Податкові нововведення: щомісячний звіт та нові правила продажу алкогольних напоїв

Податкові нововведення: щомісячний звіт та нові правила продажу алкогольних напоїв

У Кабінеті міністрів схвалили законопроєкт, який пропонує зробити сплату ЄСВ і єдиного податку щомісячною замість щоквартальної. Крім того, з 1 жовтня змінюються правила продажу алкоголю, віднині продавці повинні вказувати в чеку цифрове значення штрихкоду марки акцизного податку (акцизний код), вносити його вручну або відскановувати. Як ці зміни вплинуть на роботу українських підприємців та бухгалтерів в ефірі Українського радіо розповідає директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський.

0:00 0:00
10
1x

Навіщо планують впроваджувати нововведення

Давайте дамо трохи хронології. У нас до 1 січня 2021 року було два звіти: звіт для сплати Єдиного соціального внеску, який подавали щомісячно, і був звіт з Податку доходів фізичних осіб. Обидва звіти пов’язані з заробітною платою. Метою було об’єднати ці звіти. Коли були слухання цього законопроекту у Податковому комітеті  про об’єднання цих звітів, тоді обговорювали, який період брати: місячний чи квартальний, попри ті зауваження, які давав Пенсійний фонд з приводу того, що квартальний звіт створює суттєву проблему, попри зауваження експертів, зокрема я зауважив, що перехід на квартальний звіт створює проблеми, попри всі аргументи депутати вирішили все спростити і все ж зробити квартальні звіти. Як результат, ухвалення об’єднаного квартального звіту призвело до величезної кількості проблем. Звичайно, у цьому випадку є провина і Державної податкової служби, яка розробила жахливе програмне забезпечення, форму, яка мала багато недоліків, через які багато бухгалтерів не здали своєчасно ці звіти, бо програма видавала помилки. Та й сам перехід на квартальну звітність призвів до наступних проблем: наприклад, якщо у вас хтось захворів і ви повинні виплатити лікарняний, то ви повинні на кожного окремого хворого працівника видавати новий об’єднаний звіт у проміжок між кварталами; якщо хтось виходив у декретну відпустку, то теж треба було здавати окремий звіт, те саме стосувалося і людей, які виходили на пенсію. Іншими словами ― не було 4 звіти за рік. Якщо говорити про великі підприємства, то там доходило і до 30 звітів на рік, щоб Пенсійний фонд мав всю інформацію. Через це інформація надходила неоперативно. Ви знаєте, що ми перейшли на так звану електронну трудову книжку, але інформація саботується зі звітів. Якщо люди подають квартальний звіт, то це означає, що інформація надходить не своєчасно. Саме з цим були проблеми. Цей експеримент за рік показав, що є серйозні проблеми. Однак питати про це потрібно не у керівників підприємств, бо їм все одно. Це питання до бухгалтерів, яким легше здавати все за місяць і мати таким чином нормальний контроль за тим як вони все нараховують і сплачують податки.

Єдині, хто може справедливо обурюватися ― це підприємець, у якого працюють 1-2 співробітника. Тому, можливо, що у цій ініціативі варто передбачити, що для малому бізнесу, у кого працюють невелика кількість працівників, варто дати можливість обирати,  подавати звітність щомісячно чи квартально.

Читати далі: Подали лише дві декларації. Економіст пояснює, чому повільно відбувається "податкова амністія" 

Про головні позитивні моменти нововведень

Зараз озвучують позицію Пенсійного фонду тому, що виникають серйозні проблеми з лікарняними, виплатами пенсій і формуванням страхового стажу, декретними виплатами. Туди несвоєчасно надходить інформація про те, як нараховують заробітну плату працівникам на підприємствах України. Позитив для бухгалтерів полягає у тому, що буде легшим контроль за виплатами, легше складати звіт за один місяць, менше можливості зробити помилку, тому відбудеться спрощення роботи бухгалтерів. Ця ситуація може не сподобатися тим, у кого колектив невеликий. Тим паче, хочу наголосити, що ця звітність є електронною і відправка інформації в Державну податкову службу буде займати 5 хвилин.

Читати далі: Чого чекати бізнесу від нового голови Бюро економічної безпеки? Розповідає експерт

Про зміни правил продажу алкоголю і нові вимоги до чеків

Тут я однозначно на боці бізнесу. Тут питання не у тому, щоб вводити штрихового коду алкогольного напою, тут питання полягає в акцизній марці, яку необхідно пробивати. Та це не важлива для фіскального чека інформація. Коли цю інформацію додають, то виникають певні проблеми з тим, що потрібно мати окремий штрихкод. Можливо, для великих торговельних мереж це і не буде проблемою, вони витратять трохи грошей на удосконалення програмного забезпечення, щоб дозволити сканерам знімати відповідні дані з пляшок. Однак ― це ускладнення для готелів, барів, де готують багато коктейлів, відчують зміни, адже виникнуть проблеми з тим, як вони будуть це оформлювати належним чином, бо ймовірність помилки є високою. Це ж не просто пробити сам коктейль, необхідно вносити інформацію про кожен інгредієнт. Мета такого нововведення ― виявити тіньовий алкоголь. Втім, такі ініціативи потрібно впроваджувати для тих, хто ухиляється від сплат, а нині це зачепить і добросовісних підприємців, які нормально сплачують акциз, фіксують свою реалізацію через чеки і таке інше. Тому ця ініціатива непродумана, вона буде ускладнювати роботу підприємців і не досягне тієї мети, яку мала Державна податкова служба. 

Потрібно посилювати боротьбу з виробниками контрафактної продукції, посилити боротьбу з такими товарами на кордоні, тоді у нас буде результат.

Читати далі: Близько 12 млн українців ухиляються від сплати податків: які схеми вони використовують — коментує експерт

Зазначимо, за даними Державної прикордонної служби України, останніми роками першість в контрабандних потоках для ввезення в країну займають автомобілі, тютюн і алкоголь — 17% від виявленого контрабандного імпорту.

Фото: www.kmu.gov.ua