"Через коронавірус виробництво автомобілів почало зменшуватися, а потім, коли машини знову стали популярними, виявилось, що закриті виробництва вже важко відновити. Плюс в одного з виробників була масштабна пожежа. Зрозуміло, що зараз налагодять виробництво, але на це потрібен якийсь час. Тому один з виробників мікрочіпів до автомобілів, який знаходиться в Тайвані, вже оголосив про підвищення цін на свою продукцію з грудня на 10-20 %", — розповів Олег Назаренко.
Дефіцит автомобілів, за словами експерта, є не лише в Україні, але й загалом у всьому світі: "Така ситуація вже була в Україні. В 2008-2009 роках мені телефонували народні депутати чи генерали й просили зробити автомобіль без черги. Тоді й оголошень було дуже багато щодо продажу черги на автомобіль. Люди платили попередній внесок, ставали в чергу, а через півроку продавали свою чергу за 2-3 тисячі євро іншій людині".
"Я не можу сказати, як швидко налагодять виробництво. Хтось кинеться зараз виробляти мікрочіпи, нестача яких є однією з причин нехватки авто, але це досить складні технології і її швидко не склепаєш. Також проблема в тому, що у світі все йде до автоматизації та екологізації. Й коли забороняють автомобілі якогось екологічного класу, то кожен новий автомобіль стає дорожчим та складнішим, тому що викиди CO2 контролюють саме мікрочіпи", — пояснив Назаренко.
Аналогічна дефіцитна ситуація і з електромобілями, адже, як пояснив експерт, бортовий комп'ютер у звичайного автомобіля працює так само, як і в електромобіля: "Разом з тим, не всім подобаються нововведення, адже, наприклад, мій автомобіль не пускає мене виїжджати на зустрічну смугу, навіть якщо я хочу, поки я не ввімкну поворотник. Проте бувають ситуації, коли на дорозі непередбачуваний водій робить щось неправильно і єдине спасіння, аби його не вдарити, — це виїхати на зустрічну смугу, аби обійти. А машина не дозволить".
Наостанок експерт додав, що зараз Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів над тим, щоб відтермінувати на 2025 рік деякі технічні регламенти, які Україна підписала разом з Угодою про асоціацію з ЄС: "Якщо нам не вдасться цього зробити, то автомобілі з нового року суттєво подорожчають, бо в Україну буде заборонено імпорт автомобілів без датчика пристібання пасків безпеки заднього пасажира, без датчика дощу. На сьогодні автомобілі прекрасно без цього обходяться, адже в нас в ПДР не передбачено, що пасажир із заднього сидіння має користуватися паском безпеки. Але все це буде робити автомобіль більш дорогим".
"Якщо нам не вдасться пролонгувати, то в Україні залишаться лише європейські автомобілі, тому що японські, корейські, американські виробники не заморочуються цими моментами. Це технічні регламенти, які зробила саме Європа. А ми, підписавши угоду з ЄС, зобов’язалися не тільки ввести обов'язковий технічний огляд для всіх, але й автомобілі з невідповідним технічним регламентом", — зазначив Назаренко.
Він наголосив, що якщо вдасться перенести технічні регламенти на 2025 рік, то автомобілі не подорожчають більше ніж на 2-3 %, що пов’язано з подорожчанням мікрочіпів для бортових комп’ютерів.
"Якщо не вдасться перенести регламенти, то автомобілі подорожчають мінімум на 10-15%", — підсумував Олег Назаренко.
Фото: Корреспондент.net