Україна зазнала 1 млрд євро збитків через блокування кордону в Польщі ― Балін

Україна зазнала 1 млрд євро збитків через блокування кордону в Польщі ― Балін

Україна зазнала приблизно 1 млрд євро збитків внаслідок блокування руху вантажівок польськими протестувальниками на кордоні. Це зазначив сьогодні (19 грудня) Українському Радіо віцепрезидент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Володимир Балін. За його даними, блокування наразі триває на кількох пунктах пропуску, в тому числі на Дорогуську. Днями польський суд дозволив відновити на цьому пункті блокування, яке до того припинив голова тамтешньої гміни (місцевої влади). На думку Баліна, Польща зазнає від блокування кордону ще більших втрат, ніж Україна. "Можлива така ситуація, коли транзитний потенціал Польщі перейде Словаччині, Угорщині та Румунії", ― зауважує Балін. І додає: "Угорський уряд, попри проросійську риторику керівників, заборонив перекривати дорогу". А нова "центральна влада Польщі наразі нічого не робить для того, щоб відбулося реальне розблокування", ― стверджує Балін.

0:00 0:00
10
1x

 

Черга у напрямку Польщі на пункті пропуску "Рава-Руська-Гребенне". Фото: Суспільне Львів

 

 "Швидкого рішення по розблокуванню не буде"

― Що відбувається біля пункту пропуску Дорогуськ?

Фактично страйкарі приймають одну машину з України і три машини запускають в Україну ― одну з небезпечним вантажем, одну зі швидкопсувним та одну із загальним звичайним вантажем. Тобто фактично відбувається блокада, тому що цей пункт пропуску повинен приймати не менше 600 машин в одну сторону. І сьогодні позитив, який було досягнуто на минулому тижні нашими адвокатами, на жаль, зупинився.

― Які напрацювання адвокатів маєте на увазі?

Адвокати подали скарги на страйкарів у чотири гміни, в тому числі й у гміну Дорогуська. Це єдина гміна, яка на підставі скарги скасувала дозвіл на проведення страйку. Але страйкарі подали нову заявку на проведення страйку з 18 грудня по 8 березня, та їм відмовили. Проте цю відмову вони скасували в суді, тож 18 січня вийшли на дорогу разом із аграріями. Зараз вони без транспортних засобів ― просто фізично люди перебувають на пішохідному переході, а кордон перекривають поліцейські машини.

― Чи будуть наші юристи оскаржувати рішення суду про дозвіл на страйк?

Ситуація непроста. Для того, щоб оскаржувати рішення, його треба вивчити. Судове рішення зараз вивчається. Якщо говорити про інші пункти пропуску, то там вуйти гмін не реагують на нашу скаргу, тож ми плануємо подавати скаргу на їхню бездіяльність. Адвокати над цим зараз працюють.

― Які вантажівки зараз пропускають на інших пунктах пропуску?

Ми були на перемовинах у суботу і домовилися, що на всіх пунктах будуть пропускати по 10 машин, окрім гуманітарки. Гуманітарка має їхати без черги на всіх пунктах пропуску. Але Медика так і не запрацювала, тому що там домінують аграрії, а ми вели перемовини з асоціаціями перевізників. Корчова і Гребенне почали працювати в такому режимі пізно ввечері у неділю (17 грудня), а сьогодні на ранок (19 грудня) режим скасовано. Три машини забирають на Гребенному і п’ять машин на годину забирають на Краківці. На Медиці брали п’ять машин із польської сторони в Україну. Наскільки нам відомо, зараз на Дорогуську приймається одна машина на годину з України до Польщі. На Краківці також у межах трьох машин на годину. А попередньої доби вони приймали 10 машин.

― У Польщі сформовано новий уряд. Чи є надія, що проблема з блокуванням кордону вирішиться?

Після вчорашніх заяв Туска і міністра інфраструктури Польщі надія є, але вона значно менша, ніж була станом на п’ятницю. Швидкого рішення по розблокуванню не буде. Є позитив у тому, що на завтра (20 грудня) запланована зустріч двох міністрів України та Польщі. Сподіваюсь, якісь точки дотику вони знайдуть. Але станом на сьогодні я не зовсім розумію ситуацію, чому центральна влада Польщі нічого не робить для того, щоб відбулося реальне розблокування.

