Хто відповідає за збитковість "Укрзалізниці"
За це відповідає менеджмент "Укрзалізниці", тому що орган, який безпосередньо відповідає за операційні показники, одним з яких є прибуток. Але якщо мене спитати, чи прибуток є головним показником діяльності "Укрзалізниці", то моя відповідь не буде однозначною. Більшість людей та клієнтів "Укрзалізниці", напевно, не дуже цікавить, скільки грошей в тому чи іншому вигляді вона генерує. Їх більше цікавить, яким є стан вагонів, якість перевезень, якою є швидкість перевезень, наскільки чисто на вокзалах та наскільки прийнятний рівень якості їм подають. А це показник, який залежить не стільки від прибутку, скільки від капітальних інвестицій "Укрзалізниці", тобто від того, скільки коштів вона здатна вкладати в своє оновлення. Як на мене, то головним показником діяльності "Укрзалізниці", принаймні на горизонті найближчих 5 років, має бути зовсім не прибуток, а капітальні інвестиції, тобто оновлення основних фондів "Укрзалізниці".
Безумовно, компанія має покривати свої операційні витрати, платити зарплати, які мають бути конкурентоздатними. Але використовувати "Укрзалізницю" як точку генератора прибутку або точку наповнювача бюджету в тому стані, в якому є зараз компанія, як на мене, є точно нелогічно. Цю корову вже не можна доїти. Її треба відгодовувати та підліковувати, щоб вона виконувала свою функцію. А "дійною коровою" бюджету вона точно не може бути на даному етапі.
За якої умови "Укрзалізниця" не буде чорною дірою корупційних грошей, в яку зливається бюджет
Це вже питання безпосередньо питання до спостережної ради, оскільки саме вона займається побудовою тих правил, за якими діє менеджмент. У неї були і є спеціальні члени, які безпосередньо відповідали за боротьбу з корупцією, які відповідали за проведення реформи, зокрема державних закупівель, які є головною точкою генерації корупції на "Укрзалізниці", і, напевно, в них потрібно буде запитати через якийсь період, які успіхи досягнуті в цьому напрямку, тому що від попередньої спостережної ради ми, на жаль, чіткої та адекватної відповіді з приводу так і не дістали.
Крім того, має бути нормальна комунікація між спостережною радою та основними стейкхолдерами "Укрзалізниці", зокрема це і комерційні споживачі, і пасажири "Укрзалізниці", для того, щоб стало зрозуміло, за що відповідає кожен орган і якого результату від них варто очікувати. Якщо ми говоримо стандартами корпоративного управління, це є КРІ і спостережної ради, і операційного менеджменту. І для того, щоб ми могли оцінювати з позиції реальтату та реального економічного ефекту, ці КРІ вже на етапі того, як сформувалася спостережна рада, мають бути донесені до суспільства і до основних стейкхолдерів "Укрзалізниці". Поки що цього немає. Я сподіваюсь, що ми почуємо відповідь на те, які взагалі завдання ставить перед собою спостережна рада, в яких результатах ми зможемо оцінити її ефективність через півроку, рік чи декілька років, тому що насправді потрібно бути відвертим, що сьогодні "Укрзалізниця" в тому стані, коли очікувати якогось надшвидкого результату та нормалізації ситуації, напевно, це бажано, але, на жаль, це не є реально. Потрібно працювати не один рік для того, щоб нормалізувати фінансовий та технічний стан компанії, а також зробити її конкурентноздатним видом транспорту, який може обслуговувати потреби економіки і генерувати достатній рівень фінансових маршрут фінансових доходів, необхідних для інвестування в оновлення фондів.
Про оновлений склад наглядової ради
Наглядова рада УЗ складається з семи осіб: чотирьох незалежних членів (Анатолій Амелін, Александер Долл, Якуб Карновскі та Гепард Хафер) та трьох представників від держави (Сергій Лещенко, Давід Ломджарія та Сергій Москаленко).
Є питання до фахової підготовки тих людей, які стали членами спостережної ради. Для мене було дещо дивно дивитися на цей склад, тому що я вважаю, що залучення досвіду людей, які розуміються безпосередньо на залізниці, діяльність яких була безпосередньо пов’язана з залізницею чи в Україні, чи закордоном є абсолютно необхідною. А так виходить, що ми взяли багато висококваліфікованих менеджерів, але питання до фаховості нікуди не зникло. Воно було провалено у попередній спостережній раді, і побачимо, що буде з цією.
Про "Велике будівництво" щодо "Укрзалізниці" та інвестиції
Мені важливо, що інвестиційні кошти працювали на українських підприємствах. Якщо говорити про анонсований обсяг фінансування програми "великого будівництва на залізниці", то передбачається до 100 млрд гривень протягом найближчих 5 років, і дуже важливо, щоб ці кошти працювали в Україні, щоб вони пішли на вироблення продукції на українських підприємствах і платились заробітні плати в Україні, а не закуповувалось дороге обладнання, яке дуже часто є непоганим з точки зору якості, але це де-факто просто вивезення капіталу та інвестиції в економіку інших країн. Інфраструктурні програми мають давати економічний поштовх національній економіці. Але в закупівлях "Укрзалізниці" є ще багато над чим працювати. Тому варто забезпечувати контроль за державними закупівлями, щоб обладнання було ефективним з точки зору ціни та відповідної якості, але при цьому треба забезпечувати, щоб ці гроші працювали в Україні і створювали економічний ефект.
Коли очікувати на перші результати від дій оновленої наглядової ради УЗ
Ми маємо нову операційну команду на чолі з Олександром Камішиним. Ми маємо вчасно прийнятий фінансовий план "Укрзалізниці", який дозволяє їй в більш-менш прийнятні сроки розпочати проект необхідних державних закупівель по оновленню інфраструктури, насамперед колійного господарства, а також рухомого складу. Я думаю, що вже через півроку ми маємо запитати і в операційного менеджменту, і в спостережної ради, які результати. Адже є чіткий амбітнитний план, який передбачає інвестиції і в інфраструктуру, і в закупівлю рухомого складу, і він має чіткі кількісні та якісні характеристики, тому буде цікаво подивитися, що робиться в цьому напрямку і які результати ми отримали на півроку, а які отримаємо на рік. Потрібно дати людям працювати, і тоді ми можемо з них спитати.
Фото: uz.gov.ua