"Маріуполь не постраждав від нацистів під час Другої світової так, як від рук росіян нині" — Трима

"Маріуполь не постраждав від нацистів під час Другої світової так, як від рук росіян нині" — Трима

Місто Маріуполь стало одним із символів варварських дій російських солдатів в Україні після початку повномасштабного вторгнення. Яким було місто до 24 лютого та як війна позначилася на місті? Про це та інше Українське радіо розпитало директорку Департаменту культурно-громадського розвитку Маріупольської міської ради Діану Триму.

0:00 0:00
10
1x

Яким був Маріуполь до широкомасштабного вторгнення?

Я би сказала, що Маріуполь був містом контрастів. З одного боку, це було промислове потужне місто, яким багато хто його пам’ятає з радянських часів. Але потім був 2014 рік, який став каталізатором для змін в місті. Маріуполь, який тоді відстоював свою українську позицію, не допустив "ДНР"-івських рухів в місті, і це далося нам складно. З того часу місто стрімко розвивалося. В нас було гасло: "Маріуполь — це відновлена вітрина Донбасу". І всі проєкти, які робилися: залучення коштів, інвестиції, розвиток власного бюджету, культурної та туристичної сфери — були спрямовані на те, аби змінити сприйняття міста як промислового. Й це успішно втілювалося. В нас було дуже багато проєктів, і ми працювали вдень і вночі. За показниками, зворотнім зв’язком від людей, кількістю відвідувачів заходів та тих, хто почав відпочивати на вулицях міста, було видно контраст з тим, що було.

Звісно, що територіально місто розташоване ближче до Росії, багато в кого там родини. І, можливо, з цього формувалась думка, що місто було проросійське. Але з мого досвіду, після 2014 року стало модно носити вишиванки, розмовляти українською мовою. Наш регіон більше російськомовний, і це (переходити на українську в спілкуванні — ред.) важче, ніж іншим регіонам України. Також з’явилося дуже багато української літератури: ми проводили і фестивалі книжок, і приїжджали українські видавництва, організовувалися дитячі свята. 

Звісно, були й старі радянські родини, які жили у своєму світі, але молодь залучалася зокрема до організації фестивалів. А це все вже було орієнтоване на українську культуру, традиції, позиції. Поряд з тим, ніхто примусово не примушував нікого розмовляти українською мовою, не нав’язував сильні національні позиції. Це був свідомий вибір і позиції сучасної української прогресивної молоді. 

Як для Маріуполя почалося широкомасштабне вторгнення?

До такої трагедії ми не готувалися. Ми й не могли собі уявити, що в ХХІ столітті в центрі Європи можлива така війна. Тим паче, що те, що було в Маріуполі, — це не війна, а неприкритий тероризм. 

Ми завжди бачили, що поруч країна-агресор, яка може по-різному себе поводити. Постійно була лінія зіткнення, з різними ситуаціями на кордоні. Проте були бомбосховища в закладах культури, проводилися інструктажі, як себе поводити, раптом що. Але такого ніхто собі не міг уявити.

Все відбулося просто за години: почалося 24-го вранці і все, 25-го лютого і пізніше виїхати в місто вже було страшно. В березні ми вже розуміли, що те, що було за день до того, то ще було нормально.

Проте з часом адаптуєшся до ситуації: сьогодні тобі ще страшно, бо ти бачиш у вікно вибухи і чуєш постріли, а через два дні, коли ти в цьому живеш, тобі вже не страшно, коли ти готуєш на вулиці і поруч щось вибухає. В такі моменти ти вже обираєш: лякатися тобі цього пострілу чи залишити вогонь та воду, яка гріється на багатті. Адже й розпалити багаття було нелегкою справою. 

Щодо закладів культури, то 24 березня директори створили спільний чат, поки ще був зв’язок між собою, кому що робити. Перше — аби всі були на роботі та робили підвали, бомбосховища. Адже не в кожному закладі укриття були передбачені проєктом. Але виграшний момент закладів культури — це місця, де завжди велике скупчення людей, тому є гардероби, наприклад. Й ми могли там облаштувати тимчасові прихистки на час обстрілів: стільці, вода. Й там дійсно було дуже багато людей, адже люди вірили, що ці заклади ніхто не буде чіпати. 

