Яку частку за кількістю перевезень займає електротранспорт в українських містах
Міста України дуже сильно відрізняються. У містах, де є метрополітен і потужні трамвайні мережі, електротранспорт складав більше ніж половину. Водночас у середніх та малих містах, наприклад, у Сумах, він займав п’яту частину. Тож в українських містах електротранспорт охоплює від 10–20% до 60–70%.
Чи достатньо автобусів, аби замінити трамваї та тролейбуси
Я боюся, що мова йде не про додатковий випуск автобусів, а про розподілення наявного рухомого складу для того, щоб вони вийшли на маршрути електротранспорту. Тобто ми говоримо про дуже великі інтервали між автобусами. Надмірної чи великої кількості автобусів в Україні немає. Щобільше, багато маршруток зараз працюють на передовій. Нам передають автобуси як допомогу. Їх надійшло кілька десятків. Можливо, навіть вже більше сотні. Але насправді це дуже мало, тому що в одному Києві може працювати більше тисячі автобусів.
Читайте також — LED-лампи замість ламп розжарювання: скільки енергії можуть заощадити в Україні
Чи змінять свої маршрути маршрутки
Я думаю, що вони залюбки це зроблять, тому що вони йдуть за пасажиром. Тобто їм буде приємно вийти на маршрути з високим попитом, а електротранспорт, особливо трамвай, має мати високий попит пасажирів. Відповідно маршрутки потенційно можуть розраховувати на високі оплати. Однак маршрутка не має тієї провізної здатності. Тобто що ми можемо зіткнутися з тим, що пасажири не можуть приїхати за розумний час і за розумні гроші туди, куди їм потрібно, адже маршрутка — це не той рухомий склад, яким треба вивозити великий попит пасажиропотоків.
Чи у всіх автобусів та маршруток є можливість вийти на маршрути трамваїв і тролейбусів
Трамвай не може вийти на маршрут автобуса, але автобус цілком може їхати по маршруту трамвая або тролейбуса. Крім того, трамваю та тролейбусу потрібні більші радіуси, які маршрутці, тобто 9-метровому автобусу, не потрібні.
Якщо нам потрібно зупинити електротранспорт, то треба дати людям транспортну пропозицію. Якби в Україні стояли великі склади з автобусами, які можна поставити на маршрут, мабуть, тоді трагедії не було. Збільшилась би кількість CO2, тому що викопне паливо дає більші викиди, але це був єдиний негативний ефект. Проблема в тому, що в нас немає такого складу з технікою. Насправді в Україні все, що могло їздити, вже їздило. І ми зараз говоримо про зупинку шматка системи й перерозподіл того, що залишилось. Приблизно те саме відбувається і з енергетичною системою, коли маємо дефіцит світла. Тобто ми будемо відчувати дефіцит на транспорт.
Тож якщо ресурси будуть обмежені, то і пропозиція також буде обмеженою. Я не здивуюся, якщо в майбутньому мова буде йти про спеціальні перевезення для працівників критичних підприємств, як це було за часів пандемії.
Про затори
Я думаю, що вони будуть збільшуватися і навіть швидше, ніж збільшувалися до того. Тому що нинішня ситуація провокує користування автомобілями. Для українців мати тепер вільний доступ до автомобіля буде запорукою безпеки. Буде збільшуватись кількість автомобілів, і будуть зростати затори. Я сподіваюся, ми це подолаємо тим, що коли ситуація покращиться, відпустимо всі сили на те, щоб організувати рух громадського транспорту. Маю надію, це буде електротранспорт, і тоді ми подолаємо ті затори. Але найближчим часом треба налаштовуватися на те, що поїздка буде трохи довшою, ніж вона була рік тому.
Фото: facebook.com/Kyivpastrans