"Те, що робить Путін, — це тиск на всі державні установи та міжнародні організації для того, аби вони реагували на їхні дії відносно України іншим чином. Йдеться про те, аби нам не допомагали, примушували нас йти на перемовини з РФ та поступитися. Тому він буде використовувати будь-які можливості, зокрема, й зупинку "зернового" коридору. Але весь світ розуміє, що це дійсно завдає Україні певні втрати, проте впливає дуже негативно на ситуацію, яка складається на світовому ринку. Десятки мільйонів людей сьогодні потерпають від голоду і їм ніхто не може допомогти. Тут війна не тільки з Україною, а практично з усім світом. Це вкотре переконує тих, хто спостерігає за ситуацією, яка склалася.
В те, що нібито наші кораблі, які перевозили сільськогосподарську продукцію, перевозили зброю, яка була використана для пошкодження російських кораблів, жодна серйозна людина не повірить. Адже все це дуже серйозно контролюється і з боку Росії, і з боку ООН, і з боку Туреччини. Кораблі, які стоять вздовж цього коридору, бачать кожен метр, який долає завантажене збіжжям українське судно. За цей час перевірили вже тисячу кораблів і там не знайшли жодного патрона", — розповів Леонід Козаченко.
Читати також: Чи буде продовжено "зернову ініціативу" — Український клуб аграрного бізнесу
Експерт додав, що зараз найголовніше, на що звертають увагу українські фермери, — це те, що разом зі збіжжям кораблями вивозилися й олія та інші продуктів, що складало понад 10 мільйонів тонн: "В цьому випадку йдеться про мільярди доларів валютних надходжень, що також містило в якійсь частині і прибуток. Тож ж зараз виробники, які збирають і продають свою продукцію, виходять в "нуль", а деколи — й в мінус. Все тому, що у витратах оплата логістики перевищує 40 %, хоча раніше була максимум 20-25 %. Це завдає великих втрат нашим виробникам, які не будуть мати коштів, аби навесні сіяти нові культури. Це для нас дуже боляче, проте найголовніше те, що якщо ООН та Туреччина захочуть утримати цей коридор, то вони його втримають. Я б також закликав й інші країни приєднатися, особливо з того регіону, який потерпає з голоду, щоб вони надали своїх представників. Нехай через кожні 100 метрів вздовж цього коридору стоять контролюючі відповідні органи і дивляться, що ми веземо і чи немає зброї на цих кораблях".
"Те, що ми вивезли за останній місяць, коли не було зупинок, дало нам можливість вийти на серйозний рівень. Загалом ми вивезли більше 5 млн тонн, зокрема, понад 3 млн тонн — через "зерновий" коридор та трішки більше 2 млн тонн — через сухопутні кордони. Якщо порівнювати з роками, коли не було повномасштабної війни, то ми в місяць вивозили понад 7 млн тонн, а тут ми наблизилися до позначки 5, використовуючи збільшення потоків вантажів через сухопутні шляхи", — розповів Козаченко.
Разом з тим, як продовжив експерт, ще збільшити пропускну потужність дунайського пароплавства, через якого проходить зерно нині, навряд чи вдасться: "В ЄС, наприклад, зараз йдуть рухи в бік того, аби ми не постачали так багато продукції, адже тоді ми створюємо проблеми для європейських фермерів. Ринок перенасичений, а постачати продукцію далі в європейців немає логістичних потужностей. Якщо зараз нарощувати ці потужності, наприклад, в Балтійському, Середземному морях, то вони ставлять питання, що війна з Росією не вічна, Україна все одно переможе і потім ми відновимо роботу чорноморських терміналів. Відтак нарощені в Європі порти будуть нікому непотрібними. Тому зараз європейці на це не йдуть й хочуть все, що їм потрібно, перевезти та реекспортувати невелику кількість в інші країни. Йдеться максимально про 1,8 млн тонн зерна, це невелика кількість".
Наостанок Козаченко торкнувся й питання різкого стрибка цін на ринку зерна в зв’язку із виходом Росії з угоди: "Якщо "зерновий" коридор відновиться, то ціни не будуть такими. Хоча зараз ситуація доволі складна і багато фермерів кажуть, що, можливо, краще не збирати врожай: нехай він залишиться на полі, ніж отримувати додаткові витрати і потім продавати зерно з великими збитками".
Фото: landlord.ua