Чи маєте ви оптимізм щодо продовження угоди?
"Я переконаний, що просто немає іншого виходу, крім продовження "зернового коридору" та дії "зернової ініціативи". Як для України, так і для світу загалом. У тому числі і для Росії. Вони можуть маніпулювати і шантажувати, але для них це продовження також є важливим".
Чому понад 170 суден зараз перебувають у заторі поблизу Босфорської протоки?
"Це накопичення суден відбулося, тому що не збільшується кількість інспекційних груп у Стамбулі. Ті кораблі, що виходять з України, мають пройти перевірку як завантаженими, так і порожніми на зворотному шляху. А спроможність інспекційних груп ― до 6 суден на добу. Цього було досягнуто у другій половині вересня, і до жовтня групи більш-менш працювали. А зараз бачимо, що діяльність наявних інспекційних груп сповільнюється, у першу чергу, через дії росіян. Вони висувають певні додаткові претензії, кажуть, наприклад, що недостатньо провітрено зерно після відкриття люків у Стамбулі, тому повернуться до цього судна пізніше. Таким чином процес проходження інспекції сповільнюється, останні кілька тижнів його свідомо затягують. Тож середнє число проходження суден за день сповзло із 6 до 4,5. Причому з України судна виходили доволі ритмічно й інтенсивно, адже попит на наше зерно справді є. Це в середньому близько 8 суден на день, якщо взяти другу половину вересня. Зараз ця динаміка зменшилась ― виходять у середньому близько 5,5-6 суден на добу, саме тому, що накопичилась черга. До того ж за простій суден доводиться платити відправнику. Тобто в кінцевому підсумку це лягає на плечі українських аграріїв, бо всі ці додаткові витрати йдуть за їхній рахунок".
Читати також: Деблокада українських портів та відновлення експорту зерна: про що домовились у Стамбулі?
Про запровадження Адміністрацією морських портів України електронної черги на підхід та обробку суден
"Можливо, це пришвидшить роботу або її впорядкує. Плюс розглядалися також можливості, щоб першочергово виділяти судна, які мають більшу тоннажність. Адже час, який треба витратити інспекційній групі для судна 50 тисяч тонн і 10, майже однаковий. І ми розуміємо, що обирати треба тоннаж у 5 разів більший".
Про ситуацію у портах Одеси
"У портах зараз перебуває близько 2 млн тонн зернових та олійних культур, це заповнення десь на 75% від спроможностей зберігання у портах. Тобто зерна вдосталь, але бачимо певне сповільнення потоку зерна до портів залізницею та автошляхами, саме через шантаж з боку росіян. Звісно, жоден портовий оператор не хоче залишитися з переповненими сховищами і не розуміти потім, куди і коли подіти це зерно".
Чи ввійде до "зернової угоди" ще один порт ― Миколаїв?
"Ми підтримуємо ідею розширення угоди, тривають обговорення. Як і про включення порту Миколаїв, так і про спрощення перевірок. А також про розширення переліку продукції, яка може рухатися у рамках "коридору", зокрема говоримо про мінеральні добрива, адже у нас на наступний посів, на жаль, поки не вистачає внутрішнього виробництва. Плюс складна логістика через ЄС щодо міндобрив також може дуже суттєво зашкодити нормальному врожаю на наступний рік".
Фото: landlord.ua