромі в Джанкої у тимчасово окупованому Криму лунали вибухи. Станом на зараз відомо, що знищено або критично пошкоджено пускові установки ЗРК С-400, РЛС, пункт управління ППО, склад боєкомплекту. Є втрати серед особового складу окупантів, але ці дані ще уточнюються. Чим Збройні Сили України могли завдати цей удар?

За моїми даними, було випущено 6 ракет ATACMS останньої модифікації, яка є в Україні. Там дальність ураження цілей 165 кілометрів і касетна бойова частина. І саме завдяки цій бойовій частині така велика кількість уражених цілий. Тобто ці ракети використовувалися саме для того, для чого вони були задумані інженерами – ураження цілий на відкритому просторі. 

Російська ППО зараз не спроможна відбивати такі атаки? 

ATACMS  – це квазі-балістична ракета. Вона йде по балістичній траєкторії і не завжди її може перехопити навіть комплекс С-400. У випадку Джанкоя – це невеликий час підльоту. Тобто розрахунок С-400 просто не встиг зреагувати. Хоча теоретично С-400 може перехоплювати цілі такого гатунку. 

Яких втрат, за вашими даними, росіяни зазнали в результаті цього удару?  

На жаль, втрати росіян це дуже закрита тема. Тому ми можемо говорити тільки про розрахункові дані. Тобто, скільки людей могло бути на чергуванні, скільки було у технічному приміщенні, на складі, скільки охороняло. Тільки так. А конкретні прізвища, якщо і спливуть, то тільки через якийсь час у вигляді некрологів, які будемо знаходити на різних пабліках.

Джанкой - це єдина оперативна база армійської авіації

Яке значення має аеродром у Джанкої для окупантів зараз? 

Починаючи з повномасштабного вторгнення і після звільнення Херсона – це єдина оперативна база армійської авіації в регіоні. Армійська авіація – це транспортні бойові гвинтокрили, і для них дуже важлива відстань до лінії фронту. Тобто, зараз вони використовуються в якості санітарних бортів, ударних, ті ж К-52. І для них дуже важливо, щоб це було близько. Тому росіяни до листопада 2022-го року використовували Чорнобаївку. Ми знаємо, що туди регулярно прилітало і втрати там у росіян були досить потужні. Після Херсону вони перемістилися до Джанкою. І ось Джанкой з листопада 22-го року є такою ціллю, по якій час від часу прилітає, і прилітає багато чого.

Зазвичай, після подібних ударів активність ворожої авіації знижується. Чи справді це так і скільки, наприклад, днів цей ефект може тривати?

У будь-якому підручнику з військової справи написано, що після кожної втрати треба міняти якісь тактичні напрацювання. Тобто, або розосередити літаки, або змінити профіль польотів, або інші параметри бойових вильотів. І в залежності від того, як буде працювати штаб залежить, на скільки часу польоти припиняються. Це стандартна процедура. 

Михайло Жирохов. Фото: facebook/girohov

Крим стає островом

Які ще ключові цілі ви можете назвати, куди ЗСУ мають спрямовувати свої зусилля? 

Зараз ми є свідками операції з локалізації Криму як півострова. Крим стає островом. Тобто перед тим, як знищити міст, вибивається певна інфраструктура. І ця інфраструктура попадає під такий військовий термін як ізоляція району бойових дій. Тобто вибивається ППО, вибиваються радіолокаційні станції, певні штабні структури для того, щоб час реакції, наприклад, на використання морських дронів, авіаційних дронів був як найбільшим. Очевидно, що знищити всю систему ППО Криму практично неможливо, не з нашими зараз можливостями. Але нанести такі удари по ключових пунктах і масштабувати це на весь півострів – реально. Для цього потрібно, як мінімум, два-три місяці. І цей процес вже запущений. Ми вже говорили і про аеродроми, і про ППО, і про штаб Чорноморського флоту, і про якісь командні пункти, про які не говорять росіяни, а наші військові. Причому використовуються не тільки ATACMS, а й Storm Shadow, дальні безпілотники. І цей процес, очевидно, спланований. Тобто цілі не вибираються хаотично, а поступово за дуже несподіваним для росіян принципом.

Кінцевий план – це знищення інфраструктури у вигляді Керченського мосту

Тобто зараз це системна робота наших Збройних Сил по об'єктах Криму?

Абсолютно точно. Тим більше це робота, яка виконується різними родами військ. Це і авіація, і флот, і сухопутні війська, і спецпризначенці діють. Але все це в одному плані, в якому кінцевий результат – це знищення інфраструктури у вигляді Керченського мосту.

Цілком очевидно, що росіяни вжили безпрецедентних заходів, щоб убезпечити цей міст. Де сьогодні його вразливі місця? 

По-перше, потрібно відверто сказати, що авіаційних засобів ураження для цього мосту у нас зараз немає. Що я маю на увазі? Будь-який міст, а тим більше такий капітальний, як Кримський, побудований з певними технологічними моментами. Тобто, його дуже важко вразити бойовою частиною в 450 кілограмів, яка є на Storm Shadow. Для того, щоб знищити опори мосту, потрібен масований удар у 50-60 Storm Shadow, яких, очевидно, у нас немає. Цей міст будувався на "невпевнених" ґрунтах, і скажемо відверто, він побудований "на совість". Тому з повітря ми його знищити не зможемо, принаймні тією зброєю, яка є у нас зараз. Є ще один засіб – це морські дрони. Вони мають потужність. Того тижня в Румунії був знайдений такий морський дрон, який мав технічні проблеми, і там бойова частина була 500 кілограмів чи навіть більше. Мало того, офіційні представники наших Сил оборони говорять, що у нас вже є морські дрони, які мають бойову частину в тисячу кілограмів. А це вже та зброя, яка можлива для знищення опор і знищення, власне, самого мосту.

"Марічка" може стати неприємним сюрпризом для росіян

Але росіяни там ставлять якісь загородження. Що саме вони розташували біля цього мосту?

Перш за все, це бонове загородження, патрулювання кораблями різного класу. По-друге, це радіолокаційне чергування. Маю на увазі літачок А-50, який вже не літає в тому районі, тому що він раптом упав. Але є ще один момент. Західна преса пише, що в Україні дуже активно йде розробка підводних морських дронів. Тобто росіяни зараз готуються відбивати надводні дрони. Але є і певні розробки підводного дрона, називали навіть назву – "Марічка", який може бути неприємним сюрпризом для росіян.

Залізниця має "вузьку шийку"

Росіяни зараз активно будують залізничне сполучення вздовж узбережжя Азовського моря. Чи матиме для нас руйнування Керченського мосту таке істотне значення, як це було би, наприклад, рік чи два тому?

У будь-якому випадку руйнування мосту буде істотною проблемою для росіян. Тому що всі ці залізниці, які вони зараз активно будують, мають "вузьку шийку". Тут ми повертаємося до Джанкоя і до 2 мостів, які ведуть до Криму з Великої України. Знищення цих мостів нівелює повністю всі роботи, які зараз ведуться. І очевидно, що ці 2 переходи у зоні ураження. Тому одночасне знищення цих мостів і Керченського мосту  призведе, якщо не до катастрофи, то величезних логістичних проблем у росіян. І ще одне. Будівництво цієї залізничної гілки від Ростова-на-Дону і далі у росіян йде з величезними проблемами. Причини різні. Наші військові не звітують про регулярні удари по техніці і людях, які будують цю залізницю. Але повірте, вони є і вони носять теж систематичний характер.