Катери для захисту "зернового коридору" можуть доставити в Україну річками — Лакійчук

Катери для захисту "зернового коридору" можуть доставити в Україну річками — Лакійчук

Патрульні катери для захисту суден у "зерновому коридорі" Чорного моря можуть доставити в Україну через Дунай. Це припустив в ефірі Українського Радіо військовий експерт Павло Лакійчук. Днями президент України Володимир Зеленський заявив, що кілька держав вже передають нашій державі морські катери для супроводу кораблів, які курсують "зерновим коридором". Коли катери нададуть Україні, як вони потраплять в Чорне море? Для військових кораблів протока Босфор Туреччиною закрита. Катери можуть пройти річковими шляхами через Рені-Дунай, адже це невеликі судна, констатує Лакійчук. Інший варіант доставки — як раніше французи доставляли нам на великих суховантажах по два катери. Їх тоді доставили в Констанцу (Румунія), а звідти вже вони йшли самі, розповів експерт.

 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото: Український мілітарний портал

Створення коаліції безпеки в Чорному морі — одна з тем "Рамштайну"

— Чи не могли б деталізувати цю домовленість, скільки може бути цих катерів і наскільки вони можуть покращити безпекову ситуацію для судноплавства в Чорноморському регіоні, зокрема поблизу берегів України?

— Україна із партнерами по "Рамштайну" (зустрічі координаційної групи держав-союзниць України щодо подальших поставок їй зброї та військової техніки — ред.) вже декілька зустрічей говорить про створення коаліції безпеки в Чорному морі. Реально ця коаліція вже працює. Наші румунські й болгарські сусіди активно долучилися до розмінування акваторії моря. Зокрема, в районі транспортного коридору між українськими портами або протокою Босфор. Є передані Британією тральщики "Черкаси" і "Чернігів", які досі перебувають в Британії, де тренуються, тому що не можуть пройти через протоку Босфор. Турки не пропускають.

"Будівництво катерів для України в США триває, питання — коли вони будуть отримані"

— "Черкаси" — це той знаменитий корабель, про який навіть фільм було знято?

— Це два британські тральщики — шукачі сучасних мін, які Британія передала Україні. Процес передачі почався у 2021 році, вже він завершений, там наші екіпажі. І названі вони на честь морських тральщиків Військово-морських сил України "Черкаси" та "Чернігів", які в 2014 році мужньо захищалися. А от заява нашого президента про те, що катери будуть для супроводження конвоїв з цього коридору стала дещо несподіваною. Наші колеги, зокрема з Defense Express, дійшли висновку, що це швидше за все мають на увазі американські катери Mark VI. Офіційна їх назва — патрульні катери. Вони більше нагадують десантно-штурмові. Вони можуть брати штурмову групу на борт із легким озброєнням, тобто можуть виконувати і патрульну, і десантну функції. Історія з цими катерами досить цікава. Вона теж починається ще до початку широкомасштабного вторгнення. У 2020-2021 роках американці і британці дуже серйозно взялися за допомогу у відбудові наших Військово-морських сил. І тоді американці запропонували побудувати своїм коштом для України 12 катерів такого типу, і частина з них була вже закладена на американських верфях. Напередодні широкомасштабного вторгнення на початку січня 22-го року, пані посол України у Сполучених Штатах Оксана Маркарова говорила про те, що на днях маємо отримати вже першу партію катерів — 3+1. Але почалося широкомасштабне вторгнення. І нам було не до катерів. Треба були шоломи, бронежилети, "джавеліни". Втім фінансування на будівництво катерів для України було закладено. Вони будувалися і будівництво продовжується, тож питання тільки – коли вони будуть отримані?

