Що зараз відбувається у Конституційному суді України?
26 листопада президент призначив 2-х нових суддів до Конституційного суду України. За нашою Конституцією він має право це зробити, але є нюанси: він може призначити лише 6 суддів, а інших 6 призначає парламент. Володимир Зеленський зараз дав 2-х суддів, на яких вже немає вакансій. До речі, кожен президент України трактував це так, ніби 6 суддів має бути особисто від нього і, відповідно, робив все можливе, аби тих суддів, яких призвели колишні президенти, звільнити і на їхнє місце поставити своїх. Президенти робили це, на жаль, не задля того, щоб створити сильний та незалежний Конституційний суд, а задля зміцнення та посилення свого впливу в ньому.
Чинний президент робить так само, та ще й настільки зухвало, зважаючи на Конституцію України, що ми не можемо мовчати. Ми розуміємо, що таке його призначення аж 8-ми суддів підриває легітимність діяльності самого Конституційного суду як інституції.
Чи може Росія бути причетною до таких вчинків?
Як експерт я цього прокоментувати не зможу, але як людина, думаю, що це можливо. Ми знаємо що є збройна агресія Російської Федерації щодо України, але не варто заперечувати й про її інформаційну війну, яка веде до підриву легітимності українських інституцій. Цілком може бути, що у Росії є впливи в Офісі Президента України і таким чином вона зараз делегітимізує Конституційний суд України.
Чим ризикують новопризначені президентом судді, заходячи нелегітимно до Конституційного суду?
Раніше президент оголосив конкурс, де всі охочі правники, які відповідають певним критеріям, могли з доброї волі подаватися туди. Тоді ми закликали всіх правників, хто поважає Конституцію, не подаватися на такий конкурс. Тому в нас вже зараз виникає питання у здатності правників, які нелегітимно заходять до КСУ, захищати Конституцію України і бути незалежними.
Чи повинні іноземні представники брати участь у представленні суддів до Конституційного суду України?
Ні, на щастя, іноземні представники не мають призначати чи впливати на призначення суддів до Конституційного суду. Тут ми вже б казали, що у нас немає державності. Але є хороша практика, коли на етапі конкурсного відбору присутні авторитетні міжнародні експерти. До речі, у президента Зеленського, на мою думку, була імітація конкурсу. До конкурсної комісії він залучив іноземних експертів, але, що важливо, їм відверто збрехали, сказавши, що президент зараз проводить конкурс, але призначення будуть, коли виникнуть вакансії. Ось так ми вкотре зганьбилися.
Що буде, якщо новопризначені судді будуть приведені до присяги?
Ми отримаємо нелегітимний склад Конституційного суду України. Нагадаю, що майже всі рішення КСУ виносяться в повному складі і голосування проходить таємно. Жодне рішення за участі цих суддів не буде ухвалене. Я не знаю як КСУ зараз працювати. Я навіть не знаю як вони зможуть оформити людину до штату, якщо те місце — зайняте. Як розподіляти між ними справи? Як виплачувати зарплату?
Яким чином президенту перемогти цю корумповану систему?
Відмовитися від поганих прикладів попередніх президентів і не просувати правників лише з політичного інтересу, щоб мати більший політичний вплив на КСУ. Дати змогу зайти до КСУ авторитетним правникам — єдиний правильний шлях. Тобто правові виходи з цієї ситуації існують, але не є одномоментними.
А ми рухаємося зараз в інший бік. Сподіваюся, до нашої заяви, де ми закликаємо не приводити нових суддів до присяги, прислухаються. В іншому випадку протягом 9-ти років будуть поставати питання щодо легітимності Конституційного суду України.
Фото: Конституційний суд України, Facebook