Кандидатство — це цивілізаційний вибір України, його достатньо, щоб робити реформи — Чалий

Кандидатство — це цивілізаційний вибір України, його достатньо, щоб робити реформи — Чалий

Лідери Європейського Союзу на саміті в Брюсселі затвердили рішення надати Україні статус кандидата на вступ. Але є сім вимог щодо реформ у різних сферах. Як швидко Україна подолає останні перешкоди на шляху до Євросоюзу? Про це в ефірі Українського радіо розповів голова правління Українського кризового медіа-центру, посол України в США в 2015-2019 рр. Валерій Чалий.

0:00 0:00
10
1x

Чи справді цей саміт є історичним 

Цей саміт, дійсно, є історичним для нас. Тому що ухвалення рішення про кандидатський статус є дуже важливим. Це новий період проходження подальшого шляху до членства в ЄС. Тобто це дороговказ з конкретними процедурами. Це питання розширення Євросоюзу. Водночас історичним буде саміт, який вже зафіксує підписання договору про вступ України до Європейського Союзу. Такий саміт ще попереду. 

ЄС зараз зробив правильний крок у цьому напрямі: щоб і в нього був історичний саміт, щоб було наступне розширення, яке вже давно не відбувалось, щоб ЄС, отримавши нове дихання, яке Україна зараз дала Європі, міг би переосмислити свою роль і вийти й на нову хвилю розширення, й на реформи в самому Євросоюзі. Тобто це дорога з двостороннім рухом, і в цьому плані є історичний момент розвитку Європи в цілому. І Україна зробила свій внесок. 

Про наступне розширення ЄС: Україна, Молдова та Грузія?

Стратегія визначена. І чи буде це разом, чи окремо — це питання часу. З точки зору безпекових питань і розширення, я думаю, що це може бути спільна хвиля. Проте ми бачили Грузію, яка в технічних питаннях випереджала Україну, але через суто політичні внутрішні моменти зараз не отримала статус кандидата. Отже, прогнозувати дуже складно. Ми будемо йти своїм шляхом і виконувати свою програму. Потім, сподіваюсь, виконуватимемо і розділи переговорів про вступ, які будуть виписані саме в нашому двосторонньому діалозі з Євросоюзом. Хоча якщо Молдова далі піде швидше, адже це менша країна, і може бути легше проводити реформи, тоді буде конкуренція. Я думаю, що це навпаки буде сприяти підштовхуванню процесу. 

Все це буде. Але сьогодні треба подякувати тим, хто наближав цю подію. Не тільки сьогоднішній українській владі, яка зробила багато для того, щоб пройти швидко з Євросоюзом бюрократичні моменти. Але я б хотів згадати тих людей, які зараз, особливо на окупованих Росією територіях, також дивляться на це і знають, що Україна деокупує території і ми житимемо в новій системі. І повернемося до Євросоюзу не лише географічно, а й будемо проводити реформи, де корупції буде менше, а наші діти будуть отримувати доступ до більш якісної освіти. Стандарти Євросоюзу вищі за інші. 

І також варто подякувати героям Небесної Сотні, студентам, які в 2014 році сміливо вийшли на Євромайдан, щоб не допустити повернення України в імперсько-російський проєкт. І нашим воїнам, які сьогодні борються за наше майбутнє. І не лише за членство в Європейському Союзі, а за те, щоб опинились історично там, де нам і належить. Ми історично там були і маємо мати такі ж стандарти, які мають інші країни — більш кращі і прогресивні. І поки ЄС виглядає таким для нас. 

Протягом якого терміну Україна може реалізувати вимоги Євросоюзу 

Є вимоги, які стосуються кандидатського статусу, і їх українське керівництво зобов’язалося виконати найближчим часом — до кінця року. Деякі моменти досить прості для реалізації навіть під час воєнного стану, наприклад, реформа законодавства про нацменшини. Потрібно ухвалити закон, він проходить Венеційську комісію і впроваджується. 

У питанні аудіовізуальних медіапослуг і відмивання нелегальних коштів ми вже пройшли шлях. І відповідність законодавства про відмивання коштів стандартам ФАТФ — це абсолютно реалістична річ і швидка до дії. Антиолігархічний закон вже у Венеційській комісії, і після її висновку може бути запроваджений. 

Що складно з політичної точки зору — це нарешті призначити керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. З точки зору ЄС це той крок, який має бути зроблений вже зараз, оскільки переможець конкурсу є і відбір відбувся. ЄС визнає, що процедура пройшла нормально, тому треба його лише призначити. Так само потрібно, щоб НАБУ не залишилось без керівництва.  

Трохи складніше в часі — це реформа Конституційного суду, попередній відбір суддів на основі оцінки їх доброчесності і професійних навичок, як це рекомендувала Венеційська комісія, Вища кваліфікаційна комісія суддів та Вища рада правосуддя.

Це не такий складний перелік, який може тривати роками. Це має бути виконано швидко — до кінця року, як на це дивляться в уряді. Потрібна політична воля і активна робота. Навіть воєнний стан, на мій погляд, тут не заважає. 

Інша мова — переговори щодо членства. Це 35 розділів, 6 блоків, де повністю законодавство України має відповідати законодавству ЄС. Це вимога для вступу. Без цього країну не приймуть в ЄС. Тобто це великі реформи всього законодавства. І це потрібно робити через дискусію в парламенті та обговорення експертів. Це шлях, який займе роки. Це правда. Але скільки років — я вам не скажу. Це може були 5 років і більше. Тобто залежно від того, наскільки країна йде швидко і наскільки Євросоюз готовий до розширення.

