Спецпроєкт Українського радіо до Дня Незалежності України. Частина 3. Бізнес

Спецпроєкт Українського радіо до Дня Незалежності України. Частина 3. Бізнес

Боротьба українців за свою державу триває вже сотні років. І навіть після здобуття незалежності в 1991-му, ця боротьба не припинилася. Країні довелося довго і болісно позбуватися радянського минулого, буквально крізь терни просуватися вільно обраним, демократичним шляхом у європейському напрямку. За останні 30 років українська політика, дипломатія, бізнес та соціум істотно зрушили у напрямку змін та оновлення, поступово оговталися не тільки від совкової облуди, а й від задушливих обіймів російського сусіда. І зрештою, на 31-й рік, коли українська земля задрижала від російських бомб і ракет, коли почали гинути мирні люди і славетні воїни, тільки тоді Україна фізично і ментально відірвалася від "братнього народу".

0:00 0:00
10
1x

У спецпроєкті "Незалежність: 30 і 1 рік становлення" Українське радіо відстежує шлях вітчизняної політики, дипломатії, бізнесу та соціуму, аналізує здобутки і помилки у різних сферах, порівнює Україну до 24 лютого і після, а також прогнозує майбутнє нашої держави.

***

Бізнес в Україні на початку 1990-х  це: відсутність приватної власності, човникарство як спосіб, щоб вижити представникам абсолютно різних професій,  картаті баули, малинові піджаки і барсетки у новоспечених підприємців із кримінальним шлейфом, а також корупція, рейдерство і бюрократія.

Здобувши незалежність, Україна стає на самостійний шлях. За тодішнім виробничим потенціалом і чисельністю населення 52 млн осіб, вона ― друга після Росії держава СНД. До слова, у 1989-му в Україні було вироблено понад 16% загальносоюзного національного доходу.

Однак, у результаті неефективного управління економікою, незалежна Україна опиняється у стані глибокої економічної кризи, що затягується майже на 10 років. Це суттєво довше, ніж у більшості сусідніх країн. І від різних економічних криз ми страждаємо найбільше. Про це розповів директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський. "Бізнес навпомацки", якщо його можна так назвати, не зникає, а видозмінюється і розвивається до стану повноцінного підприємництва. Хоч на це і знадобився не один рік, зазначив пан Несходовський.

Як свідчать тридцятирічні напрацювання моніторингу Інституту соціології Національної академії наук України, найбільший страх, з яким у 1990-х роках живе 80% населення – це страх, пов’язаний із матеріальним становищем. Водночас 70% українців бояться злочинності та голоду, що свідчить про велику психологічну напругу у суспільстві.

Тим часом, бізнес шукає підходи та засоби для існування. І хоча нерідко все зводиться до банального "силового підприємництва", коли правда на боці того, хто фізично сильніший, однак уже тоді закладаються перші підвалини ринкової економіки.

Як і на що орієнтується бізнес в Україні у перші роки незалежності – розповів президент Гуманітарного центру, голова Асоціації франчайзингу України Андрій Кривонос.

***

Олігархи. Це поняття пов’язують із початком 1990-х років, а точніше з процесом непрозорої приватизації. Хоча, як зауважує філософ Сергій Дацюк, тоді це називається інакше – створення ФПГ (фінансово-промислових груп), тобто своєрідних економічних кластерів економіки, які відтворюють дієздатність монополізованої економіки у ринкових умовах. Про олігархів починають говорити лише наприкінці 1990-х, коли відбувається селекція лідерів ФПГ. Тобто той, хто вижив у цій державно-капіталістичній конкуренції, і називається олігархом, вважає Ілля Несходовський.

Олігархи переважно не бажають змін, бо стануть неконкурентними. Вони проти чесних і прозорих правил, адже створили себе у 1990-ті, коли правил не було взагалі. Голова Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос нагадує, що в кожному історичному етапі був той, кого можна було назвати олігархом.

Зовнішній вигляд українських бізнесменів початку 1990-х мало чим відрізняється від вигляду їхніх "колег" із пострадянського простору – це малинові піджаки, барсетки, золоті ланцюги на шиї. Діяльність таких бізнесменів сприймається негативно, розповів президент інвестиційної групи "УНІВЕР" Тарас Козак. Утім, і великі бізнесмени (тобто олігархи), які з’являються пізніше, теж не мають довіри у суспільстві.

Через 30 років існування незалежної України, восени 2021-го з’явився антиолігархічний закон. Його повна назва – "Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним з надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)". Оцінку цьому закону дав директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський.

Таке явище, як "олігархи", притаманне не лише Україні. Власники великого бізнесу, які мають сильний вплив на політику та економіку, відіграють істотну роль у житті багатьох пострадянських країн. Присутня олігархія і в країнах Євросоюзу, зокрема Угорщині, Чехії, Болгарії та Хорватії.

***

Майже усе перше десятиліття незалежності реальний ВВП країни скорочується, а разом з ним падають і доходи українців. У середині 2000-х цей тренд ламається, проте ненадовго, адже розквіту української економіки перешкоджають глобальні економічні потрясіння та військова агресія з боку РФ. Попри це, як зазначає президент інвестиційної групи "УНІВЕР" Тарас Козак, у 2021 році Україна має найвищий показник ВВП за всю історію незалежності.