Володимир Балін. Фото: trans.info 

Україна зазнала приблизно 1 млрд євро збитків, а Польща ― ще більших втрат

― Від збитків у цій ситуації потерпає не лише Україна, але й Польща.

Скажу більше. Сьогодні страждають польські бізнеси, в першу чергу ті, що пов’язані кооперацією з українським виробництвом або споживанням. І якщо ми сьогодні можемо сказати, що Україна зазнала приблизно 1 мільярд євро збитків, то польські економісти наполягають на тому, що Польща зазнала значно більше втрат. Ми втрачаємо перспективу. Сьогодні наші виробники не можуть укласти угоди на наступні періоди, тому що клієнти не відчувають сталої логістики, відповідно ― не можуть планувати. Вони шукають інших постачальників, зокрема і в Польщі. При цьому товарні потоки, які пішли з польських портів на Констанцу, вже не повернуться. Румунія справді багато робить разом з українським урядом стосовно розширення кількості та якості пунктів переходу, в тому числі через територію Молдови. Тобто вони працюють над тим, щоб транзитний потенціал посилити.

І я думаю, що можлива така ситуація, коли транзитний потенціал Польщі перейде на Словаччину, Угорщину та Румунію. Уряд Словаччини вже довів це, він жодного разу офіційно не підтримав страйк. Угорський уряд, розуміючи всі ризики для економіки, попри проросійську риторику керівників, заборонив перекривати дорогу. Ми це пропонували й полякам: будь ласка, ставте свої машини на узбіччя, страйкуйте, тримайте плакати. Якісь вимоги ми навіть будемо підтримувати, тому що є загальні проблеми для перевізників. Багато з них можна було б разом вирішити, прийшовши до своїх урядів з готовими рішеннями. Але на жаль, ті домовленості, що існували між перевізниками України та Польщі після двох раундів переговорів, сьогодні зранку скасовані остаточно. Моя особиста думка ― треба припиняти будь-які неофіційні контакти і розуміти позицію влади. Якщо попередня польська влада робила все, щоб підтримувати страйкарів, то ця влада поки що просто заявила, що попередня не вирішила це питання і що це погано. Якщо страждає економіка України, то може треба залучити українських перевізників, послухати, як вони бачать розв’язання проблеми. Я дуже збентежений тим, що велика кількість водіїв, скоріше за все, до свят не приїде додому, і це вже соціальне питання, а не економічне. Я впевнений у тому, що польські бізнесмени, які вирощують агропродукцію і переробляють її, втрачають так само, як і українські бізнесмени. Але причина втрат ― це трейдери, посередники між виробниками та покупцями збіжжя. Усі питання, які звучать від польських аграріїв, насправді або до польського уряду, або до Євросоюзу.

Останні новини
Історія родини журналіста Українського Радіо Володимира Пищика на тлі 20-го століття
Історія родини журналіста Українського Радіо Володимира Пищика на тлі 20-го століття
До трьох голодоморів ХХ століття в Україні голоду не було — Кабачій
До трьох голодоморів ХХ століття в Україні голоду не було — Кабачій
Висвітлення Чорнобильської трагедії, правда про Голодомор та політична агітація з парламенту: історія Українського Радіо у 80-90-х
Висвітлення Чорнобильської трагедії, правда про Голодомор та політична агітація з парламенту: історія Українського Радіо у 80-90-х
Олег Скрипка на Радіо Промінь ексклюзивно представив два релізи
Олег Скрипка на Радіо Промінь ексклюзивно представив два релізи
Клименко: "Бюджет більше тиловий, ніж військовий"
Клименко: "Бюджет більше тиловий, ніж військовий"
Новини по темі
Історія родини журналіста Українського Радіо Володимира Пищика на тлі 20-го століття
До трьох голодоморів ХХ століття в Україні голоду не було — Кабачій
"МСЕК існують": куди звертатися для отримання статусу особи з інвалідністю в час реформи? Коментує експертка
У нинішній редакції бюджету-2025 соціальні виплати та зарплати військовослужбовців заморожені ― Гончаренко
"Носив вишиванку та розмовляв українською": історія засновника музею дисидентів у Донецьку "Смолоскип"