"Ми підписали угоду з Туреччиною та ООН, а з іншого боку такий же текст угоди підписали Росія, Туреччина та ООН. Ми дзеркальний текст з Росією не підписували, в нас є два посередники — міжнародний та чорноморський", — пояснив Павло Коваль.
Гендиректор "Української аграрної конфедерації" додав, що зранку з’явилась інформація, що перше судно із 25 тисячами тонн кукурудзи під стягом Сьєрра-Леоне вийшло із порту Одеси і пішло "зеленим" коридором в напрямку Туреччини, а далі — в північну Африку: "Очікується, що перший караван складатиметься із 16 торгових суден. Це ті, які на момент початку агресії були в портах України завантаженими, частково завантаженими, рухалися в пункт завантаження. Це перша фаза".
"Далі Україна очікує, що будуть фрахтуватися інші кораблі, які надходитимуть в три порти, охоплені угодою, та ставатимуть під завантаження. Але ми пам’ятаємо, що умови угоди поширюються на 120 діб з можливістю пролонгації. Тому потрібно пришвидшити логістичні процедури, хоча всі хочуть перестрахуватися і подивитися, як пройде перше судно і караван. Деякі власники суден говорять, що може виникнути складність із наймом команди, як вони будуть справлятися із неконтрольованими мінами в нейтральних водах, які можуть там бути. Проте порти почали свою інфраструктурну і вантажну роботу", — розповів Коваль.
Також експерт зазначив, що вже зараз по всій території України збирають нове збіжжя, проте покупці українського зерна купуватимуть і минулорічне, якщо воно буде належної якості: "Біля 15 млн тонн ми вже зібрали, з них біля 10 млн тонн — це пшениця, а 3 — ячмінь. Проте для трейдера немає значення, чи це новий врожай, чи старий. Якщо в портах є готове до відвантаження збіжжя минулорічного врожаю, то вони будуть його купувати. Питання лише в тому, аби воно відповідало стандартам якості угоди та було в наявності, аби швидко його завантажувати".
Наостанок Павло Коваль додав, що з ініціативи Анкари перші кораблі з зерном вирушать до африканських країн, яким загрожує голод. Судно, яке вже вийшло з Одеси, попрямувало до Сомалі.
"Кораблі відстежуватимуться за допомогою безпілотників, супутників. Також буде супроводжуючий персонал. Проте ми все одно остерігаємося провокацій, адже ракеті байдуже на супровід, якщо вона влучить в корабель, який буде ціллю провокації. В тій же Оленівці також були посередники з ООН, Червоного Хреста та, скоріше за все, Туреччини. А тепер є угода щодо коридорів для зерна. Тому нам треба бути до всього готовим. Але якщо буде найменша провокація в портах чи на шляху слідування, то значна частина кораблів, які ще думали, шо можуть стати під завантаження, відмовляться", — підсумував Коваль.
Фото: Укрінформ