Чи будуть підвищувати мінімальну зарплату
"Ситуація непроста. Це складний вибір для уряду, бо дуже багато людей бюджетної сфери залежить від показника мінімальної зарплати.
Підвищення соціальних виплат і мінімальних зарплат потрібно робити, але бюджетних можливостей зараз для цього немає. Уряд не передбачає це робити в бюджеті на 2023 рік, але за підсумками першого півріччя можуть бути прийняті рішення щодо підвищення мінімальної зарплати. І це може статися в травні наступного року.
2023 рік не буде легшим за цей. Ми маємо дуже великі руйнування в країні. Відновити економіку одразу не вдасться. Поки війна не завершена, ми не знаємо, скільки коштів потрібно на відновлення країни. Кожного дня відбувається руйнування житлового фонду, громадських будівель, інфраструктури. Ми не можемо планувати надходження коштів від бізнесу, якщо підприємство може бути в будь-який час зруйноване. І, відповідно, ми не можемо планувати собі бюджет зростання надходжень".
Інфляція в серпні щодо липня зросла на 1%, а в річному вимірі на 23%
"Ці цифри абсолютно нічого не говорять і не відтворюють реальної картини. Треба переходити до системи розрахунку інфляції, спираючись на чотири групи верств населення щодо рівня їхніх доходів.
Найбільше потерпають від зростання цін малозабезпечені верстви. Для них сума коштів, які вони витрачають на продукти харчування і комунальні послуги, забирає весь їхній бюджет. Для таких людей показник інфляції значно вищий. І уряд повинен допомагати тим, хто найбільше потерпає: одиноким пенсіонерам, людям з інвалідністю, малозабезпеченим і багатодітним сім'ям.
Уряд повинен придумати систему продовольчих купонів для тих, хто найбільше відчуває підвищення цін на продукти. За допомогою купонів можна купити набір якихось основних продуктів за значно нижчими цінами. Краще фінанси виділити у такий спосіб. Це буде найкращим варіантом".
З підвищенням мінімальної зарплати збільшується відрахування податків
"Це правда. Але, враховуючи ситуацію в реальному секторі, необхідно думати, як зменшити прямий податковий тиск на малий і середній бізнес в умовах війни і навіть в перші два-три роки після завершення війни. Якщо залишається податкова система, яка діє зараз, то підприємці йдуть у "тінь". Для малого і середнього бізнесу якраз ЄСВ є найбільш чутливим показником. Для великого бізнесу він не є чутливим, тому що у них витрати у фонд праці значно менші, ніж у малого і середнього бізнесу. Для малих і середніх підприємств ми маємо залишати ставку 22%, але брати її лише з мінімальної зарплати. А великим підприємствам поставити нульовий відсоток податку на прибуток на час війни і рік після її закінчення".
Який рівень фінансової зовнішньої допомоги на тепер
"Нам в будь-якому разі доведеться жити за рахунок західної допомоги. Але вона не є безмежна. Нам і надалі буде надаватися різна допомога. Основною буде безповоротна допомога, кредитна і цільові інвестиції відновлення.
Буде дуже важливою правильна економічна політика, щоб стимулювати розвиток внутрішнього виробництва. Якщо уряд не продемонструє компетентність, то тоді не будуть нам давати гроші іноземні партнери. А якщо уряд покаже високий рівень розуміння того, як правильно ці кошти задіяти, то тоді буде стимулюватися відновлення економіки грошима міжнародних партнерів".
Фото: Суспільне Чернігів