Тут ще є цікавий нюанс, тому що приблизно в той же період Україна домовилась з Францією про будівництво партії прикордонних катерів українським коштом, теж для Чорного моря, і перші катери надійшли із Франції. Наші морські прикордонники їх вже отримали. І цілком можливо мова йде про чергову партію французьких катерів. І питання тут полягає в тому — якщо катери будуть надані, то як вони потраплять в Чорне море? Тому що для військових кораблів протока Босфор закрита, і судна можуть потрапити річковими шляхами через Рені-Дунай, і це невеликі судна. Або як французи доставляли нам на великих суховантажах по два катери. Їх тоді доставили в Констанцу (місто і головний порт Румунії на березі Чорного моря – ред.), а звідти вже вони йшли самі.

"Патрульні катери зможуть доставити в Україну річковими мережами"

— Глибина річкових проток дозволяє, щоб ці патрульні чи бойові катери пройшли?

Патрульні катери за цим європейським транспортним шляхом цілком можуть дійти. На жаль, не можуть дійти британські тральщики. Тож, очевидно, їм доведеться чекати рішення наших турецьких сусідів. Хоча вони дуже потрібні були б нам зараз саме для розмінування акваторії моря, враховуючи не тільки те, що ворог замінував море. Зараз шторми, всі ці російські міни вибухають, мандрують морем, як їм заманеться, складаючи більшу загрозу.

— Скільки таких катерів нам потрібно, щоб суттєво покращити безпекову ситуацію в Чорноморському регіоні? І чим вони мають бути обладнані?

Тут теж є певний виклик, тому що залежно від того, який противник, таке й конвоювання потрібне для цивільних судів. Наприклад, в Аденській затоці, коли боротьба велася з сомалійськими піратами, озброєними фактично стрілецькою зброєю, то було достатньо таких катерів, які спускались з більших бойових кораблів. Але нам протистоїть дещо інший противник — кораблі, озброєні ракетним і артилерійським озброєнням.


Павло Лакійчук. Фото: ФБ-сторінка Павла Лакійчука 

"Росіяни отримали попередження, що не варто нависати над транспортним коридором"

— Скільки ще там залишилось російських кораблів? Чи можна хоч приблизно уявити?

Якщо говорити про патрульні й ракетні кораблі, то у росіян півтора десятка їх є. Але вони були вимушені покинути акваторію на північному заході Чорного моря через постійні атаки наших морських дронів. За пів року час від часу надходили повідомлення, що в південно-західній частині Чорного моря українські дрони вразили то розвідувальний корабель "Іван Хурс", то розвідувальний корабель "Приазов'я", то патрульний корабель "Павел Державин", то патрульний корабель "Биков". Це все в одному районі — на маршруті руху транспортного коридору, зокрема зернового. І таким чином ми змусили росіян йти звідти. Була недружня порада — не нависати над транспортним коридором, тому що вони отримають те, що мають отримати. Росіяни цей натяк зрозуміли, і поки що атак в цьому районі на цивільні судна немає.

Втім, якщо говорити про захист від потенційних нових атак, навряд чи малі патрульні катери можуть серйозно вплинути на ситуацію, але це не факт. Після 2014 року росіяни намагалися домінувати в Азовському морі, нависати над нашими маршрутами, над конвоями з Маріуполя і Бердянська. Але тоді ми перекинули в Азов декілька малих броньованих артилерійських кораблів, які почали супроводжувати судна і, діючи сміливо проти переважних сил противника, змусили росіян просто відійти.

КОНТЕКСТ

У рамках ініціативи Grain from Ukraine до Сомалі, Ефіопії, Кенії та Ємену вже доставлено 170 тисяч тонн українського зерна, зазначив президент України Володимир Зеленський.

Росія зірвала угоду щодо експорту зерна Чорним морем під час розв'язаної РФ повномасштабної війни проти України. Пізніше створили тимчасовий "зерновий коридор", і до його роботи не була залучена Росія. 19 жовтня цього року з Одеського порту по тимчасовому коридору вийшло перше судно із зерном. Наприкінці жовтня в Центрі стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки повідомили, що переговори про повернення Росії до "зернової угоди" більше не мають сенсу, бо гуманітарний морський коридор успішно діє і без російської сторони.