Чи готові школи забезпечувати одночасно і навчальний процес, і безпеку учнів
"Це запитання має локальні відповіді. Кожна конкретна школа готова по-своєму. Таку інформацію доволі важко мати актуальною, бо вона весь час змінюється і доповнюється. Скільки шкіл на загал будуть займатися онлайн, а скільки офлайн ― сказати складно. Треба дивитися на конкретну школу в конкретному місці, бо навіть в межах одного населеного пункту можуть бути різні умови. На цей момент я точно знаю: області поблизу лінії фронту вже остаточно визначилися, що будуть навчатися онлайн. Абсолютно це підтримую, адже коли час дольоту снаряду менше хвилини, то навіть тривогу оголосити ми не встигнемо. А в тих місцях, де є можливості, облаштують укриття, і діти зможуть навчатися офлайн, якщо батьки зроблять такий вибір".
Яка стратегія щодо НУШ у нових рекомендаціях
"Цей документ не є чимось унікальним. Міністерство освіти перед кожним навчальним роком видає рекомендації, де визначає певні основні моменти, на які мають звернути увагу заклади освіти. В тому числі тут прописані важливі речі про те, що ми підтримуємо реформу Нової української школи, готуємося навіть у таких важких умовах здійснити адаптивний перехід з 4 до 5 класу, тобто йдеться про 1-5 клас Нової української школи. Для цього переходу готуються певні навчальні матеріали, хоча підручники у повному обсязі надрукувати не вдалося, на жаль, бо фінансування зняли ще навесні. Хоча певна частина підручників все ж таки буде надрукована, але виникає питання ― якщо школа навчає онлайн, то й підручники мають бути онлайновими?
Хотів би звернути увагу на певні відмінності, про які треба обов’язково знати школам. По-перше, навчальний рік може тривати менше або довше, ніж 175 днів. Ця кількість прописана в Законі про повну загальну середню освіту, але в умовах воєнного часу цей норматив знято, тож тривалість семестрів, канікул, розподіл часу школи визначатимуть індивідуально. Ми й надалі будемо жити в ситуації невизначеності, тож здатність школи гнучко реагувати на обставини, що змінюються, є дуже важливою. І цей інструктивний лист дає таку можливість. По-друге, на час дії воєнного стану знімаються обмеження щодо верхньої межі кількості учнів у класі для дистанційного навчання. Для офлайнових класів обмеження залишаються тими ж самими, тобто не більше 30 учнів, відповідно до закону. Нижня межа також встановлена нормами: якщо у класі менше 5 дітей, то це буде індивідуальне офлайн-навчання, а для онлайну школа визначає самостійно. Крім того, документ містить багато корисних рекомендацій щодо психологічної підтримки, використання певних начальних посібників, складання освітньої програми, використання різних модельних програм тощо. Освітянам варто ретельно вивчити цей документ".
Про медіаграмотність і критичне мислення учнів. Чи був цей пункт раніше в таких документах?
"Цей пункт в такому обсязі я бачу вперше за всі роки, на нього звернули велику увагу. Там згадані певні ресурси, а я б іще додав курс, який розробляв "Прометеус" кілька років тому ― "Медіаграмотність для освітян". Дуже раджу. І є курс під назвою "Критичне мислення для освітян", теж рекомендую звернути увагу. Це дуже правильне рішення для документа, бо медіаграмотність і цифрова компетентність є вкрай необхідними в умовах сьогодення".
Фото: nus.org.ua