"Гелікоптер важкого класу"
Super Puma H225 є гвинтокрилом нового покоління від концерну Єврокоптер. Він здійснив перший політ 2000 року. "За контрактом, ми отримали з 2018 року 10 таких гелікоптерів: 6 пішли ДСНС і 4 Нацгвардії", – розповідає Валерій Романенко. Це гелікоптер важкого класу. Він здатен піднімати 11 тонн, брати на борт 24 людини. Має невеликий екіпаж: 2 пілоти. Super Puma великої дальності польотів: летить до 900 км. Середня висота польотів не більше 1000 метрів. А "стеля" набагато вища: 4500-5000 метрів. Тому великих обмежень немає. Хоча такому гвинтокрилу немає сенсу літати на великих висотах. Super Puma розробляли для перевезення персоналу до бурових платформ у відкритому морі. Також виробили тоді багато легких гелікоптерів найсучасніших моделей: H145 та H125. "Але ми отримали їх не новими. За кордоном був випадок, коли у цього гвинтокрила відривалася лопать несучого гвинта (це сталося в Норвегії в 2016 році, коли 14 людей розбилося). Але після того випадку перед постачанням в Україну ці гелікоптери проходили технічний контроль. Тому цей вузол було посилено", – зазначає експерт.
Фото: Sergey Dolzhenko, ERA-EFE
Позаштатні ситуації
Як каже Валерій Романенко, у Броварах стався перший такий випадок за весь час експлуатації Super Puma в Україні. "Літав на ньому і президент. Претензій до гвинтокрила не було. Підготовка була ретельною. Технічний і льотний склад проходив перепідготовку і у Франції. Якщо вимикаються двигуни або щось трапилося із рульовим гвинтом, з редуктором, тобто типові поломки сталися, то з висоти 500 метрів гелікоптери можуть сідати на авторотації, як планери. Коли він падає, тоді гвинт розкручується набігаючим потоком повітря і він тоді плавніше приземляється, ніж літак. Екіпаж отримує тоді мінімальні травми. Але це лише за умови висоти 400-500 метрів". Типовою аварією є поломка хвостового гвинта. Тоді вертоліт починає розкручуватися", – пояснює експерт.
Фото: Daniel Cola, AP
Читати також: У катастрофі гелікоптера у Броварах загинуло керівництво МВС України
Росіяни можуть засікти гелікоптери Super Puma за 300 км
"Єдине правило: не літати над населеними пунктами. Або мінімізувати маршрути прольоту над житловими масивами. Не спускатися нижче певної висоти", – каже Романенко. На висотних будинках виставлені ліхтарі. Але ці ліхтарі можуть бути вимкнені через відсутність світла. Водночас у військовий час намагаються високо на гелікоптерах не літати. "Чим вище летить літальний апарат, тим краще його бачить ворог. 500-1000 метрів висоти польоту достатньо, щоб його не бачили з Росії та Білорусі. У противника є літаки радіолокаційної розвідки. Тому такі великі гелікоптери побачать кілометрів за 300. Усе залежить від відбиваючої поверхні, наскільки вона є великою", – констатував Валерій Романенко.
Експерти також зазначають, що гелікоптери в повітряному просторі України з початком розв'язаної Росією війни намагаються уникнути виявлення їх радарами росіян і не стати мішенню для російських Зенітно-ракетних комплексів С-400, базованих у тому числі в Білорусі.
Фото: wing.com.ua