"Тепер, піднімаючись в повітря, пілоти РФ розуміють, що це може бути їх останній політ" — Катков

"Тепер, піднімаючись в повітря, пілоти РФ розуміють, що це може бути їх останній політ" — Катков

Українські військові збили 5 російських бомбардувальників — Су-34 та Су-30. Відтак для Росії значною втратою є не лише знищення літаків, а й навчених пілотів, яких не вдасться швидко замінити, переконаний експерт-оглядач Defense Express, головний редактор програм інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Олег Катков. В ефірі Українського Радіо він також зазначив, що активність ворожої авіації на Півдні зменшилася, але росіяни намагатимуться адаптуватися. Однак експерт переконаний, що "тепер, піднімаючись в повітря, пілоти РФ розуміють, що це може бути їх останній політ". 

0:00 0:00
10
1x

Су-34. Фото: commons.wikimedia.org

Втрата для Росії 5 літаків та пілотів є значною

За повідомленнями Генштабу, українські військові збили 5 російських літаків, причому 3 за один день. Су-34 та Су-30 — що це за літаки? І чи можуть втрати цих літаків бути критичними для росіян?

Су-34 — фронтовий бомбардувальник, Су-30 — багатофункціональний винищувач, обидва є новими літаки й виробляються у Російській Федерації. Росіяни говорять про те, що Су-34 — це найновіший фронтовий бомбардувальник, але річ у тому, що він здійснив свій перший політ ще у 1990 році ще під час Радянського Союзу, тому що є модернізацією радянського літака Су-27. І Су-30, попри те, що має окремий індекс, також є модернізацією літака Су-27 УБ. Тобто для РФ втрати цих літаків відчутні, але не можна сказати, що після цього ворог залишився без авіації. Тому що загальний склад літаків у ВКС РФ станом на 2021 рік оцінений у понад тисячу машин, з них приблизно 600-700 — це літаки тактичної авіації, а саме — винищувачі, багатофункціональні винищувачі, фронтові бомбардувальники, штурмовики, перехоплювачі, зокрема МіГ-31. І РФ виробляє ці машини. Але, наприклад, Су-34, за оцінками станом на 2021 рік, було близько 120, можливо, трохи більше, і аналогічна кількість Су-30.

Скільки втратила Російська Федерація через збиття цих літаків у грошовому еквіваленті?

Літаки такого класу коштують десятки мільйонів доларів, тобто в цьому випадку може йтися про понад сотню мільйонів доларів. Але насправді високу вартість мають пілоти. З російських повідомлень відомо, що далеко не всі пілоти виживають, у Су-34 екіпаж з двох осіб, і підготовка пілотів — це дуже дорогий і тривалий процес. Відтак замінити їх новими льотчиками, як вони замінюють своє гарматне м'ясо на полі бою, росіяни в такому ж темпі точно не зможуть.

Активність ворожої авіації на Півдні зменшилася, але ворог намагатиметься адаптуватися

На якому напрямку ці літаки були знищені, і де, можливо, зараз Збройним силам України стане трішечки простіше?

Відносно збиття перших трьох Су-34, які були збиті одночасно, у повідомленні 22 грудня мова йшла про Південний напрямок. 24 грудня була інформація про збиття Су-43 над Чорним морем, і щодо Су-30 — йшлося про Маріупольський напрямок. В оперативному командуванні "Південь" вже повідомили про те, що після збиття одразу трьох Су-34 ворог вже скоротив активність у використанні своєї авіації. І, скоріш за все, зараз може спостерігатися зменшення активності ворожої тактичної авіації, зокрема Су-30 та Су-34, тому що ворог не розуміє насправді, що саме збило літаки.

Але 100%, що ворог буде адаптуватися до нових можливостей та професіоналізму українських захисників. Росіяни роздумують, що робити: або взагалі поставити літаки на землю, або втрачати їх у тому ж темпі, ну, або спробувати вигадати щось інше, наприклад, маловисотні підходи з киданням УМПК. Скоріше за все, росіяни будуть пробувати робити щось нове й адаптуватися.

