"В Україні більше трьох тисяч державних підприємств, якими держава володіє на центральному рівні. Є ще більше 14 тисяч комунальних підприємств, власниками яких є усі ми. Тому кожен громадянин має бути зацікавлений, щоб вони були прибуткові і, якщо створюють товари чи надають послуги, то аби це було якісно. Проте часто трапляється, що західні партнери України цікавляться ефективністю таких підприємств більше, ніж ми", – розповів Дмитро Яблуновський.
За його словами, держава в більшості випадків виявляється неефективним власником та управлінцем: приватний власник краще дбає про своє підприємство: "Тут є дві проблеми. По-перше, державні підприємства частіше є більш корумпованими і розслідування НАБУ лише підтверджують цю тенденцію. Крім того, на відміну від приватних власників, які можуть прийти на засідання акціонерів і проголосувати чи продати акції, якщо щось не так, громадяни України не мають прямого впливу на те, що відбувається на державних підприємствах. Ми це начебто делегували уряду, політикам, які мають призначати топ-менеджмент, проте опосередкований контроль менш ефективний".
Як зауважив Яблуновський далі, відповідно до звітів цей рік з прибутком закінчили такі підприємства: "Нафтогаз" як окрема юридична особа, "Оператор газотранспортної системи", "Енергоатом", "Адміністрація морських портів", "Укроборонпром", "Поліграфкомбінат Україна", аеропорт "Бориспіль", Укрпошта, Аграрний фонд і Укргідроенерго.
"Якщо дивитися взагалі на ТОП-15 державних підприємств, то серед них дуже багато природних монополій. На практиці це означає, що вони не самі собі встановлюють ціни або тарифи, а для них їх встановлює держава. Наприклад, це тарифи для оператора ГТС, які встановлюються енергетичним регулятором, або аеропорт "Бориспіль", якому тарифи встановлює держава. Й тут все залежить від того, встановить держава тарифи нижче або вище, адже тоді підприємство буде або супер прибутковим або неприбутковим. Також, якщо рухатися по списку, тут будуть підприємства, на які держава поклала певні соціальні обов'язки і не компенсує їх з бюджету. Це може бути причиною збитків", – пояснив експерт.
Через збиткових, як додав Дмитро Яблуновський, "Украерорух", "Автомобільні дороги України", "Держпродзернокорпорація", Укрзалізниця, Укренерго та філії НАК "Нафтогаз".
"Цікава ситуація з "Держпродзернокорпорацією", адже цього року ми мали рекордний урожай. Компанія має китайський кредит, щодо якого, за свідченнями силових структур, є підозра, що він був розкрадений. Але зобов'язання підприємства нікуди не поділися. Інший аспект – це корупційні скандали, які супроводжують компанію. Порівняно недавно зняли чергового керівника, щодо якого лунали звинувачення в корупції. Тому логічно виникає питання, чи потрібна взагалі така компанія українцям. Бо з одного боку в нас є рекордний врожай за всі роки Незалежності і він створений приватними власниками, адже ДПЗК не займається вирощуванням зерна. А з іншого боку маємо таку корпорацію, яка є хронічно збитковою", – розповів експерт з корпоративного напрямку.
Наостанок він зазначив, що державним підприємствам потрібна реформа, адже той же ДНЗКУ не має наглядової ради та адекватного внутрішнього контролю. В цьому контексті є слушними заяви міністерки економіки Юлії Свириденко щодо наміру провести масштабну реформу публічної власності в 2022 року. В результаті реформи, за словами Свириденко, на рівні міністерств залишиться не більше 100 компаній.
"Це цікаво, адже зараз функцію власника виконує не лише Кабінет Міністрів, є ще дуже багато інших інституцій. Фактично, в нас 87 різних установ, агентств виконують функцію власника для державних підприємств. Лише в Національної академії аграрних наук є 156 власних державних підприємств. Проте важко зрозуміти, навіщо вони їй", – резюмував Дмитро Яблуновський.
Фото: Моя освіта