З економічно безпорадної в 1990-х Україна за якийсь десяток років перетворюється на державу, яка виробляє майже усі життєво необхідні товари. Піднімається середній клас, відбувається вихід на світові ринки. До повномасштабної війни Україна вирощує зерна у два з половиною рази більше, ніж у 1990-х. Серйозно зростають нові стартапи, зокрема у сфері ІТ. І така тенденція, якби не кризи, тривала б і далі, вважає голова Асоціації франчайзингу України Андрій Кривонос.

***

Європа та США відкривають для себе Україну не одразу, а дуже поступово. І вагому роль у цьому процесі відіграють дві революції ― Помаранчева та Революція гідності. Таким чином, за роки незалежності Україна стає в очах світової спільноти самобутньою державою із власною історією та гідністю. І це відбувається насамперед через зростання самоповаги, патріотизму та солідарності самих українців.

Проте, слід зауважити, Україну не ігнорують і одразу після проголошення незалежності. Наприклад, уже за рік, у 1992-му, кількість міждержавних документів за участю України становить 665. Загалом, із 1991 по 2020 рік держава укладає в середньому по 435 документів з іноземними партнерами. Станом на серпень 2021-го їхня кількість перевищує 15 тисяч.

А потім настає 24 лютого. І бізнес, який ледве почав оговтуватися від ковіду, знову зазнає збитків, зазначає директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський.

В умовах воєнного стану життєво необхідним є запуск потужного економічного фронту. Адже без економічної активності неможливе повноцінне функціонування держави в такий час. І в цьому процесі має брати участь як держава, так і самі підприємці, вважає голова Асоціації франчайзингу України Андрій Кривонос.

Український бізнес в умовах війни не лише шукає можливості для виживання, а й працює на перспективу. Новий досвід навчив підприємців швидше адаптуватися, переорієнтовуватись та ухвалювати рішення.

***

Понад 90 відсотків іноземних компаній продовжують бізнес в Україні всупереч війні, а далекоглядні підприємці вже думають про те, що буде після війни, констатують у Європейській бізнес-асоціації. Український та іноземний бізнеси налаштовані утриматись, і вже зараз обговорюють, як відбудовувати Україну після війни. Своїми думками щодо цього поділився і голова Асоціації франчайзингу України Андрій Кривонос.

А на думку президента інвестиційної групи "УНІВЕР" Тараса Козака, після війни в Україні швидко розвиватиметься військово-оборонний комплекс, і Україна може стати серйозним виробником зброї.

Загалом, як прогнозує директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський, відновлення України, за умови належного фінансування, відбудеться протягом року.

Від човникарів із картатими баулами до повноцінних гравців фондового ринку ― такий стрибок здійснили українські бізнесмени, починаючи з 1990-х років. Якщо на початку незалежності мало хто розумів, як будувати бізнес, а основними підприємцями були спекулянти і приватизатори, то нині це розвинене підприємництво, що працює у високотехнологічному та конкурентному середовищі.

Важке формування податкового кодексу з 1990 року, його перезавантаження у 2010-11 роках, первинне накопичення капіталу, становлення національної валюти у 1996-му, ставка на олігархію наприкінці 1990-х, розвиток системного бізнесу в середині 2000-х, девальвації 2005-го і 2008-го, а потім ― ще й 2014 року, після якої почалося повне переформатування ринку з урахуванням війни, АТО і нових політичних реалій, а за п'ять років ― ще одне перезавантаження з урахуванням локдауна і пандемії.

У процесі цих трансформацій Україна з науково-промислової сфери плавно пішла в commodity (біржові товари) та сферу послуг, наростивши ВВП зі $180 млрд у 1996-му (з моменту появи національної валюти) до $544 млрд у 2020-му, і піднявшись у рейтингу Doing business зі 124-ї у 2006-му на 64-ту сходинку у 2020 році.

Фото: Українське радіо

Останні новини
Сьогодні всі страхові компанії в Україні надійні — Черняховський
Сьогодні всі страхові компанії в Україні надійні — Черняховський
Анатолій Табаченко: "Якби Українське Радіо мало аромат, то це був би аромат чорнобривців"
Анатолій Табаченко: "Якби Українське Радіо мало аромат, то це був би аромат чорнобривців"
"Ми повинні зробити все, щоб наступного року війна закінчилась". Ексклюзивне інтерв'ю президента Зеленського
"Ми повинні зробити все, щоб наступного року війна закінчилась". Ексклюзивне інтерв'ю президента Зеленського
Промінь рекомендує: Аліна Савчук з треком "Коли я без тебе"
Промінь рекомендує: Аліна Савчук з треком "Коли я без тебе"
Євгенія Вірлич: "Для мене 24-25 лютого 2022 року закінчились всі "хороші" росіяни на світі"
Євгенія Вірлич: "Для мене 24-25 лютого 2022 року закінчились всі "хороші" росіяни на світі"
Новини по темі
"Змінювалися держави, створювалися і руйнувалися імперії, а Українське Радіо залишалося", — Денис Шмигаль
Голосувати можна за три країни, одна з яких навіть власна – Скибінська про Дитяче Євробачення
Україна має стати частиною картини інтересів американського народу – Богдан
Інвестиції підуть туди, де бізнес почуватиметься безпечно – Сухомлин про відбудову України
Рубіо і Волтц не відхрещуються від України — Преловський про кадрові рішення Трампа