На фото: літак Saab JAS 39 Gripen (швед. Gripen — "Грифон") — шведський багатоцільовий винищувач четвертого покоління, який розробила та виробляє компанія Saab.
Фото: airliners.net
"Чотири типи літаків краще, ніж один"
"Україна працює з багатьма країнами в авіаційній коаліції, щоб нам якомога швидше надавали літаки покоління 4+. Безумовно, було б краще, якби це був один тип літаків, щоб набрати хоча б 3 бригади по 40 літаків, адже це однотипне озброєння та експлуатація. Але питання в тому, чи буде спроможність використовувати будь-які літаки 4+ покоління, які використовують сучасне натівське авіаційне озброєння, як винищувачі протиповітряної оборони, так і легкі штурмовики через 5 років. Тобто як багатоцільові літаки, які потрібні. Щодо F-16, то у Сполучених Штатів є монополія. І дуже добре, що президент Зеленський зробив поїздку по країнах, які дають ці літаки, а там є перспектива й інших. Ми особливо вдячні тим, хто робить це швидко. Але зі швидкістю тут склалося не зовсім так, як хотілося", — зазначає Ігор Романенко.
"Гріпен" — простіший та дешевший, ніж F-16"
Крім американського F-16, мова йде про шведський "Гріпен". На думку Романенка, робота зі шведами — це перспективно. "Вже домовились про спільне виробництво бойової машини піхоти CV90. Має зрушитися з місця новинна артилерійська самохідна система "Арчер", яка є однією з найкращих у контрбатарейній боротьбі. Крім того, у Швеції розробили й вже експлуатують повітряний командний пункт — літак дальнього радіолокаційного виявлення, розвідки та управління. Це дуже важливо, тому що можна підвищити ефективність бойових дій в повітрі збільшенням кількості бортів, а можна мати такий літак управління і наявною кількістю ефективніше застосовувати зброю", — каже генерал-лейтенант у відставці.
Ігор Романенко. Фото: УНІАН
Романенко вважає, що "Гріпен" є хорошим доповненням до F-16, особливо за відсутності в Україні великої кількості підходящих для американського літака злітно-посадкових смуг. "Гріпен" простіший та дешевший, ніж F-16. Він теж має один двигун, але він адаптований до натівської зброї та не такий вимогливий, як F-16, у якого повітрозабірник знизу. І тому є відповідні вимоги до стану злітно-посадкової смуги, що для нас є принциповим, адже багато таких смуг по Україні розбиті. "Гріпен" використовується шведами над горами, суходолом і над морем. Україна — морська держава, і дуже добре, що можливий такий варіант. Речник президента сказав, що є 3 етапи.
► Перший етап — тестування українськими пілотами літаків, яке вже відбувається.
► Другий етап — тренування.
► Третій етап — ухвалення політичного рішення.
І я думаю, що шведи так чи інакше, але нададуть такий дозвіл. Тому шведський напрям дуже перспективний", — пояснює військовий експерт.
"Рафаль" — отримати найшвидше
Романенко також вважає, що літаки французького походження можуть швидко надійти до України, що наразі найбільш принципово. "Французький літак "Рафаль" гарний тим, що якщо ти погоджуєшся його придбати, це можна зробити швидко. І це дуже для нас привабливий варіант. Якщо ми погоджуємося, що передадуть літаки, які є на озброєнні ВПС Франції, їх модернізують, і будуть продавати, то це буде більш дешево і швидко. Країни, які закуповують "Рафалі", роблять це, щоб не було американської монополії. Тобто тут спрацьовує воєнно-політичний фактор. Для нас принципово важливо, щоб всі чотири типи літаків, надійшли якомога швидше", — каже він.
На фото: літак "Дассо Рафаль" (фр. Dassault Rafale, букв. "Шквал") — французький багатоцільовий винищувач четвертого покоління, розроблений французькою компанією "Dassault Aviation". Фото: vitalykuzmin.net
"Єврофайтер Тайфун" — надійніший
Щодо "Єврофайтер Тайфун" військовий експерт зауважує, що цей літак має два двигуни, а це надійніше. Втім за характеристиками "Єврофайтер Тайфун" схожий на "Рафаль". Відмінність у тому, що напрацьовані удосконалення для літака можуть використовуватись із кількох країн Європи (Великої Британії, Італії, Німеччини та Іспанії — ред.), а для "Рафаля" необхідне лише французьке забезпечення. "Однак, у цьому випадку принциповим є лише воєнно-політична ситуація навколо того, яким чином, коли та на яких умовах нам поставлять ці літаки", — резюмує Романенко.
На фото: літак "Єврофайтер Тайфун" (Eurofighter Typhoon, англ.
Fighter —"Боєць") — багатоцільовий винищувач четвертого покоління. Розроблений та випускається міжнародною компанією Eurofighter GmbH. "Єврофайтер Тайфун" прийнятий на озброєння ВПС Великої Британії, Німеччини, Італії, Іспанії, Австрії та Саудівської Аравії. Автор фото: Адріан Пінгстоун, фото з commons.wikimedia.org
А F-16?
Данія слідом за Нідерландами 20 серпня 2023 року повідомила, що передасть Україні літаки F-16. "Я пишаюся тим, що Данія разом із Нідерландами пожертвує винищувачі F-16 для боротьби України проти Росії та її безглуздої агресії", — наголосив міністр оборони Якоб Еллеманн-Єнсен. Скільки точно винищувачів Данія передасть Україні, наразі невідомо. Президент України Володимир Зеленський 20 серпня 2023 року після зустрічі з прем'єр-міністром Нідерландів Марком Рютте повідомив, що вони домовилися про передачу 42 літаків. Рютте не називав конкретну кількість, уточнивши, що Нідерланди зараз мають 42 винищувачі, але скільки їх технічно готові, поки не визначено.
А як зазначив військовий експерт Олександр Коваленко в інтернет-виданні site.ua, боєздатних у Нідерландів є 24 винищувачі. ВПС Данії передадуть Україні не всі свої F-16, а 19, тобто — боєздатну частину від загальної кількості. Україна не отримає всі винищувачі одночасно. Передання розтягнеться до 2025 року. Тому на боєздатну ескадрилью ми можемо розраховувати не раніше першої половини 2024 року, хоча перші F-16 можуть бути, за найшвидшого розвитку подій, в Україні вже наприкінці нинішнього року. При цьому Коваленко зауважує: навіть отримання двох ескадрилій F-16, що пройшли модернізацію, значно підвищує ефективність Повітряних Сил ЗСУ в протидії ворогу — і у повітрі, і на суходолі, і навіть на воді.