Чи варто державі в умовах війни підвищувати тарифи на перевезення?
"Сьогодні основне завдання, яке вирішує Україна, — це захист територіальної цілісності, демократії та війна. Вся економіка має бути підпорядкована цьому завданню, тому що без подібних речей ми припинимо існування як країна. Зараз агресор здійснює постійні обстріли об’єктів критичної інфраструктури, залізничного транспорту, мостів, колій і руйнування цих об’єктів в результаті обстрілів відбудовуються та ремонтуються за рахунок Укрзалізниці. На це все потрібні гроші, адже залізниця своєю діяльністю забезпечує перемогу України та життєдіяльність української армії. Разом з тим, підприємство не бере гроші з державного бюджету на відновлення залізничної інфраструктури, адже зараз дефіцит державного бюджету й так становить біля 5 млрд доларів в місяць", — розповів Олег Пендзин.
За даними Укрзалізниці, орієнтовні витрати підприємства на відновлення пошкоджень від війни перевищать 100 млрд гривень. А завдяки підвищенню тарифів підприємство планує отримати додаткові 11 млрд гривень.
"Підняти на 70 % видатки українського бізнесу означає створити певні негативні умови для його відновлення, тому в мирних умовах я був би категоричним противником будь-якого підняття та прихильником серйозного громадського обговорення цього питання. Можна було б тоді знайти компроміс, який би задовільнив й бізнес, й потреби залізниці. Проте зараз ми знаходимося у війні, коли все має бути підпорядковане перемозі", — пояснив експерт.
Тож, на думку Олега Пендзина, для того, щоб Укрзалізниця сьогодні працювала нормально, підняття тарифів є виваженим рішенням.
"Коли ракета потрапляє в підстанцію, яка забезпечує електрикою тяговий склад, все переводиться на дизельні потяги. Дизель сьогодні піднявся в ціні вдвічі, що є додатковими витратами для Укрзалізниці. І вона мусить певним чином відшкодовувати видатки, пов’язані з подібними речами. Тому, як би не було важко бізнесу сьогодні, треба думати, яким чином рятувати країну та забезпечувати діяльність інфраструктури", — резюмував експерт.
Чи виживе аграрний бізнес під вагою нових тарифів на перевезення?
"Підвищення тарифів було своєрідним шоком для всього аграрного сектору України. Ми дізналися про нього минулого тижня й до цього фактично ніяких обговорень чи пояснень не було. Відсутність діалогу стала одним з питань, через які весь сектор дуже стурбований", — зазначив Роман Сластьон.
Підвищення, як зазначив далі директор Асоціації "Український клуб аграрного бізнесу", обгрунтовувалося складним фінансовим становищем Укрзалізниці, але в аграріїв зараз ситуація теж не краща: "Обсяги експорту, реалізації впали фактично до 20 % від того, що ми продавали раніше. При цьому треба враховувати, що ціни на агропродовольство знизилися всередині країни на 30 % і більше. Зокрема, таке падіння відбулося й через те, що в Україні є складнощі з логістикою. Плюс вартість логістики збільшується щодня й на кожному етапі. Наприклад, минулого тижня Укрзалізниця проводила аукціон на користування вагонами й ставка зросла з 2177 грн за користування вагоном на добу до 6400 грн, тобто втричі. А тепер без попередження ще й збільшують на 70 % тарифи".
"В нас складається така ситуація, що при вартості зерна в європейських портах на рівні 300 доларів за тонну, треба заплатити майже 200 доларів, аби довезти його туди. Тобто сільгоспвиробнику залишається 100 доларів, що вже за межею збитковості", — пояснив гість.
За даними Асоціації, збитки українських аграріїв складають вже від 5 до 7 млрд доларів саме через проблеми з логістикою: "Тому зараз більшість сільгоспвиробників думає лише про те, як хоча б зібрати вирощений врожай".
"Тож ми зверталися до уряду стосовно перегляду цього рішення, адже треба знаходити якийсь компроміс. Ми розуміємо складну ситуацію Укрзалізниці, тому, можливо, буде резонно підняти тарифи на певний відсоток, проте це має обговорюватися. Адже нинішнє рішення уряду матиме дуже погані наслідки для аграрного сектору. Сподіваємося, що уряд почує і в нас хоча б відбудуться переговори, аби ми могли донести свою позицію", — підсумував Роман Сластьон.
Фото: Укрінформ