"Під час війни ані схеми, ані методи шахраїв не змінилися, змінилась лише підводки. В перші два тижні війни шахраї трохи притихли, потім почали акцентувались на створенні шахрайських сайтів допомоги українській армії або шахрайстві з перевезеннями, а зараз ми дійсно бачимо повернення старих схем. Йдеться навіть про повернення телефонних дзвінків, хоча протягом перших двох тижнів шахрайські контактні центри перестали працювати. Зараз вони продовжують свою роботу та набирають обертів", — розповіла Раїса Федоровська.
Найбільшою проблемою зараз, за словами експертки, є шахрайські чат-боти, наприклад, підробленої "єПідтримки" або цілого застосунку "Дія": "Ви отримуєте інформацію про цей бот, наприклад, через смс, в соціальних мережах чи месенджерах. В повідомленні йдеться про те, що ви можете отримати кілька тисяч гривень, треба лише через цей бот увійшли у ваш онлайн-банкінг та очікувати виплату за кілька хвилин. Також була, наприклад, й інформація про те, що "Нова пошта" запустила нову послугу для переселенців і тепер вони можуть отримати якусь виплату. Тут головне розуміти, що що б вам не обіцяли в таких чатах, та ж "Дія" не розсилає жодних смс чи повідомлень в соцмережах. Про зарахування коштів ви дізнаєтеся через повідомлення безпосередньо в застосунку або через банківське push-повідомлення".
"Також в нас існує дуже велика проблема з приводу того, що шахраї надсилають багато смс, повідомень в соцмережах, месенджерах про певні компенсації, наприклад, ПДВ від європейських держав чи брендів. Окремо розсилають дуже багато посилань на фішингові сайти так урядового контактного центру. Насправді в цих ситуаціях вас ведуть на шахрайські сайти, де містяться опитування, в яких часто містяться абсолютно безглузді питання, не пов'язані з війною. Часто ви можете побачити, наприклад, питання "Якою машиною ви користуєтесь?" або "Яку каву ви п’єте?". Коли ви читаєте щось подібне, варто ввімкнути критичне мислення та одразу вийти звідти", — зазначила Федоровська.
Експертка наголосила, що у випадку, якщо людині належиться якась виплата, то інформацію про неї слід завжди знаходити самостійно та подаватись. Якщо ж вам приходить персоналізоване повідомлення, що на вас очікують якісь кошти, йдеться зазвичай про пастку шахраїв: "Ви маєте самі зателефонувати до того ж урядового контактного центру за телефонами, які ви знайдете в пошуку. Разом тим, якщо ви хочете перевірити якийсь сайт, це можна зробити через blacklist, вводячи назву сайту в пошуку в google. Якщо на нього вже є "чорна" інформація, то ви її швидко знайдете".
"Також зараз буде багато людей отримують шахрайські листи на електронну пошту, чого вже давно не було. Йдеться про листи начебто від банків, де вказано, що вам щось нараховано, прийшла якась виплата, що вам потрібно оновити інформацію в своєму обліковому записі. Потім вас просять знову ж таки перейти у ваш онлайн-банкінг. Наголошую, що ви нікому нічого не зобов'язані, тому навіть якщо хочете перевірити новину про зарахування, заходьте в свій акаунт звичним для себе шляхом, а не через посилання, яке прийшло електронною поштою", — підсумувала Раїса Федоровська.
Фото: Мінфін