В ОК "Південь" повідомляли, що росіяни різко скоротили застосування КАБів (керовані авіаційні бомби — ред.). Чи дійсно стане простіше українцям на територіях, де росіяни постійно випускають КАБи?

Ворог давно вже озброїв свої літаки фугасними авіаційними бомбами з комплектами корекції та планерування — УМПК (універсальний модуль планерування та корекції). І це йому дозволяло безкарно здійснювати їх скидання з рубежів 60-70 кілометрів від лінії фронту. Зараз ця ситуація нівельована, активність авіації зменшилась, і це вже дозволяє певною мірою почуватися нашим підрозділом на землі трохи легше.

"Тепер, піднімаючись в повітря, пілоти РФ розуміють, що це може бути їх останній політ"

Ще б хотілося поговорити про психологічний вплив взагалі на росіян, на російських пілотів, щоб вони боялися просто підніматися в небо і пускати КАБи або ракети по території України, зважаючи на значне збиття російських літаків. Що ви думаєте з цього приводу?

Так, є ще психологічний аспект, тому що росіяни використовували свої керовані ракети на кшталт Х-59 і УМПК з рубежів, які не досяжні до комплексів середньої дальності. І одна справа, коли російський пілот піднімається у повітря, перебуваючи на дальності 70 км від лінії фронту і на висоті 8 км, і розуміє, що він просто в абсолютній безпеці, йому нічого не загрожує. Інша справа, коли він піднімається у повітря для виконання того самого завдання, але розуміє, що це може бути цілком і дуже вірогідно його останній політ. І це величезна психологічна різниця, особливо, коли це вперше за весь час повномасштабного вторгнення. Тому що вони вже у березні минулого року перестали заходити у повітряний простір, який контролюється Україною. Тобто спочатку були величезні втрати в авіації, коли її збивали просто над Києвом та над іншими українськими містами. Після цього вони все припинили і використовували авіацію саме в такому режимі.

Чи можете назвати хоча б приблизну кількість літаків, які знищили Збройні сили України?

Є офіційне зведення від Генерального штабу. Щодо показників за сьогодні, то мова йде про знищення 329 літаків та 324 гелікоптерів. І це значні втрати. Але втрати Су-34, Су-30, Су-35 у цьому переліку займають меншу частку, тому що ворог доволі часто втрачав штурмову авіацію на кшталт штурмовиків Су-25, які він не може використовувати в тому самому режимі. Вони можуть виконувати завдання, наближаючись лише до переднього краю. І також у переліку є Су-24, старіші фронтові бомбардувальники, які не оснащуються далекобійним озброєнням.

Чи можуть ЗСУ збивати літаки МіГ-З1 і яким чином?

Насправді у світі, якщо брати авіаційне озброєння чи зенітні ракети, не існує таких засобів, які можуть дістати ціль на дальностях понад 500 кілометрів, зокрема на аеродромі Саваслейка. Коли йдеться про такі глибокі авіаційні бази Російської Федерації, то мова повинна йти про далекобійне ракетне озброєння класу "земля – земля". Про намір розробити ракету з дальністю 1500 кілометрів свого часу говорив вже колишній міністр оборони України Олексій Резніков. Тобто, такі роботи, вочевидь, йдуть, і вони вкрай потрібні для обороноздатності України. Але це доволі складна ракета і це питання кількості. Але, об'єктивно, ми не можемо отримати від союзників ані зенітно-ракетного комплексу за такою дальністю, ані повітряної ракети для того, щоб знищити МіГ-31 з повітряного простору України. Але, можливо, колись отримаємо далекобійне ракетне озброєння без цієї нелюдяної умови — не використовувати західне озброєння по території Російської Федерації.