Наскільки вдалося налагодити роботу нашої оборонної галузі
До самих підприємств-учасників концерну з точки зору, наприклад, виконання державного оборонного замовлення, суттєво претензій не може бути, тому що вони залежні від того, наскільки швидко їм пропонують контракти наші органи влади, зокрема Міністерство оборони як головний замовник. Тому затримка виконання державного оборонного замовлення у перші шість місяців, але вона була не з причин діяльності підприємств Укроборонпрому, а з причин діяльності наших центральних органів влади. Тому результати концерну будуть залежати від цієї затримки. І також стосовно фінансових показників ми бачимо, що експорт продовжує бути головним прибутковим напрямом "Укроборонпрому".
Якою є загальна оцінка корпоративного звіту концерну
Ми оцінюємо цей звіт позитивно, тому що це є елементом переходу на західні стандарти корпоративного управління, який намагається здійснити Україна. Цей звіт — це знак прозорості. Оскільки це державний концерн, громадянам та журналістам звітують регулярно і максимально прозоро про те, що там відбувається, які справи з бізнесом, фінансами та управлінням. Тому це позитивно.Також ми бачимо, що концерн налагоджує систему комплаєнсу на західний зразок.
Хоч з великою затримкою, але все ж таки президент Зеленський підписав закон, який дозволить трансформувати концерн в акціонерне товариство, і державні підприємства стануть також акціонерними товариствами, товариствами з обмеженою відповідальністю. Фактично йде плавне перетворення на більш на західну структуру.
Наші зауваження полягають в тому, що хотілося б більшої прозорості, тому що багато закупівель підпадають під гриф секретності державного оборонного замовлення, що взагалі не є обґрунтованим. Тому що в Україні воно на майже 100% засекречено, а в натівських країнах засекречення є на рівні 16-20%. У цьому не було ніякого зсуву. І так буде, поки ми не змінимо закон "Про державну таємницю" та закон "Про оборонні закупівлі".
Що насамперед буде реформовано
Законом встановлено чіткі часові межі реформи. Це три місяці з часу вступу в дію закону, тобто від 6 жовтня. Тобто вже через три місяці "Укроборонпрому" не повинно бути. При Кабміні має бути створена ліквідаційна комісія, і замість "Укроборонпрому" має бути створене акціонерне товариство. Ця комісія представить перетворення, тобто в законі немає обмежень, що це будуть за вертикально інтегровані структури, за якими принципами ми їх будуємо.
Ідея така, що має бути створена нова наглядова рада, написано новий статут акціонерного товариства цієї керуючої компанії, і все це має бути прозоро. Прозоро мають відбиратися люди в наглядову раду, а також переобраний директор. А також треба слідкувати за тим, як в межах цієї трансформації буде відбуватися передача підприємств Фонду держмайна, тому що у цьому є великі корупційні ризики, бо йдеться про тисячі гектарів землі та площ, які знаходяться не тільки у віддалених регіонах України, а й в центрі міста Києва.
Під час трансформації, коли "Укроборонпром" буде продавати майно до Фонду держмайна, ці гроші мають іти в Фонд розвитку оборонно-промислового комплексу, і "Укроборонпром" повинен вирішити усі фінансові проблеми шляхом перерозподілу коштів. Це має бути відбуватися вже на початку 2022 року.
Фото: УНІАН