Що відомо про ситуацію на Каховській гідроелектростанції
Відомо, що не працюють два гідроагрегати, їх треба поремонтувати, і російські окупанти не дають це зробити. Вони зайшли на Каховську ГЕС розгорнули свій пункт управління і керують нею так, як вони це роблять зараз і на Запорізькій атомній електростанції.
Ми слідкуємо за діями, які проводить агресор. Такі дії є дуже небезпечними і порушують міжнародне законодавство, стороною якого є також і Російська Федерація. Про це вже давно було проговорено, було створено відповідні конвенції, є додаткові протоколи до Женевських конвенцій 1949 року. І у статті 56 додаткових протоколів йдеться, що такі установки, як атомні електростанції, дамби, ГЕСи не повинні ставати об'єктом нападу навіть в тому випадку, коли такі об'єкти є військовими об'єктами. Такий напад може викликати вивільнення небезпечних речовин і дуже важкі подальші наслідки для цивільного населення. Тому те, що зараз робить агресор, є повним ігноруванням норм міжнародного права. Відтак, дуже сподіваємося, що такі дії не призведуть до негативних наслідків.
Якими можуть бути наслідки для цивільного населення
Наразі великої паніки немає і немає підстав говорити про сильне затоплення. Незважаючи на те, що два гідроагрегати зараз не працюють, вода все одно проходить через турбіни. Просто вони не виробляють електричну енергію. Такі ситуації вже були, тому критична ситуація на сьогодні відсутня. Навіть якщо б трошки піднімався рівень далі від водосховищ, зокрема Кременчуцького водосховища, то може бути невеличке затоплення прибережних територій, але це не суттєво. Як на мене, більш суттєво, коли прориваються водосховища, коли через акти збройної агресії є великі ризики прориву цих водосховищ. Тоді відбувається катастрофічне затоплення території. Тому наразі ситуацію треба моніторити і дуже важливо, щоб не було паніки серед населення, щоб органи ДСНС публікувати інформацію і попереджали людей, які ризики можуть бути в зоні потенційного затоплення.
Що Україна може зробити з юридичної точки зору
На сьогодні дуже важливо належним чином фіксувати всі випадки порушення додаткових протоколів до Женевських конвенцій щодо захоплення цього водосховища. Крім того, важливо фіксувати потенційну шкоду і ту шкоду, яка зараз відбувається через затоплення, через забруднення навколишнього середовища. Тобто необхідно належно фіксувати всі випадки збройної агресії та порушення правил ведення війни. У нас в Кримінальному кодексі передбачена відповідна норма про порушення правил ведення війни, тому важливо, щоб органи прокуратури проводили відповідне розслідування, ініціювали кримінальної справи, розраховували збитки для навколишнього середовища і подавали до суду для відшкодування збитків з Російської Федерації.
Декілька днів тому було дуже цікаве рішення Верховного Суду, який сказав, що Росія не має імунітету в Україні проти судових позовів, в тому числі про відшкодування збитків. Отже, можна спочатку звертатися до національних судів про відшкодування збитків і, отримуючи такі рішенння національних судів, потім, коли буде наявний механізм на міжнародному рівні щодо відшкодування збитків згідно з рішеннями національних судів, буде джерело відшкодування цих збитків, можна буде ці збитки в майбутньому відшкодовувати. Це буде для України можливим додатковим фінансовим ресурсом для відбудови того, що знищили окупанти на нашій території.
Фото: wikipedia.org