Заболотний: "Законопроєкт щодо НАБУ є типовим воєнним популізмом. Він залишається недосконалим"

Заболотний: "Законопроєкт щодо НАБУ є типовим воєнним популізмом. Він залишається недосконалим"

Цього тижня на сполох забили посли країн Великої Сімки, які висловили стурбованість законопроєктом 7654, який скасовував вимогу щодо директора НАБУ не співпрацювати з політичними партіями або не бути їхніми членами. Верховна Рада, зрештою, відмовилася від ухвалення цього законопроєкту. Натомість ухвалила інший законопроєкт 8003, який вносив певні зміни до переліку вимог щодо кандидатів. Навіщо встановили додаткові обмеження для потенційних кандидатів на посаду голови антикорупційного органу? Про все це слухачам Українського радіо розповів аналітик Центру спільних програми Назар Заболотний.

0:00 0:00
10
1x

Відмінності між законопроєктами 7654 і 8003 

"І представники українських антикорупційних організацій, і представники посольств говорили про те, що розширюється можливість потрапляння на посаду директора НАБУ осіб, пов'язаних із політичними партіями. А це завжди ставить під сумнів незалежність і об'єктивність роботи всього органу, який має бути незалежним. Але і в чинному законі є деякі перегини. Якщо юристи вузького профілю надають послуги або просто роз'яснення політичній партії, то вони не можуть брати участі в конкурсі впродовж двох років. Це трохи перебір, бо виходить, що голова Офісу Президента теоретично може брати участь у конкурсі. Він більш політично заангажований, ніж юрист, який надав одну консультацію. Закон був недосконалий і залишається недосконалим. 

Для того, щоб встановити, чи є людина політично заангажованою чи ні, і наскільки, є конкурсна комісія, яка повинна якраз і оцінювати такі речі. Питання в тому, наскільки ми довіряємо конкурсним комісіям. 

Якщо особа надавала консультації за договором партії, вона не може бути кандидатом на посаду директора НАБУ. Якщо ж особа надавала консультації за договором окремому народному депутату, на неї вже це обмеження не поширюється. Навіть якщо умовно це є депутат монобільшості. І якщо навіть цей юрист працював на когось із депутатів, то на нього таке обмеження також не буде поширюватися. 

Зараз є важливим зовнішньополітичний аспект. Ми потребуємо підтримки цивілізованого зовнішнього світу, тому змушені шукати точки доступу з нашими західними партнерами.  І враховувати їхню думку в таких критичних питаннях, як боротьба з корупцією".

Законопроєкт 8003 забороняє висуватися на посаду тим, хто під час повномасштабного вторгнення залишив Україну на понад три тижні 

"Не можна карати особу за правомірну дію, якщо вона мала легальне право виїхати з території країни. Зараз в цьому законопроєкті легальним вважається лише два винятки: якщо особа захищала інтереси держави і отримала поранення або каліцтво і потребувала лікування. Або виконувала завдання в інтересах національної безпеки і перебувала у відрядженні. 

Читайте також: Що відбувається навколо конкурсу на призначення голови НАБУ ― Богдан Кузьмич

Залишається багато питань щодо легального перетину. Наприклад щодо виїзду з країни жінок, то тут обмежень взагалі немає. Чому тоді ми можемо не допускати таких жінок до конкурсу, якщо жінка з дітьми поїхала до Польщі під час повномасштабного вторгнення. Я не бачу проблеми в тому, щоб вона була кандидатом на посаду. Або якщо чоловік мав легальну підставу виїхати за межі країни. Це ж все є легальними підставами для виїзду за кордон. То чому законодавець встановлює такі обмеження? Цей законопроєкт є типовим воєнним популізмом, який існує паралельно з потрібними рішеннями, які зараз ухвалюються. Люди хочуть покарання для тих, хто втік із країни. Але ж є і легальні підстави для виїзду. Ми не можемо за це карати". 

Фото: Суспільне