Як нове правило працюватиме на практиці
Микола Поворозник: "З 1 серпня під час повітряної тривоги громадський транспорт буде зупинятися, або на зупинках, або в безпечних місцях, відчиняти всі двері, для того щоб пасажири мали змогу перейти до укриттів. Це рішення не змінює роботу метрополітену, він і працював у такому режимі: під час тривоги наземна частина метро припиняє роботу, а підземні станції працюють як укриття. Тепер ці норми стосуються і наземного громадського транспорту, тому що автобус чи трамвай перевозить одночасно до ста пасажирів, і таке скупчення є небезпечним під час можливих повітряних атак".
Щодо міської електрички, яка також є громадським транспортом
Микола Поворозник: "Міська електричка підпорядкована Укрзалізниці. Там все трохи складніше, враховуючи те, що у них є свої відповідні графіки руху. Вони будуть окремо приймати рішення з цього питання".
Експерт наголосив: "Ми хочемо донести думку, що потрібно першочергово виконувати всі правила безпеки. Мені здавалося, що з 24 лютого всі усвідомили: під час повітряної атаки може бути небезпека для власного життя. Тому треба виходити з такого розуміння. Якщо говорити про громадський транспорт, є люди, які під час повітряної тривоги не нехтують цими сигналами, а спускаються у сховище, тому треба зупинити транспорт і дати їм можливість перейти у відповідне укриття. Це можуть бути станції метро, підземні переходи, укриття в житловому секторі. Головне ― не концентруватись у салоні транспорту і на зупинках.
Будуть випадки, коли водій не зупиняється ― будемо на них окремо реагувати. Будуть ситуації, коли повітряна тривога пролунає майже перед комендантською годиною, треба буде окремо прийняти рішення, чи продовжувати рух. Ми живемо в таких обставинах, що мусимо пристосовуватися до умов війни, в тому числі й до переміщень під час війни".
Про зупинки як сховища
Щодо можливості спорудження залізобетонних зупинок на зразок фортифікаційних споруд, як це зроблено в Ізраїлі, пан Поворозник зазначив: "Такі зупинки вміщають близько 70 людей. За нормами будівництва, це плюс-мінус 70 квадратних метрів. У місті, особливо в центральній частині, достатньо складно спорудити такі зупинки-сховища. Тому треба концентруватися на укриттях, що наявні на сьогодні. Ми зараз зосереджені на сховищах, які є в дитячих садочках і школах, враховуючи те, що нам потрібно починати з 1 вересня освітній процес у режимі офлайн".
Про оплату проїзду
Микола Поворозник: "Контролери, які працюють у громадському транспорті, проінструктовані. Квиток, який було придбано, але поїздку перервала повітряна тривога, буде дійсний до кінця поїздки".
Про водіїв "складної долі", які вважають маршрутку своїм приватним простором
Тарас Гук: "Тут запитання до тих органів місцевого самоврядування чи адміністрацій, які укладають угоди з перевізниками, аби мати ефективні засоби стримування чи попередження недобросовісних водіїв, які фактично порушують договірні зобов’язання. Вмикати будь-яку музику в будь-якому громадському транспорті, якщо вона може заважати рухові чи пасажирам, водій не має права. Тому на зауваження пасажирів водій має вимкнути музику, а якщо ні, то є механізм скарг на таких водіїв. І далі можна попередити про порушення або розірвати договір з організацією-перевізником. На рівні самого водія і пасажира таку ситуацію вочевидь складно вирішити".
Що може і не може лунати в маршрутках, відповідно до букви закону
Тарас Гук: "У нас є закон про автомобільний транспорт, де сказано, що умови перевезення визначає замовник перевезення. У місті Києві замовником перевезень є КМДА. Саме в договорах із перевізниками має бути зазначено, які автобуси, тролейбуси, трамваї повинні бути, як має виглядати водій, у формі чи в шортах, тощо. У більшості таких договорів передбачено, що жодної музики в салоні не повинно лунати, тому що це впливає на водія і на безпеку дорожнього руху".
Як треба поводитися пасажиру, якщо водій відмовляється припинити "акустичне насильство"
Тарас Гук: "У першу чергу треба запам’ятати номер транспортного засобу, в якому ви перебували, і звернутися на гарячу лінію міськради або іншого органу. Вони повинні відреагувати і відписати вам на вашу скаргу у письмовому вигляді. Навіть на усну скаргу. Навряд чи ви зможете в комунікації з водієм вирішити це питання, до того ж будь-яка "перепалка" з водієм ― це ризик на дорозі і питання безпеки для вас. Якщо водій не розуміє з першого зауваження, ви можете зателефонувати 102 і забезпечити явку патруля, тим більше, коли є додатково нецензурна лексика або водій поводиться агресивно, вириває з рук телефон тощо".
На думку адвоката, рішення про зупинку громадського транспорту під час повітряної тривоги трохи дивне. "Його приймали на рівні міської адміністрації, а не військової. Тому побачимо, як буде на практиці, але мені здається, що крім комунальних перевізників ніхто не буде його сильно виконувати. Адже механізм контролю над тим, що приватний перевізник не буде реагувати на сигнал тривоги і продовжить рух, навряд чи зараз є. Тобто не зрозуміло, який буде для водія наслідок цього порушення. А комунальний транспорт справді буде зупинятися, і продовжувати рух ви будете безоплатно. У нас до травня весь громадський транспорт був безкоштовний, тож досвід є".
Фото: kyivcity.gov.ua