Що Україні може дати статус країни-кандидата на вступ до Євросоюзу 

Є три ключових блоки. Перший — це сигнал, що остаточно і безповоротно, незважаючи на війну Росії проти України, ми йдемо в Євросоюз і НАТО. Це цивілізаційний вибір на віки. Як мінімум, на десятиліття. І ніхто нас вже не зверне. Меседж ворог почув, істерика в них є.

Другий — мобілізація та єднання всіх українців: і влади, і опозиції, і громадських організацій, які багато років йшли цим шляхом і врешті-решт отримали юридичний якір в Євросоюзі. 

Третій — це реформи. Можливо, ці вимоги, складні для політиків — адже є якісь інтереси, десь перетинається судова гілка з виконавчою тощо, а треба повна незалежність. Але для суспільства це абсолютно позитивна річ. Тому що таким чином ми не тільки наближаємося до ЄС. Ми будуємо країну, в якій права простого громадянина мають бути більш захищені і менш залежні від чиновника. Чіткі закони мають бути для всіх. Тобто це речі, які прописані в Конституції. Але вони ще мають бути імплементовані належним чином. Тому дуже важливо, як швидко ми будемо рухатись: у влади має бути політична воля, на фронті ми маємо відстояти наше право на свій самостійний вибір розвитку, а народ має спільно контролювати ці процеси для того, щоб це не затягнулось на десятиліття, як це відбулось в одній з країн-кандидатів.  

Про створення європейської політичної спільноти для країн, які ще не вступили до ЄС

Спочатку я сприйняв це як альтернативу процесу розширення Європейського Союзу. Тому що європейська політика сусідства, в якій ми перебували до останнього часу, не відповідає сьогодні потребам часу. Треба змінювати цю політику. І ЄС також шукає форми. Наша офіційна позиція полягає в тому, що ми не заперечуємо такий формат, якщо він буде доповнювати процес розширення Європейського Союзу на етапі переходу. Як це буде — побачимо. Тому що ЄС — це процедури. Є політичні питання, а потім вже є конкретні рішення. На мій погляд, кандидатство, відкриття переговорного процесу — це достатньо для України, щоб робити реформи і той шлях, який ми обрали. Але вони ще кажуть, що є Британія, яка вийшла з Євросоюзу, але є важливою для загальноєвропейського формату. 

Тому побачимо, у що це трансформується. Якщо це буде політичний процес з об'єднанням в цілому Європи, де країни перебувають на різних стадіях інтеграції, зокрема економічної чи безпекової, то це буде доповнюючий елемент. В будь-якому разі це не повинно стати замінником чи альтернативою процесу розширення. Відповідно нашому переговорному процесу по вступу в ЄС.

Про сьомий пакет санкцій ЄС

Дуже добре, що, попри складності кожної країни, спільні рішення вони приймають. З іншого боку, для того, щоб не давати Росії гроші на її військові дії, потрібно відразу ввести ембарго на всі енергоносії та товари. Повністю та одномоментно. Проблема в тому, що європейські країни не підготувались до цього рішення, і їм буде потрібний час. Зрозуміло, що розглядається нафтове ембарго і треба буде переходити до газових питань. Є питання портів, а також судноплавства, де Росія після блокування Литвою перевезення підсанкційних товарів через її територію в Калінінград, також розглядає переорієнтацію саме на морські постачання. Є питання кіберпростору. Крім того, є питання, де можна закрити прогалини в тих санкціях, які вже були введені, але Росія їх намагається обходити. Тобто пропозиції надані, розгляд йде, і я думаю, що сьомий пакет, очевидно, буде ще більш амбітний, ніж шостий. 

Фото: ​​Reuters

Останні новини
Мирослав Мельник: "Переможці Червоної Рути виконують важливу культурну місію"
Мирослав Мельник: "Переможці Червоної Рути виконують важливу культурну місію"
Сьогодні всі страхові компанії в Україні надійні — Черняховський
Сьогодні всі страхові компанії в Україні надійні — Черняховський
Анатолій Табаченко: "Якби Українське Радіо мало аромат, то це був би аромат чорнобривців"
Анатолій Табаченко: "Якби Українське Радіо мало аромат, то це був би аромат чорнобривців"
"Ми повинні зробити все, щоб наступного року війна закінчилась". Ексклюзивне інтерв'ю президента Зеленського
"Ми повинні зробити все, щоб наступного року війна закінчилась". Ексклюзивне інтерв'ю президента Зеленського
Промінь рекомендує: Аліна Савчук з треком "Коли я без тебе"
Промінь рекомендує: Аліна Савчук з треком "Коли я без тебе"
Новини по темі
Влада Грузії торгуватиметься із Заходом – Панченко про підсумки виборів
"Вступ до ЄС підтримано більшістю населення Молдови" – Посол Валеріу Ківерь
"Абсолютно нормальне" рішення Байдена. Валерій Чалий про перенесення "Рамштайну"
"Вісь зла" має обмежені можливості надання снарядів Росії — Грабський
"Польща зробить все можливе, щоб прискорити переговори про вступ України в ЄС" — Посол Польщі в Україні