Про дослідження OLX щодо шахрайства в Інтернеті
Платформа OLX провела дослідження серед 25 тисяч користувачів щодо шахрайства в мережі. З’ясувалося, що на шахрайство і його тип впливає проживання людини. Наприклад, дві третини селищ міського типу та сіл стикаються зі спробами продати їм неіснуючий товар за передоплатою. А от жителі міст у півтора рази частіше отримують фішингові повідомлення. Жителі райцентрів на третину частіше за інших стикаються з підробленими квитанціями про оплату. Серед всіх вікових категорій 80% шахрайств відбуваються в мессенджерах Viber, Telegram та Whatsapp. Однак пенсіонерам втричі частіше надсилають шахрайські sms та у 7 разів частіше електронні листи про виграш у лотерею, нові умови тарифу чи правила карантину. Кожен 4-й неповнолітній втратив кошти після переходу за посиланням на сайт-підробку від відомого бренду.
Як реагувати на повідомлення про виграш?
Якщо ви в собі відчуваєте силу для протистояння шахрайству задля певного розслідування, не потрапивши до них на гачок і випадково не надавши особисту інформацію, перейшовши за вірусним посиланням, то, звісно, можете трохи погратися з ними. Але зі свого досвіду знаю, що дуже багато освічених людей з великим життєвим досвідом ведуться на шахраїв, навіть не розуміючи цього. Тому рекомендую одразу покласти слухавку, заблокувати номер, з якого дзвонили або надсилали sms, і з цим не гратися.
Де шахраї беруть номери людей?
На жаль, у нас продаються всі бази даних з абонентами. Якраз минулого тижня проводили конференцію, присвячену захисту персональних даних тих клієнтів, з якими працюємо. І якщо комерційні установи вже про це думають, то велика кількість державних реєстрів є давно доступною для продажу інформації на всіх ринках. Оскільки дослідження показало, що часто пенсіонери отримують шахрайські повідомлення, то можна вважати, що щось не так з їхньою базою даних, адже вона цікава для зловмисників. Це — моє припущення. Є певна сегментація, бо виходить саме та інформація, яка цікавить зловмисників або вони її просто купують цілеспрямовано. Існує гіпотеза, що у нас можна купити всі персональні дані.
Чи можна якось припинити таке шахрайство?
Припинити таке шахрайство може тільки громадянин, якщо відчує, що потрапив до шахрайської сфери. Кіберполіція може проводити розслідування за фактом, що громадянин став жертвою шахрайства і йому нанесено збитки. Тобто, якщо людина зрозуміла, що має справу з шахраєм і зупинилася, то це — не кейс, який розслідуватиме кіберполіція, адже збитків не було нанесено. Як на мене, до цього краще не доводити, а бути обізнаними стосовно такого виду шахрайства і вчасно зупинятися самостійно.
Про базові рекомендації захисту своїх персональних даних
Не переходьте за будь-якими посиланнями, які надходять вам в sms-повідомленнях або в будь-яких інших месенджерах. Якщо ви щось купуєте і вас просять перейти за певним посиланням в месенджері — не робіть цього, все має відбуватися на платформі, де ви купуєте товар. Також, якщо надходить повідомлення від банку, де просять щось змінити і перейти за посиланням, не варто цього робити. Сайт, куди вас приведе це посилання, буде дуже схожий на сайт вашого банку, й інформацію, яку ви там залишите, отримають шахраї і скористаються нею. Також, якщо ви хочете поповнити рахунок на телефоні чи переказати кошти зі своєї банківської картки через інтернет, то перевіряйте сайти, які пропонують це зробити, адже вони теж можуть бути шахрайськими.
Як зберегти свої персональні дані в соцмережах?
Паролі до соцмереж рекомендують змінювати регулярно щомісяця. Вони має бути складними, щоб їх не можна було легко підібрати. Ну і, звісно, не надавати шахраям свою конфіденційну інформацію і 10 разів подумати, перш ніж її кудись вводити.
Фото: Олеся Данильченко, Facebook