Ніхто не міг уявити собі того, що сталося з Маріупольським драмтеатром, який знищили 16 березня. Але 15 березня у такий самий спосіб було знищено школу мистецтв, яка знаходиться на цьому ж Театральному кільці. Мої колеги зателефонували і розповіли, що на школу мистецтв просто зверху впала бомба, розповідали, як з третього на перший поверх сипалися роялі. Тому коли сталася трагедія з театром, я вже знала, що це не випадковість, адже діти з родинами так само перебували й в школі мистецтв, просто кількість була різна. Але в школі мистецтв не було такого, як в драматичному театрі, тому що на момент авіанальоту вони всі перебували в підвалі. Будівля була порушена, когось поранило, придавило, але не було такого, як в драмтеатрі. 

Так само ми дуже турбувалися за філармонію, бо це теж було в центрі міста, і там перебувала значно більша кількість людей, аніж це було б безпечно. Інші заклади культури, наприклад, міський палац культури "Лівобережний", який ми щойно відбудували, знищений. Так само плавбасейн "Нептун", який ми ще навіть не встигли здати в експлуатацію. Всі нові об’єкти, які були збудовані, були знищені у варварський спосіб, не внаслідок вуличних боїв. Це тактика несприйняття чогось культурного, антикультурні погляди. Нацисти так не знущалися з міст, як це було зроблено зараз. Під час Другої світової війни Маріуполь так не постраждав, як зараз. 

Чи була можливість вивезти з Маріуполя культурні надбання?

24-го такої можливості вже не було. Ніхто не очікував такого, а для того, щоб перевозити, наприклад, музейні експонати, потрібні відповідні накази міністерства, розпорядчі документи. Таких документів не було і відповідальність за перевезення цих цінностей на себе без документів ніхто не брав. 

В нас була не дуже приємна ситуація в 2014 році, коли з Художнього музею були вивезені картини в Крим, де була виставка. Вони не повернулися до травня, і потім була ситуація з директором, яка начебто мала передбачити цей воєнний конфлікт і повернути картини, але не зробила цього. Була судова справа, яка закінчилася не на користь директора. Згадуючи цей приклад, ніхто не наважився взяти на себе відповідальність без документів вивезти експонати.

Фото: Укрінформ

Останні новини
Сьогодні всі страхові компанії в Україні надійні — Черняховський
Сьогодні всі страхові компанії в Україні надійні — Черняховський
Анатолій Табаченко: "Якби Українське Радіо мало аромат, то це був би аромат чорнобривців"
Анатолій Табаченко: "Якби Українське Радіо мало аромат, то це був би аромат чорнобривців"
"Ми повинні зробити все, щоб наступного року війна закінчилась". Ексклюзивне інтерв'ю президента Зеленського
"Ми повинні зробити все, щоб наступного року війна закінчилась". Ексклюзивне інтерв'ю президента Зеленського
Промінь рекомендує: Аліна Савчук з треком "Коли я без тебе"
Промінь рекомендує: Аліна Савчук з треком "Коли я без тебе"
Євгенія Вірлич: "Для мене 24-25 лютого 2022 року закінчились всі "хороші" росіяни на світі"
Євгенія Вірлич: "Для мене 24-25 лютого 2022 року закінчились всі "хороші" росіяни на світі"
Новини по темі
"Ми повинні зробити все, щоб наступного року війна закінчилась". Ексклюзивне інтерв'ю президента Зеленського
Від стримування ворога на Курахівському напрямку залежить наступ на Покровськ — Тимочко
Зеленський: З адміністрацією Трампа війна завершиться швидше
Зазирнути у дзеркало душі: Громадянин Топінамбур випустив трек "В її очах"
"До Запоріжжя треба ще доїхати" – Гетьман про ситуацію на фронті