Який зв’язок між заблокованими портами в Україні та голодом у світі?
"Останні роки Україна експортувала близько 40-45 мільйонів тонн зернових. Плюс до всього цього варто додати декілька мільйонів тонн соняшникової олії на рік. Відповідно, для нас основний шлях експорту продукції пролягав через українські порти: Одесу, Миколаїв, Маріуполь. Тому на сьогоднішній день український аграрний експорт повністю зупинений, адже Росія з початку війни заблокувала всі морські шляхи. Відтак питання про продовольчу безпеку світу та голодні бунти ми піднімаємо, починаючи з перших днів війни, і говоримо на весь світ, що Україна настільки важлива для продовольчих ланцюжків всього світу, що подальше блокування Росією портів України призведе найближчим часом до глобального голоду", — розповів Алекс Ліссітса.
Щодо розблокування портів, то, за словами експерта, є декілька можливостей, як це зробити: "В першу чергу говорять про припинення війни. По-друге, треба організувати вивіз суден, які вже є на території України. За деякими даними йдеться про 74, за іншими — про близько 90 суден".
"Разом з тим, якщо Україна не зможе експортувати морським шляхом, то компенсувати це іншими шляхами, наприклад, у вигляді автологістики або залізниці ми, на жаль, не зможемо. Адже щомісяця ми маємо експортувати плюс-мінус 5 мільйонів тонн зернових та олійних культур, а можливості залізниці сягають десь 500-600 тисяч тонн на місяць. Тому проблема дійсно є нагальною і її вирішувати треба найближчим часом на найвищому рівні", — пояснив член президії "Асоціації українського клубу аграрного бізнесу".
Ліссітса також додав, що зараз, як показує практика, Росія не слухає нікого з міжнародних політичних гравців, тому аби вирішити проблему блокування українських портів, треба діяти комплексно: "В першу чергу — це військова частина і тут Україна показує свою силу, інша — це санкції. Як на мене, найдієвіші санкції, які ще не вступили, — це ембарго на нафту та газ. Тут має працювати й ООН, й вся світова спільнота. Адже за підрахунками спеціалістів Світового банку ембарго на нафту з Росії призведе через місяць-півтора до того, що Росія просто не зможе вести війну".
Що робити Україні зі збіжжям, якщо Росія не розблокує українські морські порти?
"Якщо ж говорити про те, що морські порти України будуть заблоковані й надалі, то є три можливості експорту з України. Перша — це транспортування по Дунаю до Констанци і звідти шляхом перевалки можна буде відвантажувати українське збіжжя кораблями по 50-60 тисяч тонн на Африку та інші країни світу. Але не треба забувати, що Румунія, яка користується цими портовими елеваторами, сама виробляє кукурудзу, тому ми десь впишемось, але з невеликою кількістю", — розповів експерт.
Інша можливість, в рамках якої ми можемо транспортувати залізничним шляхом або автотранспортом, — це три польські порти на чолі з Ґданськом: "Вони загалом мають перевалку близько 1 мільйона тонн. Це абсолютно нічого, якщо порівнювати з тим, що ми перевалюємо щомісяця.
Інший варіант — це німецький порт Гамбург, але до нього довга дорога і суттєві витрати на логістику".
"Четвертий шлях — це прибалтійські порти і зараз йдуть розмови на найвищому рівні, аби їх використати", — зазначив Алекс Ліссітса.
Проте, як наголосив експерт далі, всі описані варіанти — це плани та перспективи: "На сьогодні ж можливостей транспортування не дуже багато".
Що буде з Україною, якщо ми не експортуватимемо наше збіжжя за кордон?
"Зараз в нас є технології зберігання зерна, проте це не вирішує питання ліквідності товару українських фермерів. Якщо не буде можливості для експорту, який складав 40 % всього експорту нашої держави, тобто фермери не відвантажать зерно та не отримають за нього виручку, восени ніхто не відсіється і більшість фермерів будуть визнані банкрутами", — пояснив Ліссітса.
Разом з тим, експерт наголосив, що можливі економічні труднощі аграрного бізнесу в Україні не означають продовольчої кризи в наші країні: "Якщо рахувати перехідні залишки збіжжя, яке є в Україні, то при можливостях вивозу залізницею або автотранспортом в нас будуть запаси на 5-7 років. Тому про продовольчу безпеку України та українців мова зараз не йде: в нас вистачає різної продукції на досить довгий період. Питання лише в тому, що, якщо порти будуть заблоковані, в наших фермерів та селян не буде можливості продати свою продукцію".
Фото: pixabay