Чи є підвищення цін на проїзд у громадському транспорті Києва раптовим
"Впродовж 12 років я займаюся транспортним плануванням і спостерігаю ситуацію в різних регіонах України, а не лише в столиці. Але мушу визнати, що з передбаченнями щодо того, як саме вчинить Київ із тарифами на проїзд у громадському транспорті, я помилився двічі. Вперше я прогнозував навесні, що Київ, разом з іншими містами України, влітку підійматиме тарифи на проїзд у громадському транспорті. Й оплата за разовий квиток зросте до 15 гривень. Оскільки зазвичай останні багато років Київ піднімає тарифи вдвічі. Навдивовижу влітку цього не трапилося. Проте підвищення цін на проїзд у громадському транспорті Києва є неминучим і очікуваним. І правдою є те, що зросла собівартість перевезення одного пасажира.
Проте, зростання вартості на разову поїздку до 20 грн — є для мене цілковитим шоком і сюрпризом. Я думав, що у сьогоднішньої київської влади не вистачить політичної волі для прийняття таких радикальних і сміливих рішень", — розповів Дмитро Беспалий, експерт із транспортного планування.
Фото: facebook сторінка міського голови
Про економічну обґрунтованість нових тарифів на проїзд у столичному транспорті
"Такого поняття, як "економічно обґрунтований тариф не існує в принципі". У нас дійсно є об’єктивний чинник — собівартість перевезення одного пасажира. Це витрати Київпастрансу на операційну діяльність (рух автобусів, забезпечення та навіть кава, яку п’ють у Київпастрансі). Є також кількість пасажирів, яку вони перевозять, і фіксують у певний спосіб. А потім, порівнюючи витрати на операційну діяльність із кількістю перевезених пасажирів, Київпастранс вичисляє собівартість перевезення одного пасажира", — зауважив Дмитро Беспалий, експерт із транспортного планування.
За розрахунками комунального підприємства Київпастранс, економічно обґрунтований тариф у наземному транспорті сьогодні становить 22,30 грн. За розрахунками КП "Київський метрополітен" обґрунтований тариф у підземці становить 22 грн — прим.ред.
"Я вважаю, що колегам варто говорити, що "собівартість перевезення, яку вони нарахували становить ці величини". "Тариф" — це політична річ. І влада приймає рішення, яку частину собівартості поїздки сплачує пасажир, а яку сплачують платники податків. Така дилема виникає, як перед будь-яким європейським містом, так і перед Києвом. Це є суто політичним питанням.
Коли місто надає можливість пасажирам оплачувати не повну вартість проїзду, а, наприклад, половину, (інша половина оплачується з бюджету з коштів платників податків), то в такий спосіб воно пріорітизує громадський транспорт. Це є вигідніше для розвитку міста. Я знаю європейські міста, де пасажир сплачує 30% собівартості перевезень. Київ хоче, щоби містяни платили майже 100% собівартості перевезень", — підкреслив експерт Дмитро Беспалий.
Чи зростуть ціни на проїзд у приміському транспорті після подорожчання міського транспорту
"Цілком можливо, що варто очікувати й на підняття тарифів на проїзд у маршрутному таксі області після підняття тарифів на проїзд у міському. Я думаю, що в цьому питанні зважатимуть на попит. Але таке підняття є цілком вірогідним. Як правило, коли дорожчає вартість проїзду в основному комунальному транспорті, то у всіх інших також зростають тарифи. Зазвичай, подвійними кроками — спершу ціна трохи нижча, ніж в основному комунальному транспорті, а через декілька місяців її синхронізують", — зауважив експерт Дмитро Беспалий.
Про те, чи можливо зробити нову, більш вигідну систему проїзних у Києві
"Увага до громадського транспорту міської влади, на жаль, відсутня. Вони більш сфокусовані на об’єктах транспортної інфраструктури, типу метро на Виноградар або Подільського мосту. Чомусь ніхто не говорить про те, що собівартість перевезення одного пасажира можна знижувати. Чому підвищилася собівартість перевезення? Тому що впали пасажиропотоки й менше людей користуються громадським транспортом через обмеження і пандемію, і тому що зросли витрати підприємств. Потрібно переглянути витрати підприємств на операційну діяльність, можливо вони щось роблять неефективно. Потрібно вирішити у який спосіб можливо збільшити пасажиропотоки на громадському транспорті. Тоді собівартість перевезення пасажирів повернеться до 12-15 гривень і тариф — 20 гривень за разову поїздку в громадському транспорті не доведеться пропонувати", — розповів Дмитро Беспалий, експерт із транспортного планування.
Нагадаємо, на заяву Миколи Поворозника про зростання вартості на проїзд у громадському транспорті у 2,5 рази — 20 гривень за разову поїздку, відреагувала фракція "Слуга Народу". Зокрема представниця партії Леся Забуранна у своєму Facebook аккаунті написала:
"Переконана, що спочатку необхідно вирішити транспортні проблеми, з якими зіштовхуються жителі столиці, розробити нові зручні транспортні розв’язки та маршрути, запустити метро по всьому місту, а вже потім підвищувати вартість проїзду.
Представники "Слуги Народу" в Києві виступають проти підвищення цін на проїзд в Києві. Ми робитимемо все можливе, щоб ціни на проїзд не підвищувались. Наразі шукаємо юридичні механізми, як цього не допустити та також будемо ініціювати проведення повного аудиту функціонування громадського транспорту Києва та Київського метрополітену, зокрема!"
Фото: facebook сторінка Лесі Забуранної
Фото: facebook сторінка Лесі Забуранної
Пізніше ввечері Віталій Кличко заспокоїв мешканців столиці, повідомивши, що питання перегляду тарифів на проїзд до кінця опалювального сезону розглядатися не буде. Зазначивши, що воно "винесене поки тільки на обговорення. Це – проект. А не ухвалене рішення!"
Фото: УНІАН