"Висока ціна на газ – це не весь ринок. Більша частина газового ринку – це прямі та довгострокові контракти, де ціни в межах 250-300 доларів. Вони також прив’язані до спотових та зростають, але там не пряма залежність, тому роздрібна ціна для споживачів буде не 1800 доларів, а менше. Проте загалом зараз все одно дуже велика ціна", – зазначив Сергій Дяченко.
За словами експерта, через "розігрітий" газовий ринок на ньому заробляють численні спекулятивні структури: "І якщо такі ціни протримаються тривалий час, то серйозні інвестиції підуть в газозаміщення в Європі".
"Ця ситуація виникла на фоні дефіциту, який розгорнувся перед опалювальним сезоном. Росіяни сказали, що були зупинені на реконструкцію декілька гігантських родовищ на Північному морі і підвищився попит на газ в Південно-східній Азії, куди пішли великі обсяги скрапленого газу. В європейських країнах виник дефіцит і вони запросили в "Газпрому" більші об’єми, але він їх не задовольнив, мотивуючи, що зараз через український маршрут не вийде, бо там аварії. Тому, аби були повноцінні поставки, потрібно щонайшвидше запускати "Північний потік". Проте ніхто без сертифікації допускати його не погодився, але "Газпром" стоїть на своєму і обмежує обсяги постачання газу. Разом з тим, сховища заповнені на 68 % і цього вистачить на зиму і європейцям, і нам. Катастрофи з наповненістю газових сховищ немає", – розповів Дяченко.
Основне завдання зараз, як додав експерт, – аби проєкт "Північного потоку" попав під третій енергетичний пакет: "Він вимагає, що коли один з постачальників є одночасно й власником труби, то третину обсягів треба тримати в резерві для третіх компаній. В даному випадку це означатиме, що перший і другий "Північні потоки", маючи сумарно більше 110 млрд кубів на рік, зможуть використовувати лише близько 60. Це залишає потребу в нашій ГТС, в транзиті через Україну".
"Це добре й тому, що при фізичній відсутності транзиту газу через Україну, в нас теж може виникнути проблема. Наші сховища, збудовані на заході України, спочатку робилися для того, щоб підтримувати транзит в Європу ще тоді радянського газу. Компресори в нашій ГТС працюють зі сходу на захід, тому не вистачить тиску для того, щоб подавати газ зі сховищ у східні регіони. Якщо працює транзитний напрямок використання нашої ГТС, то працює схема, за якою відбирається газ з транзитного на сході країни, який компенсується зі сховищ. Якщо ж транзиту не буде, нам доведеться міняти режими транзиту ГТС. Й тоді, якщо виникла потреба використовувати ГТС в транзитному напрямку, доведеться компресори розгортати назад. Це кошти та проблеми", – пояснив Сергій Дяченко.
Наостанок експерт торкнувся й питання вугілля, якого в нас менше в кілька разів від норми: "Треба пам’ятати, що це не газ, його можна накопичувати і в опалювальний сезон. В опалювальний сезон підвищується попит, але якщо знайдуть фізично обсяги, то ніхто не завадить накопичувати його й восени та взимку".
"Про з вугіллям була дивина: спочатку його почали накопичувати, потім – спрацьовувати. З мого досвіду скажу, що там були скандали навколо ринку електроенергії. Компанія ДТЕК як монополіст в галузі теплової електрогенерації пробивала декілька потрібних рішень і в цей період виникли проблеми з вугіллям. Але зараз вони кажуть, що проблеми з імпортом і вугілля не вистачає, адже в нас трохи не таке вугілля, як потрібно, – газової групи. Антрацити залишились на окупованих територіях і нам треба переобладнувати енергоблоки на вугілля газової групи. Але компанія ДТЕК зобов’язана це зробити", – підсумував Сергій Дяченко.
Фото: LB.ua