Фото ілюстративне
"Якщо людина не вважає себе зобов'язаною виконувати борг перед державою, її жодним пряником це зробити не змусиш"
Мобілізація є державним процесом переведення органів державної влади, національної економіки, національної транспортної системи на функціонування в режимі воєнного часу, пояснює Віктор Кевлюк. "Без зміни системи комплектування нічого не можна змінити. Бо захист Батьківщини залишається обов'язком. Тут працює тільки кнут. Якщо людина не вважає себе зобов'язаною виконувати борг перед державою, її жодним пряником це зробити не змусиш".
Щодо петиції про тривалий відпочинок військовим після 18 місяців служби
Якщо всі, хто зараз перебуває на фронті, отримають тривалі відпустки, а замість них інших набрати не вдасться, то хто тоді буде воювати, запитує Віктор Кевлюк. Він переконаний, що відповіді на це у тих, хто підписав цю петицію, немає. Натомість є зареєстрований законопроєкт Олексія Гончаренка, в якому громадяни мають право на звільнення після 1.5 роки мобілізації, якщо ті не висловили бажання продовжити військову службу. "Але Конституція пише, що захист держави є обов'язком. Закон про військову службу ухвалений парламентом. Тоді вже треба було звертатися до депутатів, а не до президента".
Перетворення на ТЦК — це заміна вивіски на вході
Перетворення військових комісаріатів на ТЦК (територіальний центр комплектування — ред.) Віктор Кевлюк вважає просто заміною вивіски на вході. Бо "жодної реформи внутрішньої суті цієї установи не відбулося і не відбудеться. Держава не змінює системи комплектування ЗСУ. Загострилися проблеми: чомусь повістка до суду чи на допит до слідчого передбачає за собою примусову доставку цієї особи, а повістка в ТЦК не передбачає таких дій; щодо ВЛК і його заплутаних наказів, то багато хто, користуючись ними, вирішує свої особистісні питання; порядок вручення повісток особам або родичам особи, які з моменту отримання повістки мали б нести відповідальність за його несвоєчасне невиконання".
Щодо звільнення всіх військкомів
Звільнити будь-кого за бажанням однієї посадової особи неможливо. Так прокоментував Віктор Кевлюк указ Володимира Зеленського із рекомендаціями Ради національної безпеки і оборони України до Головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного звільнити всіх обласних військкомів. (11 серпня 2023 року Президент на засіданні РНБО рекомендував звільнити всіх обласних військкомів. Він заявив, що керувати системою мають люди, які точно знають, що таке війна, а хабарництво під час війни є державною зрадою — ред.) Віктор Кевлюк вважає, що існує положення про проходження військової служби. "Перемістити людину на іншу посаду можна, а звільнити без підстав недостатньо. Якщо звільнити з таких посад осіб і поставити замість них людей без відповідної підготовки — то це криза системи комплектування". Свого часу, розповідає Віктор Кевлюк, були відкриті курси у 2015 році з підготовки військових комісаріатів. "І, судячи з того, що ЗСУ розгорнулися з 250 тисяч до 700 тисяч, то тих офіцерів навчили добре. Створити систему, де вибір відсутній, а працює лише механізм, який людину виймає з цивільного комфортного середовища і відправляє у військове некомфортне, ми не створили. Ми про це навіть розмови не вели".
Потрібний доступ до інших реєстрів, які б оптимізували роботу ТЦК
Інформація для ТЦК з багатьох інших реєстрів, зокрема Державної міграційної служби, Державного реєстру виборців, індивідуальних податкових номерів Державної фіскальної служби могла б спростити і покращити військовий облік, зробити його оптимальнішим, вважає Віктор Кевлюк. Щодо системи Державної прикордонної служби, то, зауважує військовий експерт, військовим доступу туди немає. Систему бази даних "Ствол" спробували розвинути, але нічого з цього не вийшло. Зараз в Україні створений єдиний реєстр системи "Оберіг" (це єдиний електронний державний реєстр військовозобов'язаних, що містить інформацію про всіх призовників, військовозобов'язаних та резервістів віком від 17 до 60 років — ред.)
Щодо ВЛК — треба віддати функцію контролю тому, хто поставить солдата у стрій
Щодо змін у роботі ВЛК (військово-лікарська комісія — ред.), то тут, за словами військового експерта, створюються правові колізії. Він зазначає, що, здебільшого, зміни відбулися процесуального характеру, але вони не змінюють нічого принципово. "402 наказ (про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України — ред.) не погоджений з МОЗ. Питання виникають і щодо порядку формування ВЛК: персональний склад визначається наказом відповідних керівників ТЦК. Головою ВЛК ТЦК призначається найбільш досвідчений лікар з питань військово-лікарської експертизи. А хто він?" І таких колізій можна знайти багато, розповідає Віктор Кевлюк. Тому вважає корисним запозичити досвід Збройних сил США. "Медичний огляд кандидатів здійснюють війська, котрі є кінцевим споживачем людських ресурсів. Якщо там кажуть, що вони знайдуть цьому солдату роботу, вони на себе беруть відповідальність. І далі ця людина проходитиме підготовку по тій спеціальності, котру вона в силах опанувати з урахуванням особливостей стану свого здоров'я. Коли цю роботу роблять відірвані від військ цивільні лікарі, яких призначили досвідченими, все одно війська проводять цю роботу повторно. І не погоджуються із результатами. Тому треба віддати функцію контролю тому, хто поставить солдата у стрій. ВЛК має працювати там. Медпункт бригади — це підходяще для цього місце".