Про вимоги, які висуваються до вчителів
"Ми говоримо про вчителів початкової школи ― 1‒4 класи. Сертифікація складається з двох етапів. Перший етап ― це незалежне тестування. Тут ми говоримо про вимоги, що пов’язані з компетентностями педагогів у тих предметах, які вони викладають, опанування ними методики викладання, сучасних психологічних теорій, тобто про те, наскільки вони обізнані у питаннях викладання, навчання, освіти, виховання, розвитку. Другий етап ― це вивчення їхнього практичного досвіду та самооцінювання. Коли ми говоримо про практичний досвід, то маємо на увазі, що колеги з державної служби якості освіти будуть відвідувати або очні, або онлайнові заняття цих учителів, спілкуватися з адміністрацією школи, з батьками, іншими вчителями, аби з’ясувати, наскільки ефективною є освітня діяльність педагога. Анкета самооцінювання ― це те, наскільки сам учитель оцінює себе як фахового педагога та наскільки об’єктивною є думка педагога про себе".
Пані Тетяна наголосила, що йдеться про добровільне оцінювання. "Тобто вчителі самі зголошуються або не зголошуються брати участь у сертифікації. І для тих, хто зголоситься, ця процедура буде організована попри очевидні ризики, пов’язані з воєнними діями".
Про стимули для проходження сертифікації
Крім підвищення зарплатні чи присвоєння педагогічного звання, є й інші стимули. "Багатьом педагогам важливо знати, що вони досягли певного рівня. Тобто ми говоримо не тільки про матеріальні чинники, а й про особисте прагнення підтвердити свою фаховість, показати свою спроможність успішно проходити сертифікацію. Є багато чинників. Головне, що це вибір самого вчителя ― брати участь в цьому оцінюванні чи ні".
Чи достатньо на сьогодні педагогічних кадрів
"Це складне питання, тому що ми говоримо про педагогів різних рівнів освіти та різних напрямів підготовки, про педагогів, які викладають різні навчальні предмети. Звісно, є брак кадрів, особливо це стосується природничих предметів. Ситуація з браком кадрів стає ще більш загрозливою з огляду на те, що значна кількість освітян виїхали за кордон, і ми ще не знаємо, чи повернуться вони найближчим часом і чи зможуть ефективно займатися педагогічною діяльністю саме в Україні. А сертифікація ― якраз одна з відповідей на цю кризу, адже це мотивувальне оцінювання, яке має на меті залучити якомога більше класних фахівців до проходження сертифікації, мотивувати їх і фінансово, й іншими стимулами. Відповідно ― показати, що професія важлива, що держава дбає про освітян і намагається всілякими способами підтримати їх навіть у цій ситуації".
Про педагогічні колективи зруйнованих шкіл
"Учитель, школа якого зруйнована, в цьому навчальному році буде практикувати, швидше за все, онлайнове навчання. А на проходження сертифікації формат надання освіти не впливає, саму сертифікацію можна буде проходити навіть в іншому місті. Учитель самостійно у програмі реєстрації обирає той населений пункт, де хотів би пройти сертифікацію. До того ж з 1 вересня педагогам можна практикувати онлайн".
Про участь у сертифікації вчителів, які виїхали за кордон
"На жаль, ми не змогли забезпечити оцінювання наших педагогів в інших країнах. Наприклад, для тих осіб, які вступають на бакалаврат або магістратуру, тобто для абітурієнтів, було забезпечено можливість проходити тестування за кордоном, це 32 країни. Для тестування вчителів можливості наразі немає, тому що ми говоримо про невелику кількість учителів, причому вони перебувають поодиноко в дуже різних містах, тож створювати для них тимчасові екзаменаційні центри поки що не видається можливим. Проте в будь-якому регіоні України, де з безпекових міркувань можна створити такі центри, ми будемо це робити".
Наскільки активно вчителі початкових класів беруть участь у сертифікації
"Міністерство освіти та науки встановило певні квоти. Тобто ми не зможемо протестувати більш ніж дві з половиною тисячі вчителів цьогоріч. У минулі роки це було тисяча і дві тисячі. Жодного разу квоту повною мірою не вибирали, тому що процедура доволі нова, і вчителі придивляються до неї".
Тетяна Вакуленко підсумувала: "На сайті Українського центру оцінювання якості освіти розміщено всю інформацію. Реєстрація ― до 15 серпня. З 1 по 8 серпня реєстрація триватиме у межах граничної кількості осіб для регіонів, а з 9 серпня, якщо квота в певному регіоні вибрана, вчителі все одно зможуть зареєструватися за іншою квотою. Документи треба надсилати до регіональних центрів оцінювання якості освіти. На сайті testportal.gov.ua вчитель формує картку, а в ній буде зазначено перелік документів і куди його надсилати".
Фото: mon.gov.ua