Про перших учасників курсу
"Першою групою стали регіональні продюсери Суспільного мовлення, другою ― освітяни і третя група буде для управлінців громадського сектора. Розробку курсу я ініціювала ще 2011 року. І з кожним новим набором ми бачили, що є складність у тому, як критичне мислення застосовують. Можна дуже добре вивчити, що таке критичне мислення, але до застосування є певні бар’єри. Я долучила своє розуміння цінностей українців ― це дослідження, яким я займалася тривалий час ― і вийшов такий спільний продукт".
Що охоплює поняття "критичне мислення"
"Є різного роду викривлення поняття. Це відбувається через нашу освіту, наше тоталітарне минуле. Тоталітарна освіта не просто привчала нас до певної тоталітарної думки, її ідеєю було знищення самої здатності формувати думку і переконання. Тому можемо спостерігати викривлення в тому, що критичне мислення сприймається як критиканство, цинізм, скептицизм, ставлення усього під сумнів. Але критичне мислення це, в першу чергу, здатність ставити запитання до себе: чому я так думаю? на основі чого я будую свої переконання? звідки у мене беруться певні думки? Це розуміння того, що на кожну людину завжди щось впливає, вона не є цілком раціональною у своїх рішеннях. Коли ми ці речі розуміємо та вміємо побачити, як саме ми міркуємо, поспостерігати за своїм мисленням, виявити певну свою вразливість, тоді можемо говорити про включення критичного мислення. Ще його називають самостійним або повільним мисленням. Тобто ― мислення про мислення, орієнтоване насамперед на себе і своє розуміння, як приймаються рішення всередині".
Як зробити громадянина з критичним мисленням типовим для суспільства, а не поодиноким індивідом
"Питання, як вводити критичне мислення в систему освіти, наражається на питання вчителів. Якщо вони самі не розуміють, що таке критично мислити, то навряд чи зможуть цього навчити. Це буде знову ж таки імітація – ми можемо добре вивчити визначення, вчитель може опитати учнів й одержати добрі відповіді. Я доволі скептично ставилася до ідеї вчити критичного мислення вже дорослих людей, коли стикнулася зі своїм шляхом до критичного мислення, який ніколи не закінчується. Але вважаю, що це потрібно робити. І питання не в тому, чи можна навчити, а в тому, чи самі люди захочуть навчитися. Тому що мозок людини – пластичний, він може змінюватися до самої смерті, він здатний адаптуватися. Звісно, в дорослому віці це важче, особливо якщо на етапі нашого становлення десятиліттями винищували особистість з її думками і прагненнями. Відпрацювати все це назад дуже складно, але те, що ми намагаємося робити на курсі ― принаймні відчути смак цього критичного мислення, подивитися, як воно може працювати, як людина почувається при цьому, що вона може і чого не може. І дати людям зрозуміти приблизний напрямок, куди рухатися. А далі ― вже питання самої людини, наскільки вона захоче це прийняти і змінюватися".
Яких навичок набувають слухачі упродовж восьми тижнів курсу
"Починаємо зі знайомства з нещодавніми відкриттями нейронауки чи когнітивної науки про те, як саме людський мозок формує рішення, що відбувається у мозку, як ми сприймаємо інформацію, як ми бачимо світ, що таке реальність для людини. Ці речі доволі світоглядні, але вони допомагають людині вибудувати фундамент взаємодії з собою. Ця нова взаємодія зі своїм мисленням дає прийняття: ми можемо помилятися і це не є поразка чи катастрофа. Це перший рівень навичок. Другий рівень ― розуміти й аналізувати процеси, що відбуваються в нашому українському контексті, розуміти певні аспекти нашої історії, чому нам так складно давати собі раду з тривалішими рішеннями, але значно легше сфокусуватись на термінових речах і швидких рішеннях, які треба приймати щодня. І третій рівень ― це навички аргументації. Ми вчимося, що таке аргументи, що таке докази, як оцінювати їхню вагу та як формувати свої думки переконливо. Не просто емоційно та яскраво, а надавати їм підґрунтя. Це дуже важлива навичка, особливо у взаємодії із західним світом, адже ми бачимо, що увага заходу зараз дуже прикута до України. І нам не слід забувати, що у спілкуванні з розвиненим світом надзвичайно важливою є саме аргументація. Ми не можемо просто кричати: робіть щось! Нам потрібно мати докази, так спілкується розвинений світ. Тому нам треба тренуватися".
Про розробників курсу
"Великою мірою, це мій авторський курс. Ми залучали також Інститут лідерства УКУ, я там давно викладаю. Також багато важила моя робота в експертній компанії "Про.Мова", де я працювала керівницею аналітичного напрямку, і моя взаємодія в експертному середовищі. Щойно завершилось моє післядипломне навчання з освітньої науки. Усі ці речі дуже впливали і сприяли, щоб курс вийшов саме таким".
Як зареєструватися на курс
"Реєстрація зараз відкрита. Але є відбір. Ми звертаємо увагу на мотивацію людей ― навіщо їм це потрібно. З освітянами ми стикнулися при наборі з такою ситуацією, коли людина каже: ну, хочу чогось повчитися... Але ми намагаємося навчати насамперед тих, хто вже має початки критичного мислення і бажає розвинутися, зробити подальші кроки і розібратися, чому критичне мислення в українському контексті може бути ускладнене".
"Наш курс гібридний, в хорошому сенсі. Ми записали серію мінілекцій ― 8 лекцій на 8 тижнів і до них розробили завдання, які я як тренерка курсу веду з групою щодня у форумах. Це дуже інтенсивні дискусії. Після завершення 8 тижнів ми переведемо цей курс у трошки інший формат ― відкриємо лекційну частину і дамо завдання для самостійної практики. Звісно, тут не буде взаємодії з нами, але якщо люди шукатимуть можливості об’єднатися з іншими учасниками для дискусій та обговорень, то зможуть пройти цей курс самостійно," ― підсумувала Вікторія Бринза.
Фото: lviv.com