"Продукти до новорічного столу дійсно подорожчали на 25 %. На жаль, ми призвичаїлись до однакового набору продуктів і через це і виробники, і торгові мережі підлаштовують цю ситуацію і провокують покупців купувати товари, навіть якщо вони подорожчали. Тому, якщо бажаєте зекономити, формуйте свій стіл з нетрадиційних страв, складники яких часто не змінюються в ціні. Також слід зважати, що товари низького цінового діапазону, як правило, дорожчають більше, ніж високого", – розповів Андрій Кривонос.
За словами експерта, в більшості випадків підняття чи зміну цін провокують виробники та постачальники товарів. Мережі магазинів працюють в режимі встановлених цін і особливо від них не відхиляються: "Хоча бувають маркетингові ходи, коли один товар дорожчає, а інший дешевшає заради того, щоб за цим товаром прийшли та купили його. Але загальний рівень маржі в супермаркетах суттєво не змінюється".
В той же час більша націнка на товари буде в малих магазинах і ще більша – на базарах, в окремих ятках, тому ціни там будуть вищими.
"Виробники та постачальники ж намагаються закласти в ціну цілу низку факторів, зокрема, й подорожчання логістики. Багато виробників переживає, що випаде сніг і буде важко довозити товари. Крім того, значна частина виробників розуміє, що в них є буквально кілька днів для того, щоб продати багато, а далі попит буде зменшуватись. Тому відкладений прибуток протягом року намагаються заробити за конкретний проміжок часу. Адже різдвяні продажі й розпродажі розраховані саме на те, щоб продати багато товарів. Європейці та американці в цей час навпаки знижують ціни, намагаючись заробити на обороті. Наші виробники міркують поки що в рамках системи "все одно куплять", – пояснив експерт.
Також Андрій Кривонос порадив звертати увагу й на країну-виробника товару. Значна частина продуктів до новорічного столу виробляється як в Україні, так і за кордоном, проте ціни на імпортні товари можуть бути нижчими: "В цьому році сталася ситуація, коли товари, імпортовані в Україну, не настільки подорожчали, скільки товари, виготовлені тут. За окремими позиціями зростання ціни на імпорт відбулося на кілька відсотків, а зростання на українські аналоги – на 10-15 %. Це, наприклад, соняшникова олія, яка сильно подорожчала, коли оливкова олія з-за кордону в ціні не зросла, а інколи навіть подешевшала за рахунок різного фасування".
Наприкінці експерт торкнувся й теми акцій в продуктових магазинах та того, чи справді вони допомагають заощадити кошти: "Головна мета акцій в мережевих магазинах – залучити покупця, щоб він прийшов. Й механіка акцій в мережевих магазинах на сьогоднішній день доволі складна: це не тільки борд з ціною чи рекламне повідомлення, але й розташування товарів в магазині, специфічний підбір додаткового асортименту, розташування додаткових місць для продажу в самому магазині. Це зумовлює незручність пошуку товару в магазині, якщо ви приходите зі списком, та провокує емоцію для додаткової купівлі".
"Проте в межах акцій ціна на окремі товари може бути нижче собівартості, тому купувати буде вигідно", – зазначив Кривонос.
Також голова Асоціації франчайзингу розповів, що, як правило, перші місяці року не є тим часом, коли змінюються ціни на продукти харчування: "В більшості випадків в мережевій торгівлі законтрактовані відповідні постачання товарів і ціни приблизно визначені. В базарній торгівлі на початку року може відбуватися будь-що, але в той же час тенденція, що січень та лютий будуть спокійними, залишається. Далі буде видно, зокрема, й по погоді – якщо буде сильна й довга зима, свою копійку до ціни додають логісти".
Фото: Укрінформ